Direktlänk till inlägg 19 juni 2014

Livet går så fort

Av Gitte - 19 juni 2014 10:07

 
Livet går så fort.
Aldeles för fort.
Tyvärr är det inte utrustat med stoppknapp utan det bara går och går och går och går och en vacker dag sitter man väl mest och ser tillbaka på det som varit.
Man är skyldig sig själv att göra de rätta valen medan tid är och att sätta stopp för det som är destruktivt, även om det är lättare att gå vidare i samma spår.
En dag står man där för sent om man inte agerar i tid. Jag tror att livet består av många olika liv och att det är ens egen skyldighet att ta alla avbrott för vad det är, nämligen en start på en ny tid. En ny verklighet. Ett nytt liv.
Man måste nog stanna upp ibland och undra "hallådär, hej, vad gjorde du av dig själv? Vem är du egentligen och är du verkligen den du är eller blev du vad du är för att du anpassade dig till något som stöpte dig".

Sådär kan relationer vara. Lika väl som de kan vara ömsesidiga och berikande och tillförande av energi, så kan de vara en bromskloss. "nej, gör inte då, du kan inte, du duger inte, tänk om du någon gång istället hade gjort det på mitt sätt, du är värdelös".
Antingen drunknar man i den känslan eller så går man under. Någon annan utväg finns inte. Man slutar göra avtryck, men slutar växa, man slutar att märkas. Och självet suddas ut mer och mer och mer och till sist är man mest en silhouette av sig själv. Och ändå är det svårt i det läget att inte klamra sig vid tryggheten. Tryggheten, det man känner igen.
Även ett "du duger inte" blir en trygghet ibland. Efter att utplånandet är ett faktum. När ingen klar självbild finns kvar.
Vissa tåg måste stoppas. Vissa karuseller måste man hoppa av. Det gäller bara att lära sig vilka. Och att inte hamna där igen.

Det är höstlikt ute och det kanske är det som speglar sig i mina tankar. Jag vill ha sommar och sol och skratt och glädje och kreativitet och sprudlande energi för evigt. Och medmänsklighet och människovärme och livlighet och en vackrare värld att leva i. Musik och dans och rytm och lycka. Bara jag, barfota i min egen inre hippievärld.

 
 
Skaffaren

Skaffaren

19 juni 2014 11:23

Det är svårt att, i stunden, se sig själv utifrån och att agera rätt.
Men, man måste ju försöka :-)

http://skaffaren.blogspot.se

Gitte

19 juni 2014 11:27

sant. det är ju först efter man ser facit svart på vitt. Och finns ju alltid de förbaskade rädslorna där och står i vägen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards