Direktlänk till inlägg 3 oktober 2022

"Jag är en totalt lycklig människa", mitt testmantra föll direkt.

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57

 


Gick och la mig igår med massa goda intentioner. 
Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran och också enorm portion frustration. Ursäka mig men det här ekonomiska läget vi har nu hade kunnat skademinimeras i somras men alla partier vid perioden var för upptagna med att kivas om vem som skulle få leka i grannens sandlåda för att faktiskt fundera på om inte det var läge för att sansa sig lite och samarbeta för att lösa hushållens och företagens kommande problem. De var absolut ingen överraskning för någon. OM till och med en ko som jag kan sitta på min inrökta kammare (false, jag röker inte i en kammare, jag röker utomhus) och se att det här kommer gå åt fanders totalt och det mycket snabbt om ingen gör något i tid, så borde de som sitter på de olika analyserna och underlagen kunna göra det samma. Jag har ingen aning om det med total konsensus går att skjuta upp ett val men en samlingsregering hade varit på sin plats. Det har vi haft förr under krigstid i sverige. 

och nu gick jag ju i min egen frustrationsfälla igen. Det var just den jag skulle undvika att hamna i. Precis. Exakt. Den. För faktum är att när det går åt helskotta åt en stor grupp i samhället hänger vi allihopa med vare sig vi är rika eller fattiga vare sig vi vill det eller inte. De rika kan bli fattiga mycket snabbt om de fattiga slutar konsumera. Och det är exakt det som händer nu. Folk lägger undan till sina ökade kostnader i den mån de kan, om de kan, eller så förfaller räkningarna och det betyder att samhället tappar alla ekonomiska stimulanser, att multiplikatoreffekter uteblir och det leder snabbt till höjd arbetslöshet, höjda räntor, inflation, ingen får lån, fler executiva auktioner, fastighetspriser faller, folk vräks, ökad bostadslöshet med mera. Ingen slipper helt enkelt undan. Att det var fler konkurser för bostadsrättsföreningar än förra året inträffade i juli. Kan inte ens tänka mig hur det är att ha insatslån men insatserna tappar hela sitt värde och ändå har man betalningen kvar i många många år. 

Vi har dessutom den stora risken att en stor andel produktionsägare kommit fram till att det blir mindre lönsamt att hålla produktioner igång för att både utgiftstaket och pristaket är uppnått och det går inte pressa kunder till högre priser längre, och det leder till att den produktion som står stilla blir biligare än den som är igång. Arbetarna får helt enkelt gå hem. Snart hamnar hyresvärdar på samma punkt. Det blir billigare att ha en bostad stående tom än det blir att ha den uthyrd till någon, i varje fall om värme ingår i hyran. Vi lever otroligt farligt just nu men under tiden så sitter partierna som sagt och leker med hur den kommande regeringen ska se ut, och vi får förmodligen vänta någon månad till innan de kommer till lösningar för hushållsekonomin. Det värsta scenariot är att det blir meningslösa insatser såsom sänkt elskatt och likviditetsstöd för elbolagen så att de kan ge folk längre och mer generösa avbetalningar. Det är vad min inre kristallkula säger att det kommer att handla om, dvs statliga pengar till dem som redan har enorma vinstmarginaler och ökade utgifter för hushållen. Allt hänger helt enkelt ihop i en väldigt lång ekvation och det går inte ens att blunda för det fast att man försöker. 

hahaha, ni förstår varför jag behöver tvinga mig själv att bli optimist? Ju negativare jag tänker ju mer stoppar jag pengaflödet in till mig, det säger The Secret och har de sagt det i en bok är det aldeles sant så det var ju min ambition när jag gick och la mig inatt. "Imorgon ska jag vakna som en totalt lycklig person". Ni förstår det är ju viktigt hur man talar till univsersum. Säger man "imorgon ska jag inte vara frustrerad" så hör universum "imorgon ska jag vara frustrerad". Det säger de i boken med och det finns säkert någon vits med det. Så koncensus är att ju gladadare jag låtsas vara ju gladare blir jag, och det tror jag helt och hållet på. Jag tror ärligt - även om jag driver lite med boken- att om du ska nå framgång måste du uppleva att du når framgång, annars kraschar man bara på vägen. Så det var som sagt ambitionen. 

Så jag gick upp. Kikade i min Traderagrupp på facebook, där är jag ju oftast den första morgonstunden och kollar läget, lite som att läsa tidnigen. Jo, den gruppen behöver en del tillsyn då och då och desutom har vi riktigt riktigt roligt ihop också. Och så har vi ju samma intresse. 

Sen satte jag mig vid datorn. 
Gjorde ett par dokument. Som skulle skrivas ut. 
Då ville min $€$$£££€$€€€€$€{€{ (censur) skrivare inte mata ut pappret. 
En hel timma gick åt till att felsöka. 
Jag hade tappat en knapp i skrivaren. En disneyknapp från 1952. Med plutomotiv. 
Ok universum har testat mig nu. Min inre harmoni var en fasad. Jag får börja om igen. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 2 oktober 2022 13:17

    Spå med knappar? Jag är sen på bollen. Ramlade över boken "The secret" så sent som igår mer som en följd av att jag nyss sett serien Skam, som jag tidigare inte sett men i tredje säsongen så fanns det ju en mängd referenser till "the secret"...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards