Alla inlägg den 8 juli 2014

Av Gitte - 8 juli 2014 10:56

 


Jag fick hem en ganska kul laddning igår, och den började jag gå igenom inatt.
Åh, så fantastiskt läckert det är med gamla damstrumpor...
 
En del är nästan flortunna.
Andra är det INTE.
 

Att man har gjort strumpor i crepe visste jag iofs, men att man hade Helanca till nylonliknande strumpor förvånade mig, eftersom jag framförallt förknippar helanca med ex gamla gympadräkter:
 
Nivella mayfair hade dessutom med sig en "strumpborste". Undersidan är en sorts cellplastmaterial, sån där som pulvriserar sig när de blir gamla, så den är nog snarare en kul kuriosapryl mer än användbar. Fast den luddade inte av sig, så vem vet, kanske funkar skitbra.

Lådan här är märkt natur silkesstrumpor, dvs det är inte rayon/konstsilke enligt text. Förvånansvärt ofta stämmer innehåll med handskrivna texter, men jag måste ändå undersöka den här strumpan lite bättre. Har haft natursilkesstrumpor tidigare från en annan lanthandel men då hade varje strumpa en etikett, där kvalitet framgick, på samma sätt som konstsilkesstrumpan har, (se nedan), men då dessa saknade det måste jag försöka undersöka läget lite bättre:
 

Såhär ser de ut på närmare håll:
 

Etikett på konstsilkesstrumpa:
 

Strömmas strumpa var otroligt fin:
 
etikett:
 
Det framgår att det är crepe.
Med nylonförstärkt tå och häl:
  

Nivella Mayfairs söm upptill är dekorativ, men det är klart, den visas ju oftast inte... (dvs, det är Helanca-strumpan) 
  

Mitt hjärta klappar nog lite extra för de med söm. Men faktum är att de sömlösa var revolutionerande när de kom, därav är de ofta tydligt märkta "Seamless".
  
En till:
 


Har lite till att gå igenom under dagen, och jag måste samtidigt passa på att googla lite till, för som jag konstaterar ovan, så är gamla damstrumpor en egen vetenskap och när man väl börjar läsa är det nästan lite svårt att inte fortsätta. Jisses vad många varianter det finns!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards