Alla inlägg under december 2009

Av Gitte - 31 december 2009 10:53

Såhär på 2009 års sista dag vill jag önska alla er där ute i bloggosfären ett riktigt riktigt gott pysselår! =)!

Jag vill samtidigt rikta ett stort tack till er alla för att ni finns. Ni förstår nog inte riktigt vad det här bloggåret som jag började med i våras har betytt för mig, och det är förstås inte så konstigt för det har jag aldrig berättat förr. Men att ni har funnits här och att ni har kommenterat och haft dialog, interagerat, sagt emot och diskuterat (och reagerat; blinkar åt Persil! Jag vet, jag har retat gallfeber på dig i ibland..*blink* ) har varit oerhört stort och betydelsefullt för mig!


När jag började blogga i våras var jag helt jävla slut. Fullständigt dränerad på energi. Hade stoppat huvudet i sanden och orkade knappt ens stiga ur sängen. Energi till att förverkliga något som helst existerade inte. Och jag förstod det inte själv just då. Det skulle ta flera månader innan jag insåg att jag inte var mig själv. Det skulle ta ytterligare ett par månader att inse att jag inte kunde fortsätta såhär om jag inte ville gå fullständigt åt hecklefjell. Jag är nämligen en flyare i vissa avseenden och håller allt ifrån mig. Säkert som ren överlevnadsfunktion, för att inte gå under. Men det var ju där jag var.


Minns ni mina plastburkar som jag skrev inlägg efter inlägg om att jag skulle sortera? De blev aldrig sorterade. De blev min väckarklocka. Det var då jag insåg att jag inte hade minsta lilla ork eller kraft att sitta still och göra något som jag hade föresatt mig och som krävde koncentration om jag inte tyckte att det var roligt. Efter två flyttar på mycket mycket kort tid, efter två GIGANTISKA flyttar så skrek hela mitt jag i motstånd. Och min kraft tog slut och tog slut och tog slut och tog slut och fylldes aldrig på.

Det finns förstås en utlösande faktor till som jag höll ifrån mig, den är jag inte redo att bekänna öppet såhär idag, den historien kanske ni får en annan dag, för den är egentligen hur gräslig som helst för vilken företagare som helst. En vacker dag skall jag berätta den som ett varnande exempel på hur det kan gå om man hyr en lokal och inte är tillräckligt observant. Det kan stå en dyrt, sanna mina ord. JÄVLIGT dyrt. Jag skall bara få lite mer kontroll på den situationen så är jag redo att bekänna den öppet. Men jag är inte där en, det har tagit sin lilla tid. Och jag har inte bestämt mig ännu om jag skall ta upp en kattfight eller inte. Får nog kanske be en jurist titta på det först. Så fort jag har kraft till det. Nu är det så mycket annat som skall till skott istället.


Men via min blogg har jag fått tillbaka delar av min energi igen. Inte för samma sak. Men jag är verkligen full av liv och ni som läser här är verkligen en stor motivation! Även alla ni som har handlat utav mig i år. Det är trots allt ni som har visat mig nya vägar och ni som ger mig mod och ni som hela tiden bekräftar att jag inte är urusel på det jag gör. Faktiskt, det händer att jag känner "damned, screw Jante, I´m good!, Jag duger, jag kan och DET HÄR ger andra glädje och lust, inte bara mig!!". Trot eller ej, bekräftelse är något man behöver för att inte dö slentriandöden och för att våga sig på nya galenskaper. Och galenskaper, tja, sånt älskar jag att ägna mig åt!


Nyårslöften? Jodå det blir ett par såna. Som jag vill hålla som det skall bli roliga att hålla bara för att det sätter extra krydda i livet! Men de beränsande löftena, dem hoppar jag i år!


För att avsluta ännu ett av mina ofantligt långa och svamliga inlägg.

Love to all of you!

Jag låter Gogol Bordello förmedla min nyårsönskan till er, nämligen rytm, energi, vitalitet, glädje och inte minst färgglädje och prakt och liv och lust. Skit i etablissimanget och hur det skall vara. Gör det som känns bra!!

Och jag säger som Eugene gjorde när han aviserade den här biten när vi tittade på hoom i köpenhamn: "start wearing f*cking purple!"

So yeah, ah start wearing purple wearing purple
Start wearing purple for me now
All your sanity and wits, they will all vanish
I promise, it's just a matter of time!...

Ha ett riktigt riktigt gott nytt år!


Av Gitte - 30 december 2009 13:08


Nu är jag förstås långt ifrån opartisk. Den här tapeten ser jag ju varje dag så fort jag går upp. Finns ju vid vår tevehörna och i min tevebänk... Ni kanske minns.

  

Jag kommer nog aldrig att tröttna på den.

Den har tidigare funnits som wall i ett dj-bås av något slag, på en stor rockfestival. Jag såg det aldrig själv, fick bara förfrågningar av några stycken i efterhand som hade sett tapeten där, så jag tror att den gjorde sig lika bra med massa spots och ljus och sånt, som jag föreställer mig att det måste ha varit? Fast det är förstås ren fantasi det sista...

Men nu kan man få den i silhouette. Inkes färgåtergivning är självklart bättre än min, och visar hur den egentligen ser ut.

Tror jag får ta och investera i en ny och bättre kamera snart för det här håller inte. Men visst är den fin som struts? Och jag har sett den som lejon på deras sida. Och den ger mig habegär. För att inte säga som apa.

Shitt vilken fin tapet jag har haft! =)!


Det här var dagens bästa måbramedicin! =)!

Av Gitte - 29 december 2009 23:19

Eller ja nästan. I varje fall får hon egen ingång. Vem skall nu släppa ut hundarna innan det är läggdags?

  

Eller sätta på kaffe hela tiden?

  

Eller tjata lillebror i säng?

  

ELLER spela musik för mig hela dagarna?

  

ELLER fråga vilken tid hon måste vara hemma?

  

Fast sno mina loppisfynd kan hon. Inte bara det här. Hon har gått och pekat ut tavlor också med hotfull blick.De har inte kommit upp ännu. Sitter fortfarande i mitt sovrum. Men hon sneglar illavarslande. Tror jag får lägga dem under madrassen ikväll om jag inte vill ristera att de är borta när jag vaknar..

Se här. MITT loppisfynd! Bildbeviset:

  

Hon har redan övergivit oss för idag. Gått ner till sitt rum. Sagt godnatt. Med sina böcker. Och stängt in sig i sin egen ensamhet.

Jag tror att hon njuter!

Och tja, när saknaden blir för stor så får jag väl trösta mig med att hon bara finns våningen under mig. Och att det GÅR att gå genom vår nedervåning till pannrummet och in till henne; UTAN att behöva ta omvägen ut för att gå igenom ingången som är närmast henne. Och imorgonbitt blir det väl jag som får knacka på och fråga om hon vill ha lite kaffe... innan vi sätter igång och gör rummet riktigt klart. Det är mycket som skall upp och på plats.






Av Gitte - 29 december 2009 15:21

Jag har under en tid försökt hitta en kollega. Vid två tillfällen har det varit på tapeten, tjejjer som jag har kunnat tänka mig att jobba ihop med och att driva en verksamhet ihop med. Men det har gått om intet i sista ändan. Det är för stort och för mycket pengar. Men då har hela verksamheten liksom ingått, och sorry, nej, mina skötebarn är inte gratis. Inte sidoverksamheterna i varje fall. Det som är mitt liv och min passion.

  

och...

  

Mina gamla lagervaror. Whatever de är. Men förstås, knappar och tapeter i första hand.


Men... det var ju inte det jag skulle göra från början. Det blev inte som jag hade tänkt. Inte alls. Ganska långt därifrån. Min dröm var det här:

  

Det var ju DET som var min dröm. Det jag ville göra? Trodde jag? Det är ju DET HÄR som ÄR Bortbytingen. Inget annat. Men sen blev det en miss på vägen. En liten. Fast en stor.

Jag hade en enda sak jag abslut ville ha.

En enda butiksinventarie som inte inte var förhandlingsbar.

En LÅNG köpmansdisk av glas.

Med MINST 30 lådor. Och jag gav mig inte. Letade annonser på blocket under en lång tid. Alla var mindre. Upp till 24-25 lådor, sen var det stopp. Och ingen lika lång som jag hade innanför mitt pannben att jag skulle ha.

En dag lusläste jag varenda annons jag hittade på blocket när det gällde partier och liknande. Kunde jag inte ens ana att det fanns en på bild någonstans? Och JO!! DET FANNS! 1!! Och den var precis det jag sökte efter, den jag ville ha, den jag skulle ha, den jag måste äga. Hela mitt jag vibrerade, blodet fick fart och adrenalinet sprutade åt alla håll. ÄNTLIGEN hade jag hittat min disk! Och det i sista minuten kändes det som om. Mina verksamhetsplaner hade redan kommit långt trots allt.

Jag ringde damen. Kunde jag få köpa hennes disk? Fanns det någon möjlighet? Var den kvar?

Tja. Jo. Disken kunde jag få köpa. På ett villkor. Att jag tog allt. Hela lanthandeln. Alla varor som fanns kvar. Hon behövde få tömt. Det hade stått intakt sedan svängen runt 80-kröken och hade öppnat 1903. Och nu behövde hon lokalen till annat, även om det var tragiskt och synd och historia och allt det där.

Men.

Hon ville inte sälja till vem som helst.

Hur som helst.

Så var jag intresserad så fick jag komma och titta så hon fick träffa mig först.


Morgonen därpå satte jag mig i bilen ner till skåneland och skulle få se min disk. Visste inget pris på lagret. Men jag visste att jag bara måste ha disken, kosta vad det kosta vill. Whatever it takes.


Någon som är förvånad? *skratt*. Jag kan väl säga att min kära sambo nog blev det när jag kom hem och meddelade att jag hade lagt en handpenning på en lanthandel, dvs, inte bara en disk. Och med mig hade jag en säck med hopplöst omorderna badkläder från 40-70-talet. Han ruskade på huvudet när han såg bilder på vad det rörde sig om. Han hade inte föreställt sig detta överhuvudtaget. Inte jag heller. Inte kunde väl jag veta att jag skulle få stiga in i en lanthandel där allt låg kvar på hyllorna, varenda grunka, massor av varor från hela periodens gång? Väggar med tvistsömsgarn och lådor med tvistsömsmönter och gamlar virkmönster och underbyxor och kalsonger till en hel arme? Jag hade i alla fall fått min disk och det var ju huvudsaken.

Jag hade lovat att se till att de gamla grejjerna kom till nytta.

Jag visste inte om det fanns en marknad alls. Om någon ville ha. En del sorterade vi ut direkt och skickade till ett par museum. Att de skulle gå att sälja hade jag inte en susning om. Då.

Jag hade i alla fall fått min disk, att vi sen fick kuska fram och tillbaka ett par vändor och lägga hur mycket jobb som helst på att packa ner och frakta hem och packa upp och sortera var en baggis då så mycket energi som jag hade och snart skulle jag ju få öppna min ...


Barnsecondhand. Det jag EGENTLIGEN trodde att jag ville göra. Men ack vad mycket klokare jag skulle bli. Lita aldrig på dig själv Gitte. Lita aldrig på att du vet vad du egentligen vill göra för rätt vad det är så kommer det något i vägen som ger dig mycket mycket mycket mer än du någonsin kan drömma om. Det är vad jag har lärt mig. Och DEN biten vill jag fortsätta med. Gamla lagervaror. Stort tack till mig för att jag höll fast vid att jag skulle ha en gammal köpmansdsk. Stort tack till Ylva som sålde disken och hela lagret till mig. Det skulle komma att förändra mitt jag. Det hade jag ingen aning om då.


Men faktum kvarstår.

Jag hade en superbra ide och verksamheten var uppskattad och ÄR saknad. Många har nog gett upp att jag skall komma igång igen. Jag var så nära så nära att bli klar i slutet på oktober. Det är inte alls mycket jobb som återstår. Ett par dagars jobb är det kvar för att kunna öppna. Men jag får inte mig själv till det.

Därför har jag nu erbjudit bort den delen för en mycket ringa spottstyver, verksamheten och iden är nästan gratis och man behöver inte alls tänka på att köpa varken utrustning eller interiör, det finns redan på plats. Vi delar lokal men inte verksamhet, och hyran blir absolut mer än överkomlig. Det enda man förbinder sig till är att överta alla kundfordringar i form av tillgodokvitton, då jag vet att en del har sina kvar. Det är mitt enda krav. Sen om man vill fortsätta med tillgodokvitton eller ej lägger jag mig inte i, ej heller om man vill köpa direkt när man kommer in, eller vill gå över till kommission, eller vill utöka med vuxenkläder eller vad som helst. Den verksamheten förtjänar verkligen någon som vill ägna sig åt den och som vill engagera sig och vill ge järnet. Iden är superbra. Det är bara jag som inte är rätt person för den!


Vi skall fortsätta diskutera ikväll och börja titta på siffror. Håll tummarna för mig, eller för att någon annan kliver förbi och vill ta över det för jag .... har lite annat på gång nu! =)! Surprised?


Av Gitte - 29 december 2009 13:53

Minns ni att en del av mina tapetvarianter gick åt i sin helhet i början på dec? Jag skulle nog inte skriva det här inlägget men jag tror att jag spricker snart... är urusel på att hålla vissa hemligheter och när jag nu fick en bild som glädjer mig så mycket som den här....

Minns ni min guld-bruna medaljong med lyster?

  


Såhär kan den se ut idag:

  

Jag sitter och gapar. Den är underbar. Jag visste det förstås hela tiden. Men *pekar upphetsat allt jag orkar* Titta!! Titta!! Titta!! från en pissblogg i sverige till det där?? *pekar igen*.

Vill ni se vilka sorter som gick åt i sin helhet? Det kan ni se här.


With all my love, thanks for very good and nice contakt I am very very happy and pleased! Love to see my /well, yours now, of course/ wallpapers like this!

Av Gitte - 29 december 2009 12:56

SLUTSÅLDA: nr 4. nr 8, nr 13, nr 14, nr 19. Nr 28. Nr 29. nr 39, nr 42, nr 45, nr 55.

Bloppisinlägget med dekorband hittar du här.

Av Gitte - 29 december 2009 11:24

Jag sitter och överväger om jag skall avlägga några nyårslöften eller ej i år. Jag är tudelad, vissa år har jag lovat massa konstiga saker som jag sedan bryter, andra år har jag skytt allt vad nyårslöften heter och inte avgett några, snarare tvärtemot, värjt mig mot tanken som med värja ungefär.


Fast i år går jag och grubblar på några olika alternativ.

1. Jag har ju under året tänkt ta en mans efternamn. Det var ju min och sambons tionde år ihop men tja, något giftemål har han inte kunnat komma till skott med. Då kan jag ju känna att tåget gick och jag överväger att ta min fars efternamn istället som traditionen borde ha bjudit på om mina föräldrar hade kunnat göra rätt -mätt med tiden jag är född i- från början. I så fall blir jag en Lindgren framöver. Eller en Palo Lindgren. Eller en Lindgren Palo. Hm, det är dagens fråga tror jag. Kanske inte platsar som nyårslöfte ändå?


Iden skrotad som nyårslöfte!


Nästa förslag är roligt, blir inte svårt att hålla utan tvärtom en sport?


1. I år skall jag inte köpa ett endaste klädesplagg där man inte kan sätta ordet KNALL- före färgen. Dvs, inte knall-grått och knall-beige eller knall-svart. Utan knall-grönt, knall-lila, knall-rött knall-gult och sånt? Visst låter det skoj att faktiskt blanda alla färger i illiga färger ett helt år? *he-he*. Lockande alternativ!


2. Jag skall städa i min blogg. Och sluta skriva gnälliga inlägg. Och faktiskt vara mer fokuserad med vad jag vill ha den till. Gamla grunkor. Inte massa personligt dravvel. Ochså ett lovvärt initiativ.


3. På facebook skall jag göra som andra. Skriva myyysiga gulliga inlägg. Berätta vad vi äter till kvällsmat. Undvika politiska inlägg. Sluta kritisera folk eller inte folk, men beteenden som att man konsumerar ihjäl hela världen och att man skall bojkotta coca-cola och sånt? Och framförallt skall jag i så fall undvika allt vad svordomar heter och heta diskussioner med mina barn. Heta? Ja, vi har skitroligt på fejjan, folk tror inte att vi är riktigt kloka. Jag har barn som mellan varven är ena riktiga ärtiga umgängeskonstnärer som kan förgylla tillvaron för de flesta, även för mig. Men undrar vad folk tänker? Ex alla de jag har på vännerlistan som egentligen inte känner mig, när de ser mig i färd med att leka som om jag vore 14?? Sånt borde jag sluta med helt. Få tillbaka min vuxna värdighet. Får fundera över om vuxen värdighet är något att ha egentligen först bara...


Det var tre förslag från mig till mig som nyårslöfte. Jag kan nog komma på fler. Någon annan som överväger nyårslöfte?


Av Gitte - 28 december 2009 01:33

Jag upplever ärligt talat att mitt intresse för knappar bara ökar och ökar och ökar. Och samtidigt försvinner mina knappinlägg liksom i mängden i alla andra inlägg jag lägger här.Samtidigt som knappar säkert är urbota ointressant för somliga och det kanske finns de som vill se mer av dem? *hoppas innerligt*. Därför har jag ikväll pysslat med att starta en knappblogg. Så du som gillar gamla knappar, som handarbetar och syr, scrappar eller pysslar häng gärna med dit över till den andra bloggen med!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards