Alla inlägg under februari 2019

Av Gitte - 23 februari 2019 16:56

 

NI som hängde i min blogg "förr" dvs, när den var aktiv minns säkert att jag har ett stort antal vintage nibs eller stålspetsar till pennskaft från en gammal bokhandel som skulle byta ägare efter generationer i samma familj. De nya ägarna visade tydligen inget större intresse för en del av de gamla lagerna så jag köpte upp det som fanns. Bland annat massa fantastiska nibs som fortfarande finns i lager men jag har helt missat att saluföra dem en lång tid. I min traderabutik finns ett litet axplock av varianter i två olika paket. Dessa med lite bredd för kalligrafi. Dem hittar du här. (tryck på ordet här för att komma till dem). 


Stift som finns i loten:
Heintz & Blanckertz, Berlin. No 600; 1 ½
Heintz & Blanckertz, Berlin. No 600: 1.
F. Soennecken, Bonn Berlin. Rundschift F. 1 .
F. Soennecken, Bonn Berlin. Rundschift F. 1 ½
F. Soennecken, Bonn Berlin. Rundschift F. 2
F. Soennecken, Bonn Berlin. Rundschift F. 2 ½
F. Soennecken, Bonn Berlin. Rundschift F. Geshützs. Väldigt tunn spets, står en 6a på.

 
och så är det dessa tunna som funkar till skönskrift och inte minst för att teckna. Det är en helt annan känsla att använda stift för er som fyller i konturer eller jobbar med svartskuggning ex. 
Dessa hittar du här. (tryck på ordet här för att komma till dem). 


Stift som finns i loten:
Heintz & Blanckertz, Fabrik Berlin. LY 8 1/4
Heintz & Blanckertz, Fabrik Berlin. LY 71/4
Heintz & Blanckertz, Fabrik Berlin. LY 9, no 695.
John Mitchell 062
Sommerville & co, Steelchase pen, 2620 F
R. Esterbrook Oval point, 802.
Brause & Co, Iserlohn F no 122 (Svenska skolpennor).
Sveriges Nobel Pennfabrik, Imp. F 28.
Perry & Co, London. No 144.
W. Mitchell, Stainless steel, England. 0950 F.

Visst är de otroligt vackra? 

Av Gitte - 22 februari 2019 10:45

  Jag fick nyligen in ett litet ljuvligt parti knappar från en nerlagd gammal manufaktur i Dalarna. En hel del jättefina och ganska mycket färgglada bruksknappar. Men sen var det en stor del svarta och vita och grå och bruna knappar. Oftast har jag inte lagt ner så mycket krut på dem, det har jag massvis av på lager. 

    

den här gången gjorde jag ett undantag och sorterade och fotade allihop. 

 

Flera var verkligen jättefina. 

 

Den ovan är en germanymärkt lite större knapp som även finns i svart. 

 
Och en pärlemor imitationsknapp i plast, kanske är det ett lager pärlemor trots allt, som ovanskickt, annars har de verkligen lyckats väl med att göra en pärlemorimitation. 
Du hittar allihop i min traderabutik. Allt som allt var det ca 200 sorters knappar i mycket små eller begränsade mängder. (Trycker du på ordet traderabutik så kommer du dit). 

Men just knappar i grå vit och svart borde jag kanske göra en lite större djupdykning i, men det återstår att se om intresse finns. Jag har som sagt ett mycket stort antal varianter av dessa färger på lager som bara ligger. 

I övrigt har jag lite roliga auktioner just nu och några av dem går oväntat bra. Jag håller andan till måndag kväll. 

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards