Alla inlägg den 11 december 2009

Av Gitte - 11 december 2009 21:50

  

Den här bilden har jag ärligt stulit av Krimskramsan. Blev verkligen jätteglad för hennes inlägg, för det är ärligt talat väldigt gott för självkänslan när det man skickar blir uppskattat och kommer till pass. Det är det där igen med att hitta sådant där som inte fått fötter och sen blir det helt plötsligt brukat och kommer till användning och sprider glädje. Och hennes bild ser verkligen ut som en riktig gladkompott. Måste ju medge att när jag står och packar och väger och försluter liksom inte riktigt hinner ta till mig och gotta mig åt alla färger, utan det gör jjag oftast när jag hittar grunkorna eller tittar på dem första gången, men sen är nästa stora kick ärligt talat när det kommer fram eller om jag får ett mail när det kommit tillhanda eller som här, ser ett blogginlägg... Så stort Tack Krimskramsan för att du berättar vad du tycker om det! =)!


Så då var det fredagkväll och tanken var egentligen att jag skulle ha varit iväg imorgon, men jag måste säga att det finns en del tagna sorter utav, ni har verkligen varit på hugget med banden dessa dagar måste jag säga... så det nja, nä, jante slår mig i nacken igen. "för lite, fel grejjer, har inte så det räcker, inte fint nog" etc, etc, så även imorgon blir det att jag stannar hemma med det som är kvar. Så ni som vill ha band, fortsätt för all del att beställa så packar och skickar jag så glatt så! Ut på försäljningsstråt får bli i slutet på januari istället. Då skall jag verkligen verkligen verkligen testa mig en marknadsplats på riktigt... såhär kan jag ju inte hålla på? Jag anar dessutom att om jag bara kommer ut en gång så ger det mersmak och det blir svårt att låta bli att åka varje tillfälle som ges...

Av Gitte - 11 december 2009 19:11

Jag är helsåld på gamla barnprylar. Titta på dessa så fina de är:

  

De är så sköra så sköra av tidens tand. Fast att de är olekta från en gammal lanthandel. Tja, annars hade de nog inte funnits kvar ärligt talat, materialet är sådär härligt raspigt torrt på något vis. Kan tänka mig att de måste ha varit en dödsfälla en gång i tiden och att man inte kunde lämna barn utan uppsikt? Jag kan inte datera dem exakt men har hittat dem i lanthandlarens egna grossistkatalog mellan 46-52, kanske har de funnits i handel tidigare ändå? Ibland låg ju varor kvar år efter år.

En av de större skallrorna hade också en sådan här:

  

Tjusig va? Ett sköldpaddsmärke. Jag skulle egentligen gissa att alla är från samma leverantör, just med anledning av att en av de större hade samma klisterdekal.


Ett par moderna blöjbyxor någon? Ochså hur charmiga som helst. Gissar på början på 60-talet för dessa här, inte minst för att en tryckdekal på en oöppnad kartong med blöjjor var daterad -63, men om alla förpackningar är från samma tid vet jag ärligt talat inte. Hm, nu var det inte så många sorter just på den här bilden, skall ta fram alla och visa en annan dag då jag har sparat en av varje till mig själv, även en gammal mölnlycke. Så fina så!

  

Visst är de charmiga? Lägger dem under rubriken docker här i bloggen men de är förstås inte alls till dockor egentligen utan har varit vardaglig babyutrustning en gång i tiden.

Av Gitte - 11 december 2009 08:37

Hm, jag har en liten tanke som jag just nu håller på och utvecklar innanför järnbalken som ett sidoprojekt till mina gamla grunkor, men då fantasin inte riktigt längre räcker, eftersom jag inser mer och mer att jag nog måste testa iden, så kom jag då till Förpackning?


Men hallå? Är en förpackning inte bara en förpackning, liksom? ALLT skall tänkas ut i detalj och det är en fackterminologi som jag inte ens visste fanns, millimetrar hit och millimetrar dit och olika små beslut som måste fattas hela vägen ut, skall det vara ryttare eller etikett etc, etc, etc. Va? Sånt har la jag inte en susning om? Men idag har jag startat med ett samtal med Wästgöta Plast och det *skratt* var ju en upplevelse det med. Nu var det liksom inte bara längd och höjd på en förpackning utan även plasttjocklek och sådant som var avgörande.

Tack och lov kan de skicka lite prover i förväg så jag får lite stöd på vägen. Men ärligt, jag måste nog testa min idé för det här kan bli riktigt riktigt kul!


Att det är just Wästgöta Plast AB jag har kontaktat beror lite på att de ligger i närheten av mig geografiskt. Men jag fastnade framförallt för deras miljöpolicy samt materialval, inte för att jag tror att det existerar miljövänlig plast, men jag tror att det finns MILJÖVÄNLIGARE plast och tillverkning, men jag måste nog ta reda på lite mer omkring detta, fast jag undrar, inte tusan finns det några transparenta alternativ till plast?


"Vi tillverkar kundanpassade produkter i den mest miljövänlig plasten - polyeten PE. PE är mycket lämplig som förpackningsemballage efter som den är så flexibel. PE kan lätt återvinnas men också med fördel användas som bränsle. Vid förbränning avger det koldioxid och vatten."


Det står inte att den är miljövänlig, men det står att det är den MEST miljövänliga plasten. Kostnadsmässigt tror jag tyvärr inte att plast emballagemässigt i det här fallet kan bytas ut mot något annat, som känns rimligt utan det är nog till att specialbeställa storlekar som behövs som gäller...  

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards