Alla inlägg den 25 december 2009

Av Gitte - 25 december 2009 11:48

Förmiddagen har börjat slött för min del. Har mest suttit och bläddrat runt lite på nätet, borde nog göra lite nytta istället.

Tänk om jag skulle gå igenom mina små vita gamla fantastiskt vackra snäckskalsknappar och ordna dem i milimetermått så jag vet vilka storlekar jag har? Har jag sagt att jag älskar snäckskalsknappar? De är onekligen det något av det vackraste man kan hitta i knappväg om man frågar mig, även om de är "intetsägande".

Av Gitte - 25 december 2009 10:08

Då ligger julafton bakom oss och julkalendern är slut. Det sista sörjer jag, då det faktiskt var något som lilleman följde här hos oss och han såg varenda avsnitt. Det kommer att bli lite tomt. Annars var julafton rätt okej. Och uthärdlig. Och den slutade till och med riktigt roligt, då jag blev duellerad av dottern på singstar och sen tog vi varsitt öra och tittade på Juno på hennes dator medan sambo och son spelade tevespel. Jag hade inte sett Juno tidigare och den var helt klart sevärd, en ganska bra film men efteråt så fick jag ge dottern massa pekfingrar och tala om för henne att hon baske mig inte ger bort några barn om hon blir gravid till någon annan än mig.

Men som sagt, filmen är en enda abortmotståndarpropagandapropaganda a la hollywoodprodukt, och bygger absolut på glasklara abortmotståndsprinciper, vilket jag vid närmare eftertanke kan ha svårt att förlika mig vid eftersom man riktar den till unga flickor, och den har ett uppenbart suggestivt budskap om man klär av den lite. En film som nog egentligen borde ha en varningstriangel desto mer jag tänker efter....


Är det verkligen möjligt för en ung flicka att föda sitt barn och lämna bort det (=göra en god gärning) och går det verkligen att återgå till sitt vardagliga liv som om ingenting har hänt och vara helt oförstörd och en fortsatt charmig bedårande person? Det är nämligen vad huvudpersonen i den här filmen lyckas med. Och eftertanken får man stå för själv efter det lyckliga slutet, där alla parter är nöjda lyckliga, flickan fortsätter sitt tonårsliv, barnet får en adoptivmor som är lycklig och sedan är sagan all.

Men vi avslutade i varje fall natten med att resonera om det, doter och jag, för en sådan film vill jag nog inte avsluta odiskuterad, vad är det vi egentligen har sett?

Men, det är riktigt roligt att ha reflekterande tonåringar i hemmet för jag får så många nya infallsvinklar och tankar utav dem. *love* Jag är inte för aborter, jag är för preventivmedel och kunskap, men jag är inte abortmotståndare heller måste jag säga... kvinnor måste ha rätt till beslut över sin egen kropp. Tyvärr går det inte att ge anhöriga eller fäder del av dessa beslut. Sorry. Men ingen skall slå någon annan på fingrarna och skapa skuld när det faktiskt finns situationer där man får välja mellan pest och kolera. Punt! Inte ens Hollywood. Eller relgiösa fanatiker!!


Annars överlever jag julafton för ungarna, med ungarna och kanske ochså lite genom ungarna, eftersom jag INTE tycker om denna afton för egen del. Har aldrig gjort. Knappt ens som liten. Tror jag har varit igenom varenda skärseld som finns på julafton under årens lopp och har en mamma som tydligt -utan att hon har sagt det- har haft massa egen julaftonsångest som hon lyckats föra över på mig/oss. Tror ärligt talat att hennes hemlängtan har varit för stor just dessa kvällar så de år vi inte varit i finland har varit gräsliga. Om vi inte varit någon annanstans. För oss var nog julafton en sådan där invandrarrelaterad situation som man nog inte ens tänker på, kan existera i paradiset sverige. Men faktum är att julafton nog alltid varit min mors mest ångestfyllda nostalgisaknade dag på hela året, även om hon lyckades att dölja det bättre under åren vi bodde i danmark, kanske inte minst för att mina syskons far var väldigt släktkär julafton. Själv föredrog jag att vara hos mormor och morfar så länge de levde, för den släkten var liksom aldrig min och det påmindes jag ofta om på olika sätt. Men så nä, julafton är inte min kväll. Den fick först innebörd i positiv bemärkelse när jag fick egna barn, och jag försöker så gott det går att inte föra över min egen julaftonsångest på dem, men hur väl jag lyckas vet jag inte. Hoppas jag lyckas bättre än min egen mor i varje fall. Då har jag i varje fall inte misslyckats helt. Men jag har hittat något jag verkligen verkligen tycker är kul när det gäller barnen och det är att planera och köpa julklappar. Om så aldrig så litet så vill jag att det skall vara så väl genomtänkt som möjligt. Det är årets utmaning varje år; skall jag lyckas hitta något som klaffar 100%?


Jag TROR att jag lyckades i år! =)!


Hoppas att er julafton varit trevlig, god och uppfyllande så ni står er på det till nästa år! Nu är det mellandagar, vilsamma sådana som gäller ett tag. Sen är det nyår och 2010 kan ta sin början. Vi går in i ett nytt decennie! Va? Redan? Vart tog nittonhundratalet eller millenieskiftet vägen??

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards