Alla inlägg under juli 2015

Av Gitte - 14 juli 2015 09:40

 

Den här månaden blir jäkligt tuff att ta sig igenom, och så kom det en smäll rätt i bakhuvuduet i form av en svettig räkning också. Gaaah. Inte så jäkla roligt. Vad gör man? Försöker kränga knappar för tjugo kronor bunten eller letar fram sånt man egentligen inte alls hade tänkt häva iväg? Det får liksom bli det sista. Även om det svider. Sagt och gjort, jag har i alla fall fotat lite grann. Klänningen ovan har jag egentligen tänkt gifta mig i men det går om intet av flera skäl. Dels har jag ingen som vill gifta sig med mig. Och om han nu skulle få för sig att göra det så gillar han i alla fall inte klänningen ovan som jag gör. Sen är den jävligt trång i armarna, även om alla andra mått är genereösa. Det är en S och det märks på armmåtten, ingen annan stans. Oversized oversize kan man i övrigt hävda att den är. 
Men fantastiska Vuokko blir inte bättre än såhär. (Möjligtvis då i svartvitt om man inte gillar genereösa basfärger). 
 


Det här tyget är långt nog för två stycken gardinlängder.Jag har inte tänkt kapa något metervis. Marimekko kissanminntu, Erja Hirvi, 440 cm långt och 145 cm bredd. 

   Inte retro utan 2008 som synes. 


Fantastiska Unikko.
    

I orange. 135 bredd och två längder på 160 cm. Sen finns det ytterligare en bit på 90 cm, helbredd (135). 

   Inte nyproducerat, inga tvättråd så långt ögat når. Maija Isola förstås. 


Men. 
Det här är nog det vackraste tyget jag vet. Som i uber uber vackert. Karuselli. Katsuji Wakisaka. 

 


inte heller här finns det några tvättråd. Att det är en gammal upplaga vet jag, och den känns närmast otvättad. Dock har man sytt gardinlängder utav det och dolt (men sparat) kanterna med märkningen på. Helbredden är sparad men själva längderna är 135 x 250 cm vardera. De här har jag tänkt sätta upp hundratals gånger men sen har jag alltid stoppat mig själv med tanken "tänk om de blir solblekta när de hänger som gardiner" och det innebär att jag vet att jag aldrig varken kommer sätta saxen i dem eller hänga upp. Och varför skall de ligga i en garderob hos mig? 

 

Tja, jag lär väl inte komma mig för att slänga upp dem i en grupp eller på tradera. så det går nog bra att hugga till med ett bud om någon känner sig hågad innan det hamnar på blocket. Ni når mig som ni vet bäst på mail eller facebook. (vintage sybehör aka bortbytingen@telia.com). 


Av Gitte - 12 juli 2015 13:19

 

Det kom ett mail med bild från en av mina kunder. Det finns nog inte mycket jag tycker såå mycket om, som att få se bilder på är saker och ting jag har sålt kommer till uttryck. Den här tavlan tycker jag är fantastiskt fin och otroligt kreativ. Jag får fasen lust att göra en bordsskiva när jag ser det här, eller en badrumsutsmyckning... (hoppas få renovera badrum en vacker dag). 


Jag får massor av ideer när jag ser tavlan och just det här med att kombinera med småsten från grusgången tyckte jag var en fantastisk kombination. Stort tack till dig Jenny som skickade bilden. Jag uppskattar den jättemycket och tycker att du har gjort en fantastiskt fin tavla! 


Jag kom att tänka på den här dekorationen jag såg i ett badrum en gång i ett ödehus, något som troligtvis är gjort under sextiotalet eller däromkring. Även om nedanstående "motiv" är betydligt mindre proffsigt så klickar det i min hjärna... tänk vad kul det hade fått vara att sätta en vägg... 

 


Av Gitte - 10 juli 2015 20:38

 

Det är onekligen ett märkligt väderår. Här går man en halv evighet och väntar på att det skall bli sommar. Det blir januari, februari, mars, april, november, september och sen blir det äntligen SOMMAR! I FYRA dagar. Sen blev det november och september igen. 

Tjurnade till och började pilla med tyger igår. 
     


Idag skulle jag bara leta efter en svart knapp, när jag började sortera osorterade tapeter. Jag vet att en hel del av det måste kasseras, det har stått ouppvärmt mot en kalkad vägg; men jag måste ju plocka igenom och rädda det som räddas kan. Jag plastar av allt och sen innebär det att en del rullar gås igenom meter för meter och rullas upp i sin helhet. Inte minst för att bli av med lite spindelnät och damm. Sen är det mycket skittråkigt som inte heller sparas. Skulle någon nu söka tråkiga beiga randiga saker till något projekt så skrik högt innan det är för sent. (Det tar dock ett tag innan det är för sent). Men sånt där mitten till slutet av åttiotalet när det gick mot det fisbeiga hållet och randigt och helst så lite mönster som möjligt. 
Men en del finvarianter har jag räddat undan. 
 

Lite märklig färgåtergivning. Den är en mellanting mellan gammalrosa och babyrosa irl. 

mångslingrid rätt småmönstrad. Superfin måste jag säga att jag tycker att den är.
    

Ännu mer småslingrigt. Grön grönare än grönast. 
 

O så den här. 

jag fortsätter en annan dag... 


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards