Alla inlägg under juli 2009

Av Gitte - 31 juli 2009 23:10

Min hörna börjar ta form. Det blir en gladhörna, och jag måste säga att jag trivs med det som växer fram.

 

Som ni ser på bilden ovan, så har lappväggen fått en turkos underlist. Skrivbordet har inte fått tillbaka sina lådor ännu, de skall få en omgång tapeter i botten först endera dagen. Under glasskivan la jag en plastduk, som jag gissar är 50-60-tal:

 

Ställde in dubbla hyllor i hördet:

 

Och började sedan fylla på med de öppnade tapetrullar som jag skär ark ifrån:

 

Får se om jag får till det att ta bilder när lådorna kommer i skrivbordet igen, eller om jag ställer disken framför innan jag kommit så långt. Tanken är att det på andra sidan handfatet skall ställas en köpmansdisk som jag skall ha knappar i. På så sätt har jag knapparna i lådor samtidigt som de syns. Och sprider ännu mera färg! =)!


Dagens bästa var när min ena hyresvärd, står och tittar på lappväggen:

-Det här är ju väldigt fint faktiskt. Ovanligt, men fint. Såhär skulle du kunna göra med en hel vägg. Eller hela affären?

=)! Det värmde oerhört mycket att höra det, för jag hade kanske nästan förväntat mig att en lappvägg med turkosa lister och rött fönster skulle uppfattats som lite för mycket av det goda på en och samma gång.


Fortsättning följer. Förstås! =)!

Av Gitte - 31 juli 2009 22:31

Vi var iväg väldigt länge idag och det var nästan svårt att slita sig därifrån. Mycket tack vare mina goa hyresvärdar som varit inne hos oss och även de klurat runt lite smått och gott medan vi har varit sysslosatta.

Det började egentligen med att vi skulle ta bort ett handfat i främre lokaldelen, som vi skall börja på nästa vecka; men sen blev de kvar och varje gång de gick så kom de snart tillbaka. Vi trivs väldigt bra ihop så det är verkligen bara kul! Och när man kommer med helt galna ideer så är det onekligen bara en fördel att de är delaktiga när ideerna kommer och kan vara med och spåna vidare.


Ett exempel. Kika på den här källartrappan:


Den ligger bakom väggen där kyldisken står, men utan grind eller annat hinder. Jag tycker inte om det här hålet och har tänkt sätta en grind, för att inte riskera att någon halkar ner mot en säker svår skallskada. Så fort sonen enligt mig kommer för nära hålet, så skriker jag högt. Vi kom att prata om detta hålet idag och sambon kom med snilleblixten: varför inte en dörr? Sparar dessutom på uppvärmningskostnaden om man inte får upp kalluften nere ifrån källaren... och vips kunde vi tillsammans med fastighetsägarna gå igenom dörrar och vi hittade den här skönheten:

Skall bara byta handtag. Är en originaldörr från huset bredvid; verkar ha varit en innerdörr, men har använts som altandörr (men man ser att man har bytt handtag och stängningsanordning på kortsidan). Den är lite gräddgul, har lite patina men jag tänker baske mig inte måla om den. Den får vara som den är. Helt UNDERBAR!


Här är en detaljbild på taket som jag fasar för att vi skall ge oss på härnäst:

Nu är ju detta bara en liten liten bit, men vojne... det är vackert. Men inte roligt att tvätta och sedan måla, kan nog ta sin lilla tid i anspråk. Känner redan hur ont det gör i hela kroppen!


Forts följer i nästa inlägg.... efter danska mordhistorier är slut! Idag tar de upp änglamakerskan som jag har hört talas om när jag växte upp, då vi ofta åkte förbi huset med buss.




Av Gitte - 31 juli 2009 22:27

Har sorterat tapeter halva dagen. Helt slut i rutan, men nu ligger snart alla tapeter i kartonger igen. Har också provat att öppna lite varianter jag inte har öppnat och kikat närmare på tidigare, bland annat väv och lintapeter.


Här en brun och orange med gula inslag, vävtapet på pappersbaksida.

 

En lintapet med tunn brun rand, på pappersbaksida.

 

En textil eller lintapet med medaljongtryck, också den på pappersbaksida.

 

De är lite kultiga de här textil och vävtapeterna, men huj vad svårtapetserade de verkar vara? Eller är de kanske till och med enklare att få bra, tack vare att de är lite stela?

Av Gitte - 31 juli 2009 13:21

Jag har nu mailat de som skickat intressemail ang tapeter, att jag lämnar mängdrabatt för beställningar som görs helgen ut. Men vad skall jag egentligen göra med mig själv för att inte tycka att det är smått förargligt att ofreda folk via mail? Egentligen borde jag samla på mail och mailadresser och skicka ut nyhetsbrev och liknande men jag får inte ihop mig själv till att göra det. Att man hör av sig till mig en eller ett par gånger, innebär inte nödvändigtvis att man vill att jag skall höra av mig fortledes igen; kan själv bli smått rabiat när jag får spam eller reklammail från personer eller företag jag tidigare handlat av... måste nog göra upp lite med mig själv ang det här. Kanske ta en kurs hos min son som jobbar för ett företag som faktiskt skapar just den här tjänsten för företag....


När det gäller att sälja så tycker jag att det är roligt, men jag måste nog lära mig att göra det mer systematiskt utan att låta massa måsten och tabun styra det jag gör. Dags att gå en säljkurs tror jag!


Själva utförsäljningen har gått ganska bra. En del sorter har tagit slut, jag har även blivit av med lite tapeter jag inte haft på bild, och vinylerna har tunnats ut rätt så rejält. Det är bra. Juli är ingen toppmånad för mig, och jag har verkligen behövt bli av med lite för att få plats. Kan jag nu tömma riktigt rejält, vem vet vad jag kan tänkas få plats med istället. Just nu är det lite frustrerande att veta att det finns ett par roliga partier som skulle vara roliga att lägga beslag på, men jag får avstå pg pengar och plats. Så köp nu riktigt rejält i helgen, så jag kan göra nya roliga affärer! =)!

Av Gitte - 31 juli 2009 11:14

Segt. Det är sambons sista semesterdag och vi har inte ens börjat tvätta av förytan i lokalen. Målet var att det skulle vara vit-målat innan hans semester var slut. Vi har tre dagar på oss. Men det tar rejält emot. Det är inte bara högt i tak, det är dessutom ett tak med präglade rutor i listor liksom, och det är mycket på taket som måste penselstrykas. Men nu är vi snart så klara med det andra att det inte finns någon ursäkt. Har börjat flytta över tapetlådor, har några hundra rullar kvar att sortera upp och lägga i lådor igen, *suck* och flytta över, samt en stor köpmansdisk, samt en liten köpmansdisk mm mm mm att flytta över.

Vi är så glada för att det i affären fanns små rullplattor kvar sedan tidernas begynnelse. Tänk vad en liten ynka metallplatta med fyra hjul kan underlätta? Vi lyfter upp tunga mojänter (som ex kyldisken ni har sett tidigare) och sätter en under varje kant och sen kan vi rulla runt det som inte går att lyfta. Tackar för detta. En köpmansdisk med glassidor (och 30 lådor, dvs, ca 3 meter lång) är inte heller så rolig för ryggen.


Igår tog vi det stora skrivbordet. Det var så himla käckt att det var en glasskiva på ytan, och den hör ochså till lokalen. Med tanke på att det finns glas på vinden (sedan 1943, har hittat fakturor och följesedlar), så har jag världens bästa möjlighet att skära tapeter, även i småbitar; just på grund av att jag inte haft något bra ställe att göra det på, samt platsbrist, så har jag inte ex sålt tapetark tidigare. Men med en glasskiva såhär, så är det lätt som en plätt (fast det tar otroligt mycket längre tid att skära till en lot med ex 15-20 sorter än man tror. Det går lätt ett par timmars tid). Igår tvättade jag rent skrivbordet, och la en gammal plastduk under glasskivan, och jag tycker att det numera lyser upp lite till. Skall visa bild när jag är klar med bordet. Vidare har jag en liten märklig aversion, jag har svårt för att använda gamla lådor som på INSIDAN ser nötta och slitna ut. Kör stenhårt med gummiunderlägg när jag bor i äldre hus, men här kommer jag förmodligen att tapetsera skrivbordslådorna på insidan, så blir de dessutom lite fina att titta på när man öppnar lådan. Hittade en medaljongtapet igår som jag tyckte passade för det här ändamålet.


Lister under min lapptapetvägg är ditsatta och det gjorde MYCKET på helhetsintrycket. Mycket nöjd med denna lilla insats! Ibland är det baske mig detaljerna som gör det.


Men, tja, dags att röra på fläsket, fast att det är roligare att sitta här och skriva. Det är dags att styra kosan mot lokalen igen och få något gjort. Bilder kommer under kvällen.

Av Gitte - 30 juli 2009 23:00

Sprang förbi en loppis som hastigast igår (då fick jag med mig det randiga askfatet). Då jag ändå skulle in till stan med sonen idag så passade jag på att gå igenom där en gång till, ifall jag nu hade missat någon godbit igår? *skratt; inte riktigt sant, väninnan jobbar där och vi gick ändå förbi*. Men, den här bruna saken ovan, halkade med hem. En liten sockerskål. Visst är den söt? Stod med den länge och väl i handen, den var inte helt gratis och snåljåpen i mig gnällde lite. Den ger en halv finsk vibb, men ändå inte, något stämmer inte, men så lyfter jag på locket och så ser jag precis framför mig hur sockerbitar (som jag inte ens använder) gör sig i den och då var jag bara tvungen....


Gårdagens randiga askfat:

 


Ett tidigare loppisfynd från i sommar, en blå vas:

 


Glas, bortsett från flaskor, har aldrig riktigt varit min grej. Men jag tror att jag håller på och ändrar focus. Jag landar bland glasgrunkor länge och väl och så står jag där och tittat med huvudet på sned. "Finns det något glas som talar till mig?" Och finns det det, så är det just glas jag kommer ut med från loppisen, trots att jag inte kan ett skvatt om det egentligen. Men det är ett jäkligt häftigt material, oavsett vilken prislapp det har på sig.



Av Gitte - 30 juli 2009 11:04

Såhär säger min telia webmail idag:

Server inte tillgänglig för närvarande.

Återgå till inloggningssidan


Såå irriterande. Men det som är mest frustrerande är att jag låter mig påverkas som jag gör!

Jag måste ju först kolla webmailen INNAN jag kan göra något vettigt, som ex att åka till affären och fortsätta. Kan jag inte kolla webmailen så stoppar allt annat upp. Dags att identifiera olika datatvång och göra något åt dem tror jag. Man är inte större än de detaljer man låter sig irriteras på, liksom.

Av Gitte - 29 juli 2009 12:32

Är inget hastverk och inget sådär kanonroligt jobb! Tror man kan ha roligare på barbados ärligt talat... (även om jag aldrig varit där).


Jag är driven av latmasken och jagas av sambon. Bra, det behöver jag. Det är så lätt att åka till lokalen, dra en pensel över några listor och bestämma sig för att "-så, nu kan jag inte göra mer idag....". Men se, det går inte för sig om man har en sambo som min. En riktig slavdrivare. Eller. Så nåja. Vet han bara vad jag behöver.


Försökte mig nämligen på ovanstående igår; men han tittade sig omkring.

-Hyllorna som du tvättade i förrgår (miljarder sådana) skulle behövas upp. Vad skall du ha på dem?

-?? Ha på dem? Måste man ha en plan för det? Jag försökte tänka efter... men vaddå, det är väl bara att smälla upp så får man se sen? Sambon tyckte att det var onödigt jobb, så han tyckte att det fick anstå någon dag till, tills jag fått en tanke. (Han kan ge upp detta ärligt talat, tanken kommer arton gånger sen när jag packar upp. När jag har bestämt att jag skall ha skor där, så kommer jag att ställa upp skor där, och sen kommer jag på att det är bättre med leksaker i den hörnan och så får jag göra om. Några gånger). Men nåja. Om han tror att en dag extra kan ge mig en tanke so why not. Jag slapp pussla ihop de olika hyllsystemsdelarna igår. (Pelly, riktigt gammalt).


Vad skall vi göra då?

-Flytta in knappköpmansdisken och skrivbordet (skärbord för tapeter).

-Nämen det går inte för sig ser du.... invände jag.

-Varför då?

-För att flytta in dem här så måste jag avfetta golvet i den här delen först. Annars kan jag inte ställa något på plats.

-Bra då gör vi det.

Jag förbaskade mig själv en stund. Från att inte göra någonting och åka hem för att jobben var slut till att avfetta ett riktigt gammalt linoleumplattgolv är det långt. Väldigt långt. Har nämligen börjat avfetta liggande på knä i några hörnor hit och dit, golvet har nog inte varit rent de senaste trettio åren och jag skulle gissa att det är ett originalgolv från 1932.

Testade en latvariant. Spruta in hela golvet med avfettning (biologiskt nedbrytbart förstås) och sedan lägga svintodynor under en sådan där golvmott med platt ända för microduk. (Har förstås testat och förkastat citron och såpa först, tyvärr.)

Dvs, spruta, låta dra lite, dra runt den svintoförstärkta golvmoppen och sedan låta dra, dra runt den svintoförstärkta danskavaljeren igen och sedan fick jag en lysande ide.

-Jag är färdig i hörnet där borta. Börjar du moppa med såpa och vatten?

*he-he*.

Det blev fint.


Idag skall vi avfetta gamla lysrörsamatursraster. De har nog också suttit där en evighet. Åtminstone är det femtio-sextiotal.

Sedan skura korginsatser till pellysystemet. Har inte heller varit rena den här sidan millenieskiftet och långt dessförinnan.

Men framförallt skall vi flytta skärunderläggskrivbordet (glasskivor på ytan) och den långa köpmansdisken jag skall ha knappar i.


Snart kan jag roa mig med att fylla den med minst tusen sorters knappar. DET är ett roligt jobb, om något!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards