Alla inlägg den 8 april 2015

Av Gitte - 8 april 2015 16:09

 

Nu har jag gjort ett litet studiebesök i en fantastisk gammal knappbutik i Turkiska delen av Cypern, och jag hade turen att få träffa Munise själv. Hon har två butiker och det var en ren slump att jag råkade hitta den butiken hon befann sig i under dagen. Här står hon och visar sin utklippspärm. Ni må tro att den här fantastiska butiken (butikerna) är omskrivna både i Cypriotisk press och internationell press. 
Det är en smått fantastisk historia hur den 16åriga (fast det stod 18åriga i en amerikansk artikel, men då hon själv sa att hon var 16 så bör det absolut stämma) unga flickan startade sin handarbetsbutik som hon driver än idag vid 73 års ålder. 

Det var superintressant att se innehållet i butiken. 
 


 

     

De små bilderna är klickbara. 

Om du åker till Cypern och är intresserad av knappar så rekommenderar jag verkligen ett besök! Det går onekligen att gå runt där i timmatal och det finns mycket oväntat att se. Jag råkade själv läsa om den i en gammal artikel, men i den stämde inte adressen för en sådan gränd som det påstods existerade inte så vitt någon av de personer jag mötte sa, men till sist hittade jag en äldre man som bad en ung flicka visa mig vägen för de förstod precis vart jag skulle. Är du på besök i Grekiska delen av Cypern som vi var, så ta bussen till Nicosia. Gå från busshållsplatsen mot stan, men vik av första till höger. Sen följer du den vägen (utmed ett staket, med en avgrund ner) tills du kommer till en köpmansgata med butiker på bägge sidor (inte mer än sådär en kanske 250 meter eller så). 
Gå utmed affärsstritan tills den tar slut så kommer du till checkpointen och pass-tull-kontroll. Gå igenom bägge passkontrollanthytterna och sen kommer du direkt in på ett marknadsområde där affärerna ligger tätt tätt tätt, en Sok/marknad. Sen är det bäst att fråga sig fram men du är inte långt ifrån utan skall bara några stenskott ifrån början. Vi förvirrade oss lite så jag är lite osäker på om det var rakt fram ett kvarter, och sedan snett åt vänster. Men du skall få ett visitkort här du kan skriva av med RÄTT adress så du kan fråga dig fram. Pilen visar den av butikerna vi har besökt. 
 

Om du åker dit så ge mig gärna en liten kommentar efteråt! 


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards