Direktlänk till inlägg 30 januari 2015

Gröna Ehtel von Horn burkar, prissättning, momsdebatten för välgörenhet

Av Gitte - 30 januari 2015 05:49

    

Då var det fredag igen. Jag tycker att veckorna rasslar iväg. Måndagar och fredagar avlöser varandra. Veckan har gått sin gilla gång men en jättehöjdare inträffade en morgon under veckan. Jag låg där och drog i min säng och hade inte riktigt kommit igång för dagen när jag fick ett sms. "Är det här något för dig?". Eh, jo, tre Ethelburkar. Jag kan väl säga att jag fick bråttom och en liten stund senare stod jag och rotade i kartonger upp till öronen, eftersom min bekant just nu röjer ur ett gammalt hem med ofantligt massa prylar i. (nej, jag fulfyndade inte)


Jo, altså, hade jag inte levt på csn framförallt just nu, så hade jag baske mig köpt rubbet men nu nöjde jag mig med att plocka fram det bästa av det bästa (kadett-koppar, lindbergs ranka, vinranka flytande blå bara för att nämna något, fanns massor fint) och bad dem lägga undan för att närmare kolla ungefärligt medelvärdig prisnivå innan de säljer. Det var en fantastiskt intressant och rolig förmiddag måste jag säga. Egentligen borde jag göra mer sånt här. 


Just det här med hitta ett medelvärdig prisnivå för att ställa in sig på ett rimligt "värde" av sina prylar är något jag gärna förklarar hur jag tycker att man skall tänka. Det är många faktorer och förutsättningar som spelar in när man letar på nätet för att få fram prisnivåer på en vara. Vad man inte skall glömma är liksom alla små insmugna kostnader som finns i prylen som man inte tänker på. Ett exempel på det är att inlämnare på ex en auktionsfirma eller på en nätauktion betalar provision för att få varan såld. Hela samhället bygger på att alla aktörer får sin del. (EN av de många faktorer som välgörenhetsloppisarna missar helt). 


Att man verkligen granskar skicket kritiskt. Sorry, nej, krackelerade koppar betingar inte några högsta värden även om modellen är den samma som man sett gå högt på tradera. Nagg går bort och gör ofta varan inte bara mindre värd utan till och med ofta ointressant för någon som letar efter just en sån.


Och tja, de absolut dyraste auktonerna du hittar på nätet på samma vara är inte ett "värde" man kan gå efter, utan det är snarare ett resultat av rätt tillfälle, mer än en intresserad person som inte förhåller sig till optimalt marknadsvärde, och en jävla massa tur.


(Egentligen borde någon hålla en ekonomisk hållbarhetskurs för välgörenhetsorganisationernas prissättare på deras loppisar tror jag...de suger verkligen på det här med prissättningar många gånger och verkar inte göra något annat än googlar efter högsta såltpris på tradera... ).


Och man får också tänka samhällsekonomiskt en liten sväng. När man säljer ut ett hem exempelvis, så får man välja, få ut maximalt belopp för det man säljer och lägga en jävla massa jobb på det, eller arbetseffektivisera och höra av sig till någon som vill köpa upp en större kvantitet. Man måste då veta att den personen förmodligen köper näringsverksamt. Det innebär att man inte är lurad om man får 250:- fast att varan kanske går att sälja till rätt köpare för 600:-. Det en näringsidgare betalar i inköp är ett riskbelopp många gånger, eftersom en vara i ett lager inte utgör ett reellt värde innan det är sålt. Det är inte ens säkert att det NÅGONSIN blir sålt när det gäller gamla grunkor... 

Därutöver är en del av deras mervärde med arbetet just att de ofta har byggt upp ett nätverk av intresserade, eller att de byggt upp ett varumärke så att intresserade söker hos just dem. Det är ofantligt många obetalda arbetstimmar som ligger till grund för det. PLUS att de kan berätta för sina kunder om vad det är för vara de just nu är på väg att köpa och kan sin historik (något de oftast inte kan på loppisar ex). Tid är pengar, för alla andra utom en näringsidgare kan det tyckas många gånger. 


Dvs, vad många också glömmer idag är att när man köper en vara av en näringsidgare, så betalar man för inköp, lagerhållning av varan, (den är en kostnad så länge den är osåld, både för att den köpts in och för att den tar utrymme), tiden det tagit att ta reda på något om den, och då givetvis också moms och i sista ändan så beskattas eventuell behållning som finns som mervärde i prylen. Vinst av en vara går oftast till att täcka omkostnader så även om en näringsidgare tjänade några hundra på just din vara, så täcker det omkostnader telefon, hyra, marknadsföring, ev anställda etc, etc, etc, så pengen hamnade ändå inte rätt i fickan. Ni vet, mer hamnade hos sånt som får vårt samhälle att gå runt och som i sista ändan får vår generella välfärd som kommer till gagn för dem som behöver. 

Ibland tror jag att det här är ekvationer för få tänker på idag. Inte minst i momsdebatten. Jag vet inte om ni har sett att välgörenhetsloppisarna (nej, sorry, de kan kalla sig secondhandbutiker hur mycket de vill. Så länge folk inte kan gå och lämna in sina varor och få ersättning eller kommissionsprovistion vid försäljning så är de inga secondhandbutiker utan loppisar), där argumentet till varför välgörenhetsloppisarna skall slippa moms är för att deras vinst går til "välgörande ändamål". Men asså seriöst? När skall intäkter till staten i form av skatt och moms börja betraktas för vad det faktiskt är; en grundsten för vår välfärd som är till gagn för alla medborgare och därmed också en form av välgörande ändamål? 


Ps. Det här argumentet är så dumt att mina öron kroknar och det visar egentligen bara hur dåligt insatt man är i näringsidgares villkor och momsskattelagstiftningen, hämtat ur debattartikeln
"Och till skillnad från kommersiella verksamheter har välgörenhetsloppisarna inga inköp som momsen kan ”kvittas” mot, vilket gör att beskattningen blir 25 procent på hela omsättningen. "

En näringsidagares inköp inom secondhand, vintage, retro och antik består i allmänhet av upp till 100% inköp som inte är momspreciserade, så inköpsavdrag är oftast marginella. Detta för att man inte betalar moms till privatpersoner eller varor sålda enligt VMB (vinstmarginalsbeskattade varor får och kan inte momsspecificeras enligt skattelagstiftningen). 

 

Hur kan en utgiftspost på 100% med en momsavdragsmöjlighet på 25% (vid vanlig momssats vilket inte de flesta andrahandsverksamheter har), vara något som missgynnar organisationer som inte har inköpskostnader? Hur tänkte de där?? 

Men summa sumarum, om staten verkligen hade velat driva frågor om hållbar konsumtion så hade de istället momsbefriat alla former av andrahandshandel. Det handlar trots allt om redan momsade varor... 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards