Alla inlägg den 22 januari 2014

Av Gitte - 22 januari 2014 11:44

 

Varför kallas lampskärmsstommar för String på nätet, vare sig du söker på ex tradera eller blocket mfl säljsidor?
Tja.
Förklaringen är rätt logisk och enkel. Om än jäkligt irriterande...
Här är det en säljare som "missat" att skriva string, eller som gjort rätt borde jag nog skriva:
 

frågar du mig så är det en av stommarna i högen ovan som borde gått betydligt högre i pris helt ensam... så här gjorde köparen ett klipp skulle jag vilja påstå. (Mitten överst är ju hur undebar som helst och modellen är svårhittad).

Men här har vi en säljare som INTE missat att skriva ordet "string" i sin lampstommeannons:
 


Har plockat lite i stommar och har tänkt jag skulle lägga ut i min traderabutik, och nu uppstår ett dilemma.
Skall jag missbruka varumärket STRING för att få fler sökträffar på min annons, så att fler hittar det de säkert söker och som jag råkar ha, på ett lättare sätt?
Eller skall jag använda det rätta begreppet som enligt mig är: "lampskärmsstomme i metalltråd" och kunna känna att jag inte begår något övertramp mot min egen övertygelse? (Mitt svar är enkelt, så den som vill köpa lampskelett av mig göre sig icke besvär att söka på ordet String).

Det här är ju dilemmat för den säljare som VET att ett allmänt vilket-som-helst-lampskelett inte har någon som helst koppling till Strinnings produktion, och att STRING är ett registerat varumärke. Andra gör det väl bara för att "alla andra gör det" eller har ingen som helst aning om att en metalltråd inte nödvändigtvis är en String för att allt annat är det. 


Fast... egentligen tror jag inte ett dyft på att det är särskilt många som annonserar ut sånt här som String, som verkligen tror att det är String innerst inne, utan det är väl mest en praktisk fråga. Jag kan inte låta bli att undra varför företaget String inte verkar vara mer om sig och kring sig med sitt varunamn och får sådant nerstängt.

Men i vilket fall som helst är jag så andefattig att dyligt irriterar mig. Och det irriterar mig ändå mer att man tjänar på att göra såhär, måste jag ju medge, för så länge plus och plus inte blir minus lär det fortsätta.

Nåja, jag går vidare ut i dagen nu när jag har skrivit av mig lite efter att ha sökt på traderas avslutade auktioner.
Må väl därute i kylan!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards