Alla inlägg den 1 april 2010

Av Gitte - 1 april 2010 20:49

Vilken dag. Det har verkligen varit en fantastisk rolig tripp och jag har verkligen fått med mig massor av kul, om jag får säga det själv. Men då skall man förstås komma ihåg att den värderingen bygger på att jag älskar allt vad knappar och småplock heter. Tog förstås bilder men får visa dem en annan dag, då klanten jag har lyckats med konsttycket att glömma datorkabeln hemma.


Sist jag var iväg bestämde jag mig för att nästa gång skall jag lägga beslag på ett rum med knappar. Och det var det egentligen målet med resan idag. Men det är klart att jag kunde ju inte gärna göra hela den här resan utan att gå igenom det andra lagret också, eller hur? Äldsta sonen, skomakaren, var med som sällskap och bärhjälp, och när vi kom in så tittade han sig runt. Oj, sa han. Här finns visst en hel del kul? Då står man inne i en lokal som kanske är sådär en max 100 kvadrat och inte kan man liksom se att det finns en trappa som leder ner till fler plan och en labyrint av ytor och rum och våningar och jag vet inte vad. Ett par våningar ligger under jord liksom i ett par källarvåningar, dvs under källaren finns en källare till och under källaren finns en källare till.

-Ja, här är mycket sa jag. Men om du går ner där så kan du försöka gå runt lite och se dig om. Affärsinnehavarens svärdotter och son skrattade lite lätt. Vi visste ju vad han inte kunde föreställa sig i sin vildaste fantasi. Det tog ungefär 2,5 timma innan jag återsåg min son. Han tittade på mig med helvilda ögon:

-Här finns ju för f*n ALLT! Även han var lyrisk. Kom, sa han till mig, så skall du få se här. Sen drog han runt mig i rumsavdelningarna och våningsplanen och visade allt roligt han sett. Och det var inte lite, både sådant som han visste att jag ville ha i min inköpskorg, och sådant som han själv ville lägga beslag på. Nästa resa vet vi precis vad som står på tur, och där får jag en svår konkurrent... min son. Kanske kan vi göra gemensam deal och faktiskt bli lite partners i ett mycket speciellt område, då vi bägge har massor av ideer i det fallet... tanken är inte alls oäven. Jag har velat ge mig på det innan, men nu när även han visade intresse så... hm, varför inte tänka vidare?? Men det är en annan historia en annan gång.


När vi var färdiga i lokalen var det dags att åka och packa ner rummet med knappar jag osett hade bestämt mig för. Jag hade ärligt talat inte en susning om vad jag köpte, jag visste bara att jag måste ha det. Efter lite överläggning, så kom vi fram till att jag inte behövde sonens hjälp mer, och han var inte ledsen över att bli dumpad, vågar knappt skriva det men det stod visst ett mycket speciellt flickbesök på agendan. Så han drog vidare mot nästa stad på egen hand. Och vi andra åkte åt motsatt håll för att lasta skåpbilen och släpet jag hade med mig. Och jag kan ju säga att vi fick trycka in det sista med skohorn, tömma lådor och pressa in i hålor mellan kartonger och jag vet inte vad.


Nu är jag åter hos svärfar. Dottern har anslutit till oss under kvällen och som sagt, äldsta sonen har åkt vidare på eget håll. Jag har börjat göra en första sortering på det jag tar med mig hem nu och det som blir kvar här hos svärfar till nästa gång. Men jag skall verkligen försöka göra ett gott urval. Kommer att försöka trycka upp så mycket som möjligt på min traderabutik under veckan som kommer.


Det jag har fått med mig:


Hyskor i svart och metall.

Höll på att löpa torr på dem men nu har jag fått förstärkning i storlekarna 2 och 3. 


Lampskärmstyger 

Dessa kommer ej att följa med i första vändan. Men om några veckor har jag lampskärmstyger i massor av olika material och färger. Även massor av varianter av plysch som kan användas egentligen till vad som helst, Även plysch med invävda mönster, riktigt riktigt fina. Men som sagt, det tar ett par veckors tid innan jag har dem tillgängliga. (pg platsbrist i bilen, funderade en stund på om man kunde avyttra barnen på vägen men de opponerade sig villt, så det går bort *skojjar förstås*).


Lampskärmsstommar

Tar med mig ett urval lampskärmsstommar hem. Det är lite olika former med metallögla som skall fästas på glödlampa. En del riktigt fina och ovanliga former. Dessa härstammar från 40-50-talet, samt ev en liten bit in på 60-talet.


Knappar, knappar och åter knappar.

Det medföljer förstås ett större urval knappar. Både färgglatt och bling-bling. Har letat speciellt efter fina metallknappar denna gång, något jag missade helt sist.


Rockabilly/western kragspetsar i metall.

Absolut görfräcka. Metallspetsar till rockabilly-westerskjortan. Om någon tävlar i westernridning, dansar linedance eller liknande och syr sina egna plagg så skall ni absolut kika på dessa. Gör mitt yttersta för att vaska med dessa hem i första omgången. *som att leta efter en nål i en höstack, men skam den som ger sig*.


Dekorband.

Ett litet urval nylonspetsar fick jag med denna gång. Annars var det främst ros-dekorbanden i rött och blått som jag ökade på min lagerstatus utav. De är verkligen helt underbara så den dagen de är slut kommer jag att sörja dem stort.


Bollfrans.

Bollfransarna var absolut på upphällning.

Fick med mig blått och gult samt en lejongul bollfrans. En halv förpackning i olivgrönt. Men det är inte mycket kvar, vissa färger var helt slut. De som finns kommer med viss sannolikhet att snabbt kunna springa iväg. Sen var det tvärslut på bollfrans.

Fick med mig även lila och svart utav minibollfransen. Samt lite nya färger på de lite mer fluffiga bolltyperna. Men mycket begränsad mängd. Dessa skall jag också försöka få med mig denna omgång.


Det som inte kommer hem nu är på ingång under de närmaste två veckorna.


Sen har jag ärligt talat ingen aning om vad som mer fanns med.



Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards