Alla inlägg den 6 augusti 2009

Av Gitte - 6 augusti 2009 15:00

Jepps, jag har fått mig ett par oönskade gener från min mörka far. Mörkt hår där man inte vill ha det, speciellt inte om man som jag råkar, tillhör det täcka könet (som står i motsats till det O-täcka könet, antar jag?). De senaste åren har det blivit värre, kanske är det en ökad testosteronproduktion, kanske är det klimakteriet som gör sig påminnt, vad vet jag, men kul är det inte. Jag lägger inte alltid så stora växlar på det, plockar väl ibland, eller kör vax-strips, men det finns alltid olika nackdelar. Med plockning så blir håren grövre och grövre, med vaxstrips så blir jag hudflådd, men kemiska preparat undviker jag för det mesta helt.


Stötte på en liknande grunka demonstreras på en marknad för några veckor sedan och var på vippen att slå till för en omgång plattor, extra sandpappersdynor för 300:-, men sambon orkade inte vänta tills det blev min tur. Tog därför en beställningslapp med mig och gick, mäkta imponerad av hur smidigt det verkade vara: bara att stå och rotera/slipa en stund och vips var det mest hårbeklädda manliga underbenet helt bart från hår. Helt sanslöst.


Nåja, när jag kom hem så sprang sprang in på tradera först för att se om produkten kunde tänkas finnas där, och se, vad hittade jag? Den fanns! Hittade en Smooth Away, slipdyngrunka på direktköp, kunde trycka mig fram till omeddelbar betalning, (dvs, tre knapptryck efter att jag hade lagt mitt köp-nu-bud, så var den betald) och i min brevlåda låg den redan dagen därpå! Jag är mycket nöjd med säljaren kan jag tillägga; hon får full pott för sin service!.


Det fanns ett krux när den kom:

Jag fick ställa mig i kö för att få prova den. Min dotter nästintill snodde den ur handen på mig och satt och gonade med sina ludna ben tills hon var nöjd och belåten och gick och klappade sig själv och berömde sin lenhet. Sen tog sönerna den bara för att testa och se hur den funkade, fast att de inte alls ville bli hårbeflängda. Så det tog ett tag innan jag själv kom åt den...


Vet inte om just denna produkt är en kopia på den jag såg illustrerad på marknaden eller varför den är så mycket billigare?


När jag såg den demonstrerad så var det små ytor man visade på, och det gick supersnabbt. Det verkar dock ta lite längre tid -åtminstone första gången- att få ett jämt perfekt resultat på större yta, och inte bara en kal fläck som man visade på demonstrationen:  en fördel till är att man får bort massa gamla döda hudceller på köpet. Dotterns vad blev ungefär lika len som en babyrumpa.


Nu har jag hunnit testa den ett par gånger själv också och den fungerar lika bra på hakan.


Effekten sitter inte i så länge som ex vaxstrips, men till gengäld är den helt naturvänlig och man kan använda samma slippapper flera gånger innan den är slut. Det blir lite stubbigt när det växer ut, men jag kommer helt klart att ha den här som snabbalternativ, speciellt om jag vill iväg på något eller skall på möte eller till jobbet samma dag eller dagen efter och vid tillfällen då jag inte vill utsätta mig för att gå runt med en skrikande röd haka pg hudflängdhet.

Den är med andra ord mycket snällare mot huden än vad stripsen är. Det enda är att man blir lite torr i huden efteråt och får smörja in sig med något. (Man torrborstar huden, och får inte ha creme eller annat på sig).


Men för de av er som vill ha lena underben eller precis som jag har oönskade gener eller mörka drag i anlätet, så kan jag varmt rekommendera att införskaffa en sådan här grunka och låta den ligga till hands när den behövs.


Förrästen; ett litet aber är att; limmet under papret blir kladdigt när det är högsommarvärme, så man får "hålla" kvar den med ett finger, men jag räknar kallt med att det är en årstidsbunden detalj.

Av Gitte - 6 augusti 2009 14:16

Det tackar vi för och njuter av. Det var dock liiite varmt att gå med tunga kassar från affären och hem. Tyvärr hann jag inte handla innan sambon åkte till jobbet, och då är det apostlahästarna som får tas i bruk. Vissa dagar förbaskar jag mig själv för min superkäcka idé att göra mig av med en bil i familjen, för vi blir onekligen ganska låsta här hemma och det är ju inte så att vi har några större fasciliteter nästgårds precis. Alternativen är därmed, att åka kommunalt, bruka de två som sitter fast under en, eller stanna hemma. Jag har dock en viss benägenhet att välja det sista, stugsittare som jag är. Men idag fanns det ingen pardon, allt var i stort sett slut här hemma så det var lanthandeln i byn som blev det tänkta målet. Men lite mysigt var det mellan alla svordomar för att axeln värker (hittade ingen rygga så jag fick ta en axelväska). Vi har sett Rölleka, Blåklocka, olika sorters gräs och en gul blomma (dikesväxt) jag inte minns namnet på. Och provsmakat mogna björnbär och pallat plommon på vägen. (Lovliga sådana). Det här med växter vid dikeskanten är min sjuårings påhitt, han spanar växter för fullt och jag måste säga att spanandet efter växtligheter förkortar vägen avsevärt. Nu går vi inte mellan sträckorna, huset och vägen och brevlådorna, utan mellan blåcklocka, fläder och björnbär, etc. Riktigt mysigt. Vi tog oss också tid att räkna ut hur gamla de avlidna hade blivit enligt deras gravstenar. Tänk om kyrkogårdar hade kunnat prata, vad spännande det hade kunnat vara. Vi hittade en hörna på kyrkogården där det verkade ligga många unga personer. Tragiskt. Det gick vi ochså och pratade lite om. Det är sådana funderingar min sjuåring går och fnular på mellan varven. Jag måste säga att han är en kulig liten person som har mycket att tillföra ett samtal. Många gånger tillför han mer i ett samtal än många vuxna personer gör. Han påminner mig om en gammal favoritbok: "Samtal med en fågel" av den judiska författaren Gabriel Laub. En liten liten skrift. Som jag rekommenderar varmt. Du läser den på en dag, och det är som att läsa en barnbok, eller en saga. Men sen fastnar fågelns visdom, eller frågeställningar. Och man börjar ifrågasätta sig själv: varför frågar jag inte mer? Vari finner man sanningarna? I Svaren? Eller i frågorna? Allt det där jag finner för givet, är det verkligen logiskt när jag tänker efter? Jag säger bara; den finns på ett bibliotek nära dig. Läs den!


Nu bytte jag spår. Nåja, jag grävde ner mig i en hög med papper igår och jag måste beta av den idag så att det blir gjort. Har ju ändå ingen bil hemma så det blir ingen strandtripp. Fast jag hade velat. *snyft*. Nu känns det att det börjar dra ihop sig lite grann, måste styra upp det sista och organisera ihop mig för återuppstart av lokalen. Visserligen har den legat i träda den här arbetsveckan (enda fördelen med att sambon har bilen är att jag kan använda det som legitim ursäkt att få ta ett tillfälligt lokalbreak eller ett andningsuppehåll), men snart snart snart... är även främre delen vit och det är dags att transporter hit mitt stora lager barnsecondhand.


Det tar aldrig slut.


Men det skiter jag i idag. Nu skall jag njuta av att det är sommar och varmt! Du som läser det här, uppsök genast det närmaste vattenhålet du kan hitta!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards