Alla inlägg under oktober 2013

Av Gitte - 25 oktober 2013 15:10

 

Jag är absolut ingen vinter och höst-människa. Jag älskar våren. Och tycker om sommaren. Gärna en värmebölja eller två.
Absolut enda fördelen med hösten som jag ser det är förutom färgprakten ute så länge det finns löv kvar, att det snart är vår igen och att det trots allt är en pyssel och knapp-tid. Det märks i min traderabutik. På hösten säljer jag mer knappar än annars. Eftersom jag mer eller mindre har bestämt mig för att lägga ner mitt företag till årsskiftet, så vet jag att just knapp-pillet kommer jag att sakna oerhört mycket. Men logiskt sett så förstår jag också att man inte kan leva på ljusa stunder i ett företag för njutningens skull.
En sak som gör att jag ser mig om efter jobb just nu är faktiskt att det vore himla lyxigt att få en lön, och att komma in i de sociala rullarna som ex att få en sgi igen. Har ju hållt på sedan 2006, och det känns som en lååång tid att alltid knapra ihop det och trolla med knäna varje månad när det är dags att pynta räkningar. DEN delen kommer jag inte att sakna. Ett endaste endaste dugg.
Men just nu njuter jag av mina små knappar och att få packa leveranser med sådana ett tag. Snart är det jul, har du trixat färdigt med vilka julklappar du skall göra själv i år? Kanske behöver också du en knapp eller två?

Av Gitte - 24 oktober 2013 09:20

Äkta päls eller ej? 
 
Jag fick in ett stor parti (som i STORT) 
    
från en gammal modist. Och i det ingick ett större antal hattar och huvudbonader i äkta päls.

Nu tillhör jag dem som inte riktigt är allt för förtjust i äkta pälsar. Får och nyttodjur går an. Våra vanliga lantbruksdjur.
Det här är en kaninöronlappshatt.
 
När jag tittar på den kan jag inte annat än att tycka att modellen är läcker. Och den är garanterat varm om öronen. 
Räv: 
 

ÄR vackert. Men.. Tja. Räv är ju inte satt i bur utan troligtvis är det någon jägare som har hållt nere beståndet, något man måste göra år där räven annars riskerar att få en dålig stam om inte det finns en balans mellan bytesdjur och rävpopulation. På ett sätt är det enligt mitt sätt att se på det, att det bästa är att ta tillvara allt som kommer från djuret. Ungefär som samerna gör med sina renar. Man nyttjar allt man kan.

Här följer en liten kavalkad av dem jag la i min traderabutik:
             

Jag funderade både en och två gånger. De flesta är från Wigéns, eller är importerade av dem om de inte är gjorda i sverige. De är från en gammal svunnen tid när paradigmet och inställningen till päls var en annan än den är idag. OM man nu kasserar dem för att de är äkta, och de aldrig har kommit till användning, så känns det ÄNNU mer som om slakten var förspilld. Jag kom nog ändå fram till att den största respekten mot djuren ändå måste vara att vi brukar och nöter och att vi tar tillvara det som är producerat, och att vi lägger vikten på att stoppa onödig och plågsam slakt och pälsdjurshållning idag. Det är den i sig vi borde vända oss mot, och att inte uppmuntra till nyproduktion genom att bidra till ny pälsnäring idag. Skinn använder vi trots allt, både väskor och skor och det i sig innebär inte nödvändigtvis att den djurhållningen är bättre än någon annan pälsnäring.

Citeslistan däremot måste jag läsa på ännu mer för det finns absolut hattar av kvaliteter som inte får säljas vidare idag utan att kollas upp.

Vad tycker du? Använder du päls och skinn?

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards