Direktlänk till inlägg 7 december 2014

Retrobloggarnas julkalender lucka nr 7: Julens tryck!

Av Gitte - 7 december 2014 00:46

 


Just nu sitter jag o-glad på bloggplatsens tekniska funktioner. Satt och gjorde ett lååångt inlägg som var klart före datumbyte så jag valde framtida publicering till efter tolvslaget. Men inte har det kommit upp. Skulle det nu komma upp två gånger under dygnet så får jag radera det ena. Men attans, jag som la min själ. nåja, jag får vrida lite till på mitt innanmäte och lägga upp ett extra inlägg för säkerhets skull. När det gäller julkalendern vill man ju inte riskera att det inte kommer upp. 

Nåja. Ämnet för dagen kommer sig av att jag förgäves letar julgardiner på alla loppisar jag kommer åt. Än har jag inte hittat tillräckligt långa kappor så att de räcker för mina fönster. Men dukar och tygtrasor har jag hittat en uppsjö utav. 

Som ni säkert har sett så finns det ett käckt boktips i Retro Hus & Hem i det här numret som kom i veckan. 

 


Kvickt som en iller gjorde jag en beställning men tyvärr verkar posten ha ovanligt lång leveranstid nu inför jul. Jag hade ju hoppats att boken hade kommit innan det här inlägget och att jag hade haft lite info att lägga till om någon av mina jultygsfynd som jag gjort senaste tiden. 
               


När det gäller tryckta jultextilier så vill jag nog med emfas uttrycka att jag tycker att de är underskattade. Det finns ett fåtal eftersökta, julköping och varianter från Jobs handtryck och så vidare. Men många är ju helt anonyma och ramlar långt ner på eftersökninglistan. De kostar sådär en femma eller tia på loppis, och på nätaukton inte mycket mer än så. Om de blir sålda altså. Visst är det trist på så fina mönster och färger?

Min förhoppning är att boken ovan kan ge lite reda bland de anonyma jultrycken. Fast... egentligen har jag lite dåligt samvete på den fronten. Jag vet nämligen någon som sitter på en guldgruva med information om sånt som är anonymt... och den någon är ingen mindre än jag själv. Så det är lite pinsamt att jag inte kommit igång. Jag har absolut ingen annan eller något annat än mig själv att skylla på i det fallet.. 

Ni minns kanske det HÄR inlägget... jag vet att ett par kartonger är bara julproduktioner. Och en hel del av dem har signaturer, om inte i mönstret så på mina original... Här ser du en pappersförlaga, signerad Jerry Roupe, ex. (fast att det inte är en julproduktion, ville bara visa ett exempel). 


 

Jag lovar härmed offentligt bot och bättring på denna front! På heder och det samvete jag har kvar! 


Nåja. jag när åtminstone ett barnbarn som förstår att uppskatta juldukar. Hon är lite morgontidig den där lilla varelsen och hennes mamma hade nog inte riktigt hittat medvetandet ännu eller vaknat kanske jag skulle säga, när det kreativa barnet gick upp och hittade min jultyghög. Dockorna måste ha skrikit högt att de frös, och när de inte räckte till skrek nog alla mina tomtar med..
När jag kom ner den morgonen hade jag julnerbäddade dockor och tomtefigurer både högt och lågt... 
 

Alla nallar och dockor och tomtar som jag hade ställt upp ett par dagar tidigare låg ordentligt nedbäddade på stolar, i soffan, i fåtöljer och på hennes lekmadrass och .. u name it. Jag fick kryssa mellan bäddarna när jag skulle försöka ta mig fram på nedervåningen. Jag kan inte låta bli att älska det lite, för jag har en stark misstanke om att min dotter när min enda retroarvtagerska vid sin barm. Tror ingen har förstånd på att uppskatta det som detta barn. I lööv it! Hon är tre år numera och det finns ett gott hopp om hennes goda smak. 

Sånt här har jag också svårt att motstå. Fylliga färger och frodiga former. 
       

De två sista är märkta Hills, de första två är omärkta. 

Jag är ingen stor fan av bibliska motiv annars men just från de här erorna kan de ändå vara lite roliga. 

     

Den första (dvs, de två första bilderna) är någon sorts jutehistoria och den andra tror jag är 100% lin. 

   

Ingen av de här är tillräckligt långa så att de går att trolla till för mitt köksfönster så jag får fortsätta leta efter rätt julgardin. 
Om du vet något om någon av dessa ovan så vore det jätteroligt om du ville lägga en kommentar. Eller jah, jag älskar kommentarer över lag! Alla bilderna är förrästen klickbara för den som vill se lite mer utav dem. 

Följer du förresten retrobloggarnas julkalender? Om inte så har du några godbitar att ta igen. 
Här följer hela listan: 

Datum - Namn - Blogg - Bloggadress


1 dec - Martina Eriksson - Old shit & stuff - http://oldshitandstuff.blogspot.se/


2 dec - Helena Karlsson - Retrotokig - http://retro-tokig.blogspot.se/


3 dec - Otilia - Fröken Otilias köksskåp - www.frokenotilias.se


4 dec - Jan Johansson - Form55 - http://jjform55.blogspot.se/


5 dec - Emma Frey-Skött - Tant Emmas bravader -http://www.tantemmasbravader.wordpress.com


6 dec - Malin Forsling Parborg - Gestaltningstanten - http://gestaltningstanten.blogg.se/ 


7 dec (sön) - Gitte, / Gittes allehanda www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Maria (Gila) http://gilasgrotta.blogspot.se


8 dec Ann-Charlotte Åkesson - teakochorkideer.blogspot.se


9 dec - Anna Sandberg - Retrolux - www.retrolux.blogg.se


10 dec - Liz Svensson - Undantaget i Hulebäck - www.undantagethuleback.blogg.se


11 dec - Lovisa Blomberg Jag, en Loppista - loppista.elledecoration.se


12 dec - Caroline Lydén - Fina fyndet - finafyndet.se 


13 dec - Susanne Mellberg - Vintage Spyglass - Vintagespyglass.blogspot.se


14 dec (sön) - Yvonne Odsberg - 50-talskeramik - www.50-talskeramik.se

                       - Benny Movarp - Porslinsbloggen - www.porslinsbloggen.se 


15 dec - Erik Dellgren - Faaglarna - faaglarna.blogspot.se


16 dec - Carin Söderström - audreyfenn - audreyfennochalltfint.wordpress.com


17 dec - Ida Augustsson - RetroIda - http://retroida.blogg.se


18 dec - Anna Hammarström - Ljuva 50-tal - www.ljuva50tal.blogspot.se


19 dec - Cen Risén - RETROknoppen - www.retroknoppen.com


20 dec - Stina Johansson - Allt det gamla goda - www.alltdetgamlagoda.blogg.se 


21 dec (sön) - Carina Öhman - precis en sån - http://precisensan.com/blogg 


22 dec - Susann Gollenia - Sussies Fyndhörna - http://sussiesfyndhorna.blogspot.se/ 


23 dec - Erica Holm - Mangania du älskade & lite till -http://manganiadulskadeolitetill.blogspot.se/


24 dec - Ebba Granath - Pensionat Granath - http://pensionatgranath.se


Tills vi ses igen får ni ha en riktigt god jul och ett gott nytt år! (det kan förstås hända att jag svänger till en rad, man vet aldrig, även om det inte sker så frekvent numera. ). 








 
 
Gila

Gila

7 december 2014 11:09

Ha...ha...så roligt att vi ovetande om varandra skrivit om samma ämne....och samma bok....Guldgruvan du har i din ägo ser jag verkligen fram emot att få ta del av....kanske att författarna till boken skulle vara intresserade om det blir en till bok...;-) Trevlig andra advent!!

http://gilasgrotta.blogspot.se

Gitte

7 december 2014 12:26

=) jag satt och väntade på mitt första inslag (som inte kom upp förräns supporten fixade det tekniska felet) när jag såg ditt och jag garvade högt. Det var riktigt roligt, men jag är lite avis på att du fått hem din, jag väntar spänt på min.

Har du vägarna förbi någon gång så kom och gräv eller om författarna vill så är de absolut tillgängliga. Vore bara roligt att få lite reda i den dokumentation som finns att hämta där.

 
Gila

Gila

7 december 2014 19:58

Det gör jag gärna om det passar nån gång :-)

http://gilasgrotta.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards