Direktlänk till inlägg 17 januari 2010

Vad skall jag heta framöver?

Av Gitte - 17 januari 2010 09:53

Jag skall byta företagsnamn.

Bortbytingen (-den alternativa barnbutiken) följer med secondhand-delen och överlämnas varmt till min efterträdare på min ursprungsverksamhetsidé.


Jag kommer framöver att ägna mig åt:

gamla grunkor av olika slag, företrädesvis osålt från lager.

Knappar, dekorband, tapeter, underkläder och allt möjligt, knutet till hus, hem och hushåll.

Det kommer att bli en ytterst spretig verksamhet ärligt talat och jag är ytterst nervös egentligen för hur exponerar man sådant tillsammans på ett roligt eller attraktivt sätt? Tanken från början har ju varit att det skall ligga i magasinet sorterat så jag kommer åt det men så att ingen kan se det när de kommer in om de inte frågar liksom... men nu får den här delen en helt egen hörna i min lokal, som blir gemensam och jag har fått backa tillbaka på butiksdel. Har mer lageryta idag än butiksyta men det är helt ok, det är ändå mer butiksyta till mina gamla lagervaror än jag hade trott från början, så det är trots allt en utveckling och jag får mer yta när vi delar lokal än när jag hade hela. Knäppt va?

Men jag måste komma på ett namn.

Får du upp något halvtokigt i tanken så dela med dig, jag har inte många dagar på mig att fundera nu.

Har ett litet tips som Wanja varjehanda har gett mig tidigare och det ligger i bakhuvudet.


Men namnet skall vara:

färgstarkt på något sätt.

Gärna anspegla till en saga eller ett väsen av något slag. Älskar folksagor etc. Som ex bortbytingen gjorde. Ge gärna tips på intressanta figurer....

Och gärna spegla spretigheten, kaoset, etc som jag ägnar mig åt.

Lagerlusen hade jag funderingar på för några år sedan, men det är ett ganska vedertaget nick på tradera, så det gick bort av det skälet. Helst skall det vara så fantasifullt att det inte kan förknippas med någon annan.

(Ex huldrans gökbo, inte helt dumt faktiskt....

tolkning: huldran vet vi alla vem det är och filmen gökboet har vi väl också sett/om inte se den, en klassiker som står sig! Vidare ansågs göken kunna förespå framtiden och en gökmamma är känd för att ersätta en annan fågelmammas ägg med sina egna, och gökungen puttar senare ut alla andra ur boet om jag inte har fel för mig....så gör väl jag också? Puttar ut allt modernt för gammalt som skall brukas och jag kan nog spå alla som vill också om man vågar och ett gökbo symboliserar nog kaos för många, allt är inte som det skall....)


Låter lätt som en plätt va, att hitta ett tillräckligt roligt namn?


Det MÅSTE vara ett kvinnligt sagoväsen. Inte snällt, utan gärna en riktig riktig jäddra hagga, mara eller morra.... Såna gillas varmt!

har du inget tips på helt namn, så tipsa gärna om sago/mytoligisk figur!

 
 
Tant Grön

Tant Grön

17 januari 2010 10:49

Det låter verkligen spännande Gitte! Jag hoppas du finner det ultimata namnet :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Caterine

17 januari 2010 10:53

Vittra hon fanns i vår skog, på myran och lite varstans, alltså i Moräng. Detsamma gjorde häxoxen som bodde i brunnet på gården. Myrvittran tyckte jag lät mest spännande. Det luktade myrpors av henne, mmmm, den godaste lukt jag vet fast den är giftig i för stora mängder.
Ett annat tilltalsnamn som använts i vår familj är snåtterkarta. Alltså hjortronkart. Flickorna, i synnerhet min kusin fick heta så. Eva-Lotta Snåtterkarta. Sen har det blivit att jag kallar "mina" flickor Fialotta Snåtterkarta. Jaa, det var inte mycket till namn för en rörelse men jag ska fundera vidare.

 
Ingen bild

Caterine

17 januari 2010 10:54

Huldra och allt som kan anspelas på det

 
Erika

Erika

17 januari 2010 11:12

Jag har länge tänkt på "Långås allehanda". =)

http://cherryvintage.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

17 januari 2010 11:27

Tack för tankarna C! Lite roliga figurer jag inte mött hade du där, skall kolla lite mer!
Erika: nja. Jag vill inte ha ett ortsnamn i namnet. Vem vet, jag kanske sitter i moskosel, moräng, glummersträsk eller något annat exotiskt om ett år eller två?

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

17 januari 2010 11:50

Tack TG!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Wanja

Wanja

17 januari 2010 12:37

Jag har just mailat de gamla namnförslagen från FB till dig, visste inte om du viie ha dem liggande öppet på bloggen - det går ju att använda dem till annat framöver :) Kommer jag på nåt nytt så hojtar jag!

http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se

 
Ann-Heleln

Ann-Heleln

17 januari 2010 12:51

- Vildvittrans Villebråd & Ting
-VintageVittran
-Markattans Retro

http://tennarmband.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

17 januari 2010 13:01

Tack Wanja! Bra tanke!! =)! Ett av dina förslag står högt på smakprovslistan!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

17 januari 2010 13:02

Tack Ann-Helen!! Ett nytt frö är sått! =)!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Nadja

17 januari 2010 13:33

Ditt namn kan ju vara...
eh..
Jag vet inte.
men du kan ju alltid ha en liten undertext, det spelar ingen roll om du tänker ha det med minimal text eller nått på ditt visitkort, men bara det finns med..
"Trots att jag vill anspela på elaka häxor och sånt lovar jag att mina barn skall få flera tusen kronor i veckopeng".
Jag tycker att det låter kanon ivarjefall!

 
m i a

m i a

17 januari 2010 15:17

Skogsråns gömmor
Skogsvidjans vrå

http://filosoferar.wordpress.com

 
Sanna

Sanna

17 januari 2010 17:59

Spännande! Hoppas du hittar det ultimata namnet snart..inte alltid lätt att hitta på något som känns hundra procent rätt =)
Kraaaaam
Sanna

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

 
Helena

Helena

17 januari 2010 20:46

Kommer du ihåg Blomhåret i Beppe Wolgers Dunderklumpen? Det är den första sagofigur som jag tänker på i samband med dig! Varför vet jag inte riktigt.... Kanske är det hennes sköna hippiestil med glasögonen hängandes lite på svaj nere på nästippen?! Skön är hon iallafall.....
"Blomhårets Blandade"
"Butik Blomhåret"
Hehe.... Ursvårt......
Lycka till med namnvalet!
Kram Helena

http://www.retro-tokig.blogspot.com

 
Ingen bild

ANH

21 januari 2010 13:38

Knappskallen ;-P

 
Ingen bild

Brita

24 januari 2010 15:07

" Skattkistan" vore väl inte dumt? Fast det kanske finns redan? "Återbäringen", "Älvans" eller "Skogsfruns brudkista",
"Morrans saker och ting", "Morrans återbäring", "Skogsfruns återbäring". Ja, det finns hur många namn som helst. Hör gärna av dej. Hälsningar Britt-Marie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards