Alla inlägg den 6 mars 2014

Av Gitte - 6 mars 2014 16:46

Det här visste inte jag, när jag för drygt ett år sedan köpte en samsung laptop. För några veckor sedan kraschade min hårddisk. Tja, jag bär faktiskt med mig min laptop och domen från min kära sambo som försökte få den att starta blev att den troligtvis hade fått en smäll och vi insåg självklart att visst, lämna in den och få samma sak konstaterat innebär teknikerkostnad i onödan, så det är lika bra att byta hårddisk direkt. Eftersom jag själv med största sannolikhet hade orsaka skadan så hade man ändå kommit fram till att någon garanti inte skulle gälla.

Sagt och gjort. Vi tog ut den ena hårddisken och satte i den andra och nu började jakten på mitt licensnummer till operativsystemet som följde med datorn. Ingen av siffrorna under laptopen var som förväntat licensnummer. Inget fanns på kvittot eller på lådan eller i instruktionerna och hur jag än bar mig åt med att ringa Microsoft, Samsung eller Elgiganten så hände något annat än att jag antingen anmodades att lämna in datorn till El-giganten, eller ringa någon av de andra, för ingen kunde ge mig något licensnummer till Win8.
Det var många svängar hit och dit. Men ingen lösning i sikte.

Sammantaget kan jag väl säga att jag både är DJÄVLIGT missnöjd med mitt vansinnigt bristfälliga datorköp men också klokare eftersom jag nu har fått svar från SAMSUNG, och det tänkte jag nu dela med er som läser det här så att ni är MEDVETNA om det före ert datorköp, för det var verkligen inte jag. En engångsdator var inte min tanke att köpa och jag tror att de flesta faktistk inser att hårddiskar, tja. Det är trots allt förbrukningsvara mer eller mindre...  och det är nog bra om man vet om hur det här med OEM-licenser funkar innan man står där och behöver aktivera Win8 på nytt.

Hej Gitte,


Tack för att ni kontaktar Samsung. Det är givetvis tråkigt att ni upplever problem med er laptop. Utifrån er text nedan ser jag att ni har bytt hårddisken i laptopen, vilket betyder att den inte längre har ursprunglig hårddisk. Operativsystemet ligger på det ursprungliga hårddisken, har ni därmed bytt ut denna så kommer problem givetvis uppstå.


Tyvärr har vi ingen återställning skiva att skicka ut, då vi ej har dessa här hos oss. Då original komponent har bytts ut så har er produkt ej någon garanti kvar. Windows licensen är en OEM licens, vilket betyder att licensen är förinstallerad och enbart passar på den aktuella ursprungliga hårddisken. Om du har en ny hårddisk behöver ni en ny licens, antingen får ni inhandla en via Microsoft eller se om verkstad kan hjälpa er med detta mot en kostnad. Vi ansvarar endast för att licensen fungerar med original hårddisk som ingick i laptopen ursprungligen.


Beklagar att jag ej kan hjälpa er vidare,



Best regards / Med vänliga hälsningar

XXXX
Voice of Customer
Samsung Electronics Nordic AB

 

http://http://www.samsung.com/se/support
http://www.samsung.se    Org.nr: 556445-4345

http://http://www.samsung.com/se/support

:::::::::::

Och nej, det blir inget nytt win8 för mig, inte en samsung och inte ett köp på elgiganten i fortsättningen heller.  Jag kanske borde ha läst mig till OEM-licenser i förväg, och kan kanske inte förvänta mig att en återförsäljare skall informera om vad det innebär förstås, och det var förstås naivt av mig att tro att man fick med ett operativsystem när man köpte dator som man kunde installera vid hårddiskbyte etc, och SÅ dum borde jag inte ha varit. Shame on me.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards