Alla inlägg under december 2015

Av Gitte - 6 december 2015 00:00

 

Då var det åter dags för Retrobloggarnas julkalender och stafettpinnen är min för dagen.

Vi har nu -allaredan- den 2a advent och tiden springer iväg som tåget. Eller så är det bara jag som "ska bara" allt för länge som vanligt. 
Något jag SKULLE gjort klart för länge sedan är att gå igenom de här högarna. 
   

Men det har jag ju inte gjort så ni får hänga med när jag nu äntligen fick ändan ur vagnen och tummen ur örat och fick det gjort. 
Det här är då gamla pappersbonader från ett gammalt lager. Jag visste själv inte vad det fanns för motiv, för ni ser hur ordentligt de flesta av dem är omslutna av omslutspapper. Endast ett nummer och ett pris (som sträcker sig från 55 öre till 2,75 tror jag det var.). 
 

Just pappersbonaden är så vitt jag har förstått en ganska speciell del av den svenska vardags- kulturhistorien, som tillgängliggjordes i övriga norden. Min mormors gömmor i norra finland innehöll ett flertal pappersbonader och hennes utedass hade några uppsatta året runt. Man skulle ju liksom ha något att titta på när man nu ändå satt där och frös ändan av sig i trettio minusgrader, eller hur? 

 

Trycktekniken var så utvecklad att man kunde börja trycka upp bilder till en rimlig kostnad under slutet av 1800talet. Det är också då någon gång (närmare bestämt1881) som Jenny Nyström illustrerar Viktor Rydbergs dikt Tomten. När läsare börjar klippa ut hennes bild och sätter upp det på väggen lär pappersbonaden vara född  och jag fick återberättat en gång att en del av konstnärerna i början själva åkte runt och knackade dörr hos bönderna och sålde av sina kort och bonader. Pappersbonaderna har sedan sin storhetstid under 40-50talet. Nu är ju inte dessa bonader tryckta då utan de från en något senare upplaga och teknik. 

Det måste vara någon gång under 50-och 60talet och kanske en bit in på tidiga 70-talet som man tryckte upp bonader av fotografier(?), liksom de ovanstående två och denna nedan: 
 
Sorry för blänk, tyvärr medgav inte fotografens kunskap hur man skulle blev av med det. Notera gärna de nordiska flaggorna.


Jag kan undra om man idag skulle låta trycka upp fotografier av barn och personer och fastigheter för att gemene man skulle hänga upp dem som utsmyckninghos sig? Att man gjorde det då är tveklöst och upplagorna ska ha varit stora även för förstagångstrycken. 
Flickan är dock bedårande så henne ska ni få en närmare titt på: 
 

Ni ska få ytterligare en liten närmare titt på denna fotobonad. På de allra flesta bonader kan man hitta antingen upphovsman till motivet eller en liten stämpel som anger vilket tryckeri de kommer ifrån. 
 

Just denna är från Gerhards förlag. Gerhards förlag är inte verksamt idag, men de producerade bland annat bonader och vykort med dalamotiv och de skall ha huserat i Leksand. (Axel Eliasons förlag ska finnas kvar och sägs trycka upp en del efter gammal förlaga) Tyvärr verkar det vara svårt att hitta mer exakt historik kring förlagen men någon gång tänker jag gräva lite mer i det där. Jag ska inte plåga mer med bilder på var och en av bonaderna, men för den intresserade som vill se; så kommer det lite fler signaturer och tryckstämplar här. 

          

Bonader kunde man köpa på lite olika ställen, just dessa kommer ju från en lanthandel som hade lite av varje i sitt sortiment. Jag har tidigare haft gamla bonader från en gammal måleributik. Vidare har jag haft bonader från en gammal bok- och pappershandel, men postorderföretagen distribuerade också ett oerhört antal bonader ute i landet. Det går inte att låta bli att spekulera i, om de blev folkliga för att priset gjorde dem återkomliga för alla att konsumera, och man kunde byta ut dem efter varje årstid; då man tryckte såväl påsk som vinter som höst som sommar-motiv utan de rena julmotiven. Vid tiden för mitten av femtiotalet skall det ha distribuerats miljontals bonader och de fanns i var mans hem. 


Smala remsor vet jag knappt vad man hade dem till? Dekoration över spiskransen? Vet du? lägg gärna en kommentar! Men ljuvliga är de. 

Tomtebarna tåls att ses på närmare håll.   

 



Vidare var den här julklappsetiketten lite kul. Limmet på baksidan liknar det vi har på frimärken idag, den skall vätas blöt innan den sätts på.

 

Och den HÄR, hade hög nostalgifaktor för mig, så den får jag ju hellre sätta upp med en gång innan den kommer bort igen.

 

Härmed blev det en lucka mindre kvar att öppna innan det är jul. Ses vi inte innan så får ni alla ha en riktigt riktigt god jul och ett gott nytt år! 


Har du missat ordningen i Retrobloggarnas julkalender så följer den här: 


1 dec - Carina - Precis en sån, www.precisensan.com/blogg/

2 dec - Erica - Mangania du älskade.... & lite till www.manganiadulskadeolitetill.blogspot.se/

3 dec - Anna Hammarström - www.ljuva50tal.blogspot.se/

4 dec - Yvonne Odsberg - www.50-talskeramik.se/

5 dec - Otilia Bogen - www.frokenotilias.se

6 dec (sön) Gitte -www.bortbytingen.bloggplatsen.se

7 dec - Martina Eriksson - oldshitandstuff.blogspot.se

8 dec - Emma Frey Skött - www.tantemmasbravader.wordpress.com/

9 dec - Anna Sandberg - www.retrolux.blogg.se

10 dec - Carin Söderström - audreyfennochalltfint.wordpress.com

11 dec - Ann-Charlotte Åkesson - teakochorkideer.blogspot.se

12 dec Cen Risén - retroknoppen.com

13 dec (sön) Bill - www.billjournalen.blogspot.se/

14 dec Laura Patnaik - orange-retro.blogspot.com

15 dec Jan Johansson - http://jjform55.blogspot.se/

16 dec Erik Dellgren - faaglarna

17 dec Benny Movarp - http://www.porslinsbloggen.se

18 dec - Ida Augustsson - http://retroida.blogg.se/

19 dec - Eleonore Lundkvist - elundkvist.wordpress.com

20 dec (sön) - Eli - http://femtiotalsjakten.se/

21 dec - Susanne Mellberg - http://vintagespyglass.blogspot.se/

22 dec - Helen - Retromania.se

23 dec - Carina Öhman - http://precisensan.com/blogg/

24 dec - Gunilla Norström - fyndeller ej http://gunillas-fynd.blogspot.se/


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards