Alla inlägg den 24 januari 2014

Av Gitte - 24 januari 2014 11:50

  


Idag såg jag en möbel av ett mörkare träslag på Retro-marknaden, och jag kom genast att tänka på att Wanja slog ner med en bomb i sin blogg häromdagen. "Bryter du mot lagen när du säljer jakaranda och palisander?". Du som INTE har läst det inlägget MÅSTE göra det, i synnerhet om du säljer möbler av olika träslag. Jag kan personligen inte skilja träslag, i synnerhet inte mörkare, och det måste jag helt enkelt råda bot på, så idag googlar jag olika sorters träd, både med latinskt och svenskt namn.


Visste du att det är TOKFÖRBJUDET att handla med exempelvis Rio-palisander om det är tillverkat EFTER 3 Mars 1947?
Du får inte sälja eller köpa, eller annonsera ut ens för att skänka bort i annons i något sammanhang.
Alla palisander-träslagen är skyddade och du skall kunna styrka ditt lagliga förvärv för försäljning men handel med riopalisander kan ge dig bötesstraff eller fängelse i upp till 4 år.


RIOPALISANDER (bilden oärligt snodd från internet).
 


HÄR hittar du jordbruksverkets lista där du ser mer träslag för träslag och vilken cites- eller eu-gradering vissa träslag har.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards