Alla inlägg under december 2014

Av Gitte - 7 december 2014 00:46

 


Just nu sitter jag o-glad på bloggplatsens tekniska funktioner. Satt och gjorde ett lååångt inlägg som var klart före datumbyte så jag valde framtida publicering till efter tolvslaget. Men inte har det kommit upp. Skulle det nu komma upp två gånger under dygnet så får jag radera det ena. Men attans, jag som la min själ. nåja, jag får vrida lite till på mitt innanmäte och lägga upp ett extra inlägg för säkerhets skull. När det gäller julkalendern vill man ju inte riskera att det inte kommer upp. 

Nåja. Ämnet för dagen kommer sig av att jag förgäves letar julgardiner på alla loppisar jag kommer åt. Än har jag inte hittat tillräckligt långa kappor så att de räcker för mina fönster. Men dukar och tygtrasor har jag hittat en uppsjö utav. 

Som ni säkert har sett så finns det ett käckt boktips i Retro Hus & Hem i det här numret som kom i veckan. 

 


Kvickt som en iller gjorde jag en beställning men tyvärr verkar posten ha ovanligt lång leveranstid nu inför jul. Jag hade ju hoppats att boken hade kommit innan det här inlägget och att jag hade haft lite info att lägga till om någon av mina jultygsfynd som jag gjort senaste tiden. 
               


När det gäller tryckta jultextilier så vill jag nog med emfas uttrycka att jag tycker att de är underskattade. Det finns ett fåtal eftersökta, julköping och varianter från Jobs handtryck och så vidare. Men många är ju helt anonyma och ramlar långt ner på eftersökninglistan. De kostar sådär en femma eller tia på loppis, och på nätaukton inte mycket mer än så. Om de blir sålda altså. Visst är det trist på så fina mönster och färger?

Min förhoppning är att boken ovan kan ge lite reda bland de anonyma jultrycken. Fast... egentligen har jag lite dåligt samvete på den fronten. Jag vet nämligen någon som sitter på en guldgruva med information om sånt som är anonymt... och den någon är ingen mindre än jag själv. Så det är lite pinsamt att jag inte kommit igång. Jag har absolut ingen annan eller något annat än mig själv att skylla på i det fallet.. 

Ni minns kanske det HÄR inlägget... jag vet att ett par kartonger är bara julproduktioner. Och en hel del av dem har signaturer, om inte i mönstret så på mina original... Här ser du en pappersförlaga, signerad Jerry Roupe, ex. (fast att det inte är en julproduktion, ville bara visa ett exempel). 


 

Jag lovar härmed offentligt bot och bättring på denna front! På heder och det samvete jag har kvar! 


Nåja. jag när åtminstone ett barnbarn som förstår att uppskatta juldukar. Hon är lite morgontidig den där lilla varelsen och hennes mamma hade nog inte riktigt hittat medvetandet ännu eller vaknat kanske jag skulle säga, när det kreativa barnet gick upp och hittade min jultyghög. Dockorna måste ha skrikit högt att de frös, och när de inte räckte till skrek nog alla mina tomtar med..
När jag kom ner den morgonen hade jag julnerbäddade dockor och tomtefigurer både högt och lågt... 
 

Alla nallar och dockor och tomtar som jag hade ställt upp ett par dagar tidigare låg ordentligt nedbäddade på stolar, i soffan, i fåtöljer och på hennes lekmadrass och .. u name it. Jag fick kryssa mellan bäddarna när jag skulle försöka ta mig fram på nedervåningen. Jag kan inte låta bli att älska det lite, för jag har en stark misstanke om att min dotter när min enda retroarvtagerska vid sin barm. Tror ingen har förstånd på att uppskatta det som detta barn. I lööv it! Hon är tre år numera och det finns ett gott hopp om hennes goda smak. 

Sånt här har jag också svårt att motstå. Fylliga färger och frodiga former. 
       

De två sista är märkta Hills, de första två är omärkta. 

Jag är ingen stor fan av bibliska motiv annars men just från de här erorna kan de ändå vara lite roliga. 

     

Den första (dvs, de två första bilderna) är någon sorts jutehistoria och den andra tror jag är 100% lin. 

   

Ingen av de här är tillräckligt långa så att de går att trolla till för mitt köksfönster så jag får fortsätta leta efter rätt julgardin. 
Om du vet något om någon av dessa ovan så vore det jätteroligt om du ville lägga en kommentar. Eller jah, jag älskar kommentarer över lag! Alla bilderna är förrästen klickbara för den som vill se lite mer utav dem. 

Följer du förresten retrobloggarnas julkalender? Om inte så har du några godbitar att ta igen. 
Här följer hela listan: 

Datum - Namn - Blogg - Bloggadress


1 dec - Martina Eriksson - Old shit & stuff - http://oldshitandstuff.blogspot.se/


2 dec - Helena Karlsson - Retrotokig - http://retro-tokig.blogspot.se/


3 dec - Otilia - Fröken Otilias köksskåp - www.frokenotilias.se


4 dec - Jan Johansson - Form55 - http://jjform55.blogspot.se/


5 dec - Emma Frey-Skött - Tant Emmas bravader -http://www.tantemmasbravader.wordpress.com


6 dec - Malin Forsling Parborg - Gestaltningstanten - http://gestaltningstanten.blogg.se/ 


7 dec (sön) - Gitte, / Gittes allehanda www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Maria (Gila) http://gilasgrotta.blogspot.se


8 dec Ann-Charlotte Åkesson - teakochorkideer.blogspot.se


9 dec - Anna Sandberg - Retrolux - www.retrolux.blogg.se


10 dec - Liz Svensson - Undantaget i Hulebäck - www.undantagethuleback.blogg.se


11 dec - Lovisa Blomberg Jag, en Loppista - loppista.elledecoration.se


12 dec - Caroline Lydén - Fina fyndet - finafyndet.se 


13 dec - Susanne Mellberg - Vintage Spyglass - Vintagespyglass.blogspot.se


14 dec (sön) - Yvonne Odsberg - 50-talskeramik - www.50-talskeramik.se

                       - Benny Movarp - Porslinsbloggen - www.porslinsbloggen.se 


15 dec - Erik Dellgren - Faaglarna - faaglarna.blogspot.se


16 dec - Carin Söderström - audreyfenn - audreyfennochalltfint.wordpress.com


17 dec - Ida Augustsson - RetroIda - http://retroida.blogg.se


18 dec - Anna Hammarström - Ljuva 50-tal - www.ljuva50tal.blogspot.se


19 dec - Cen Risén - RETROknoppen - www.retroknoppen.com


20 dec - Stina Johansson - Allt det gamla goda - www.alltdetgamlagoda.blogg.se 


21 dec (sön) - Carina Öhman - precis en sån - http://precisensan.com/blogg 


22 dec - Susann Gollenia - Sussies Fyndhörna - http://sussiesfyndhorna.blogspot.se/ 


23 dec - Erica Holm - Mangania du älskade & lite till -http://manganiadulskadeolitetill.blogspot.se/


24 dec - Ebba Granath - Pensionat Granath - http://pensionatgranath.se


Tills vi ses igen får ni ha en riktigt god jul och ett gott nytt år! (det kan förstås hända att jag svänger till en rad, man vet aldrig, även om det inte sker så frekvent numera. ). 








Av Gitte - 7 december 2014 00:15

 

Under slutet av november och till nu har jag jagat julgardiner på loppisar. Utan att hitta några tillräckligt långa kappor. Inte ens när jag varit där vid öppning har jag hittat något kul, utan mest nytryck eller åttio-nittiotal. Det verkar det drälla av. En vacker dag lär man kanske ångra att man inte slog till under drälltider, dvs, den dagen det blir tillräckligt gammalt för att vara retro. Fast jag undrar om den dagen kommer, jag har gjort de perioderna en gång för alla när de gick av stapeln, tror jag. 

Något jag däremot har hittat är ett otal gamla dukar och liknande i olika storlekar. Trots att jag själv inte använder dukar så har jag inte kunnat låta bli att lyfta med det hem. Sen såg jag häromdagen när nya Retro Hus och Hem kom ut att de hade ett reportage om juldukar. Reportaget var något tunnt tycker jag, jag hade gärna sett mer; men sen såg jag att de tipsade om den här boken: 
 

Den åkte i kundkorgen direkt från den nätbokhandel som låg närmast till hands. Jag hade en liiiten förhoppning att den skulle hinna hit innan det var dags för mig att få den före det här inläggets publicerande men tyvärr. Det gick inte som jag hade tänkt. Posten verkar segare än någonsin inför jul i år? Men med lite tur kan jag kanske hitta en ledtråd till någon av alla de tygbitar jag släpat hem. Skulle jag göra det så kommer det en fortsättning på det här inlägget framöver. 

Jag vill med emfas säga att jag tycker att julens tryckta tyger är underskattade. Det finns ett fåtal dukar och tyger som är eftersökta, och de går .. ap-högt på nätauktioner (tycker jag). Julköping och några till, jobs handtryck förstås och så vidare. Men allt det andra anonyma det ligger i lådor för en femma eller tia och på nätet går de inte mycket högre än så om de ens blir sålda? Varför? De är ju urcharmiga. 


 

Sånt här funkar förstås året om, inte minst i retrotyggrupperna där de blir fantastiska klänningar och detaljer och lapptäcken och annat. Men extra lätt blir det att hitta till jul. Jag vet inte varför många verkar sätta likhetstecken mellan Hjärtan=Jul? Snälla alla loppisar, hjärttyger vill vi ha året om! Bara kasta ut i butikerna, oavsett när de kommer in under årets gång. 


Det är inte mycket märkt jag tagit med mig hem. Jo, Hills kan jag förstås inte låta ligga i största allmänhet. (bilderna är klickbara så du kan se bättre om du vill).  

   


Men överlag vill jag slå ett litet slag för de omärkta mönstrerna och trycken idag, så håll tillgodo. Det märkta och fina får uppmärksamhet ändå. 


En "normallång" (dvs, räcker inte till mina långa fönster) kappa med flugsvampar tycker jag är otroligt charmig. 


Sen finns det ju förstås bibliska motiv. I de här 60-70talstrycken tycker jag att de är helt ok, fast att jag inte är sådär jättemycket för bibliskt annars. Den första är någon sorts jutehistoria, den andra tror jag nästan är 100% lin.   


      



Dessa här ser ut att vara snäppet äldre. De överhängande röda är i något "crispigt" material. 

     


     

Skulle någon känna igen något, veta något eller veta upphovsman så vore det jätteroligt om du ville lägga en kommentar. 


Sånt här är jag också svag för. Starka färger, och lite schyssta retroformer så står jag där och tänker: "jag har nog plats någonstans på väggen, eller så får jag lägga det i skåpet till nästa år". Sanningen är att jag inte är särskilt julpyntig av mig. Adventsstjärnor vill jag ha upp och sen sörjer jag när de suttit så länge att jag måste plocka ner dem. Då blir det åter mörker i mitt hus. Det borde egentligen vara obligatoriskt med adventsstjärnor i fönstret mellan september till mars. 

   


Den här hade gärna fått vara längre än vad den var, den hade jag velat haft uppsatt i köket. Nu lär det bli så att jag inte får upp gardiner alls i år om jag känner mig själv rätt. Bara för att jag inte hittat det ännu, snart kommer det kännas "onödigt" att sätta upp julgardiner, de skall ju ändå snart ner igen. 

 



Som sagt, jag ser verkligen fram att boken jag har beställt dimper ner i min låda. Det får bli min julklapp till mig själv i år, fast.. tja, egentligen har jag investerat en hel del i mig själv i år om jag skall vara ärlig. Sedan i Augusti så pluggar jag på Webredaktörsprogrammet (treårig utb.) på högskolan i borås. Det är fantastiskt roligt men också förbaskat svårt. Det här med it-tekniska kurser är inte min grej och 1/3 av utbildningen är teknisk... html håller på att ta kål på mig helt. Jag begriper verkligen ingenting. Men nåja, det ger sig väl vad det lider. Men för att återgå till jultryck;... jag har ju ett lite speciellt intresse när det gäller de anonyma jultrycken. Det värsta är att jag vet att det finns en segpropp som gömmer en klenod av information i ämnet... och det råkar *hrm* vara just jag själv, så jag kan inte ens skylla på någon annan...  

Minns ni det här inlägget? Där jag visar en massa original från ett gammalt textiltryckeri? (nedan original signerad av Jerry Roupe). 


Jag vet att flera kartonger är bara juloriginal. Och många och åter många av dem har signatur, inte i mönstret men väl på originalet. Det innebär att om jag bara fick igång mig själv så skulle jag kanske ha lite info att komma med... 
Jag vet att jag borde, måste och vill. Men om inte innan så skall jag försöka ha grävt mer i det innan nästa gång det är min tur att öppna retrobloggarnas jul-lucka, är det en deal? 

 

---

Jultextilier kan användas till mycket om ni frågar mitt lilla treåriga barnbarn. Den här överraskningen upptäckte jag häromdagen när jag kom ner på morgonen och de hade sovit över. 

Hon hade visst hittat min tyggömma under morgontimmarna innan hennes arma mor fick fullt medvetande och hade bäddat ner varenda docka hon kunde hitta. Det var juldockbäddar både högt och lågt och inte en endaste av dem frös... jag hoppas ju att det innebär att hon tycker om dem och att det betyder att jag har en liten retroarvinge där..     


Du följer väl retrobloggarnas julkalender? 
Igår öppnades luckan HÄR: hos Malin/ Gestaltningstanten. 
Idag hos mig och HÄR: hos Maria/ Gilas grotta. 
Imorgon HÄR: hos Ann-Charlotte /Teak och Orchideer. 

Men bara för att du inte skall missa en endaste lucka får du hela listan nedan: 

Datum - Namn - Blogg - Bloggadress


1 dec - Martina Eriksson - Old shit & stuff - http://oldshitandstuff.blogspot.se/


2 dec - Helena Karlsson - Retrotokig - http://retro-tokig.blogspot.se/


3 dec - Otilia - Fröken Otilias köksskåp - www.frokenotilias.se


4 dec - Jan Johansson - Form55 - http://jjform55.blogspot.se/


5 dec - Emma Frey-Skött - Tant Emmas bravader -http://www.tantemmasbravader.wordpress.com


6 dec - Malin Forsling Parborg - Gestaltningstanten - http://gestaltningstanten.blogg.se/ 


7 dec (sön) - Gitte, / Gittes allehanda www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Maria (Gila) http://gilasgrotta.blogspot.se


8 dec Ann-Charlotte Åkesson - teakochorkideer.blogspot.se


9 dec - Anna Sandberg - Retrolux - www.retrolux.blogg.se


10 dec - Liz Svensson - Undantaget i Hulebäck - www.undantagethuleback.blogg.se


11 dec - Lovisa Blomberg Jag, en Loppista - loppista.elledecoration.se


12 dec - Caroline Lydén - Fina fyndet - finafyndet.se 


13 dec - Susanne Mellberg - Vintage Spyglass - Vintagespyglass.blogspot.se


14 dec (sön) - Yvonne Odsberg - 50-talskeramik - www.50-talskeramik.se

                       - Benny Movarp - Porslinsbloggen - www.porslinsbloggen.se 


15 dec - Erik Dellgren - Faaglarna - faaglarna.blogspot.se


16 dec - Carin Söderström - audreyfenn - audreyfennochalltfint.wordpress.com


17 dec - Ida Augustsson - RetroIda - http://retroida.blogg.se


18 dec - Anna Hammarström - Ljuva 50-tal - www.ljuva50tal.blogspot.se


19 dec - Cen Risén - RETROknoppen - www.retroknoppen.com


20 dec - Stina Johansson - Allt det gamla goda - www.alltdetgamlagoda.blogg.se 


21 dec (sön) - Carina Öhman - precis en sån - http://precisensan.com/blogg 


22 dec - Susann Gollenia - Sussies Fyndhörna - http://sussiesfyndhorna.blogspot.se/ 


23 dec - Erica Holm - Mangania du älskade & lite till -http://manganiadulskadeolitetill.blogspot.se/


24 dec - Ebba Granath - Pensionat Granath - http://pensionatgranath.se


Tills vi ses igen får ni ha en riktigt god jul och ett gott nytt år så länge! 
På återseende! (ps, jag älskar kommentarer!). 


 






Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards