Direktlänk till inlägg 25 december 2009

Spets och gamla snäckskalsknappar

Av Gitte - 25 december 2009 11:48

Förmiddagen har börjat slött för min del. Har mest suttit och bläddrat runt lite på nätet, borde nog göra lite nytta istället.

Tänk om jag skulle gå igenom mina små vita gamla fantastiskt vackra snäckskalsknappar och ordna dem i milimetermått så jag vet vilka storlekar jag har? Har jag sagt att jag älskar snäckskalsknappar? De är onekligen det något av det vackraste man kan hitta i knappväg om man frågar mig, även om de är "intetsägande".

 
 
Ingen bild

Persilja

25 december 2009 21:45

Slött för min del också! Så skööööööööönt! Jag har nu migrän, min månatliga och försöker febrilt få bort den så jag hinner njuta av en film innan jag somnar av utmattning...
God annandag!!!! :)
Snäckskalsknappar? Gjorda av snäckskal? Eller är det det jag kallar pärlemorknappar? Hursomhelst låter det rogivande och avstressande att sortera!
Och du är nog inte typen som Juno riktar sig till, mouhahahhaha! Jag kan också ha svårt att se filmer utan att dissekera sönder dem. Som Sex & the city filmen som jag fick dålig smak av efteråt. Kände mig skitig. Och samtidigt önskade jag att jag kunde njuta av flärden och lyxen i den (som alla andra) utan att tänka så förbannat på genusfrågor och dylikt. Men jag ser bara deras fixering vid dm höga stilettklackar och det enda målet av bli gift...och blir beklämd. Ibland skulle det vara skönt att koppla bort "moraltanten" eller feministen i sig. Dra ur jacket liksom. Men nu ska jag se Mammut av Lukas Moodysson (om migränen ger med sig) och han brukar gå att lita på...!

 
Gitte

Gitte

26 december 2009 13:02

Jomenvisst menar jag pärlemorknappar när jag pratar om snäckskalsknappar. Det är samma sak, en del är mer "tydliga" snäckskal och har mer ojämn yta som snäckskalen andra är finputsade små pärlemorsknappar, men jag tänker alltid "snäckskal" när jag håller på med dem så för mig blir det snäckskalsknappar... men du har helt rätt.

Nej, jag är nog inte typen som Juno vänder sig till, hade nog inte sett den om jag inte ville se den ihop med dottern, men i efterhand är jag lite glad att hon inte bara lät filmen passera helt utan efterdiskussion, vem vet vilka skador den hade kunnat åstadkomma intellektuellt om hon bara fått konsumera den som den är tänkt, se och låt bli att reflektera innan en aktuell situation uppstår och man har byggt åsikter utan att veta var de kommer ifrån. Suggestivt undermedvetna budskap är många gånger de allra farligaste, även om det är sympatiskt och en inställning som är "human". Såg den gräsligaste abortmotståndarfilmen för ett litet tag sedan, och jag medger, ämnet är inte lätt, speciellt inte när man är ung. Så jag vidhåller nog ändå att preventivmedel är det allra bästa alternativet. Med lite tur slipper man hamna i valet om man sköter sina kort rätt. Uffa för att vara tonårsmamma ibland. Vi har inte hamnat där, men man skall ju inte ropa hej innan man är över bäcken....Man vet ju aldrig OM man behöver finnas där för ett barn som skall fatta sitt livs svåraste beslut. OM det händer så hoppas jag att de kan välja utifrån logik, känsla och situation, i nämnd ordning ungefär. Vi har ju som förälder aldrig möjligheter eller rätten att göra valen åt dem... även om man nog skulle önska. Det är inte riktigt det samma som att neka dem attt pierca sig eller tatuera sig liksom...

Sex and the cityfilmen har jag inte sett ännu, men har den nog liggandes så tanken är väl att se den. Jag är väldigt dubbel till serien, har sett några avsnitt men nog inte tillräckligt många för att veta vad jag tycker? Det märkligaste är att även om det är ett år mellan avsnitten jag har sett så har den enas omöjliga olyckliga hopplösa kärlek till mr Big hängt med och jag förstår inte riktigt om han är en tölp eller vad hon ser i denna blekfeta oscharmiga tråkmånsande herre? Ibland är han med, ibland inte... *förvirrad* och inbland är hon ihop med någon annan. Äsch, man skall nog följa det för att förstå?

Fast ibland är jag road av moraltanten i mig, så jag håller nog fast vid henne ändå =)! Hon är rätt kul att umgås med, och om inte annat så väcker hon reaktioner hos andra ibland... *skratt*

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Persil,ja

27 december 2009 00:28

Skönt med nån fler som bara ser en tölp och totalt ocharmig karlslok i den där mr Big. Tänk även där får de in oväsentligheter...mr Big...som om bara det räcker. Han är rik också men framför allt big. I filmen ska de gifta sig men så drar han sig ur och sen kommer han tilllbaka och allt man vill göra är att säga åt henne att för fan tacka gudarna för att hon slapp. Men allt hon tänker på är skor och kläder och att hon inte verkar bli gift....Krääääääk!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards