Alla inlägg under maj 2014

Av Gitte - 19 maj 2014 18:23

   

Jag vet inte om det är någon överraskning för någon som har läst min blogg, eller åtminstone några inlägg. Men mitt hjärta bultar rött och till vänster. Allas lika värde är en princip som är viktig för mig, liksom att vi skall värna om vår miljö etc. När jag då satt och gick igenom ett gäng bildjournalen igår av årgång 1960, så ser jag att det här med lika rättigheter och lika värdegrund faktiskt är en dialog som har förts även ganska tidigt i svensk media. Det glädjer mig på ett sätt. Men jag blir också lite bestört över att vi inte har kommit längre än såhär, om vi nu har fört en offentlig dialog i sådär MER ÄN FEMTIO ÅR? (1960 till 2014 blir ju 54 år). Dvs ETT HALVT ÅRHUNDRADE?

  

En sak har ändrats. Vi använder inte längre N-ordet i svensk media.
  
Inte utan att bli motsagda i varje fall, eller utan att få respons. Men att det ff sitter *facepalm* människor på fejan och ojar sig över att man inte får kalla en bakelse för "vad fan man vill" för att "man alltid har gjort så" är ytterst beklagligt. Måtte vi inte behöva femtio år till för att komma fram till det självklara som ett allmängiltigt paradigm; att vi alla är människor. Varken mer. Eller mindre.
En sak som glädjer mig bland retrofolk är att många verkar både ha tänkt till och har tagit ställning. Det är inte många i retrosammanhang som vågar sig på nedlåtande kommentarer eller diskussioner, och de få gånger jag har sett det ske har man fått svar på tal så det rungar. Från många. På det viset tror jag ärligt talat att många som ägnar sig åt retro och gamla varor som specialintresse har gjort upp med sig själv och sina värderingar. Det känns så. Och det är ett skönt sammanhang att befinna sig i. Det här var skrivet med stor kärlek till mina retrovänner. Att just bildjournalen faktiskt skulle vara pionjärer på det här området överraskade mig kanske något. Men det känns onekligen fint att det är så!

Ang bildjournalen så har jag ju kollat lite extra för hur de här hattarna skall användas.
 

Men ursäkta. Jag trodde ett tag -som ni ser i bakgrunden- att de skulle vikas ner. Men det stämde inte riktigt eftersom det då kom en stopp-ningsävävkant i vikkanten fram. Därför ligger de lite vid sidan. Ärligt talat, de ser mer ut som papperskorgar än hattar...

Och det kan ni se här:

 

Men... det verkar inte som om de föll riktigt i smaken hos bildjournalens modeskribent:
 

"Och den ALLT ANNAT ÄN VACKRA HATTEN!"
Hysteriskt kul. =) och här sitter jag med en hel påse av den "allt annat än den vackra hatten" eller om jag skall kalla den papperskorg...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards