Direktlänk till inlägg 4 april 2012

Barnvagnar och sittvagnar från 60-70-80talet; bildkavalkad.

Av Gitte - 4 april 2012 11:20

 

På bild: en Odder troligtvis senare 80tal, ev tidigare 90-tal. (Odder slutade med sina stål-kasse-vagnarna -96).


Vi hade pratat om liggvagnar en del hemma och jag hade berättat om danska vagnar för dottern, och att det i danmark inte var ovanligt med både 1 och 2åringar i liggvagn. Min andemening var att hon INTE skulle göra som man ofta gör här i sverige, går över till sittvagn innan barnet är ett halvår eller så.

Sen åkte vi till danmark och Nadja -dottern- fick SE de stora rymliga vagnarna som var vanliga i danmark. Ett minne är lite extra häftigt, TRE barn närmare året satt och lekte i samma vagn medan mamma promenerade. En tvillingvagn, men så bred att tre barn hade rymligt med plats att sitta och leka på och ÄNDÅ hade massa space.

Då bestämde sig dottern, vars tös redan var några månader och redan hade en vanlig svensk (skit-)barnvagn:

-Jag skall ha en ODDER, kosta vad det kosta vill.


När vi kom hem började vi leta Odder. Det tog ett tag, men rätt vad det var så hittade i en i Stockholm som hade rätt typ, storlek och modell. Så "vi" -skall jag inte säga men jo, vi- slog till.


Tyvärr hade den ett jäklarns tråkigt dolt fel när den kom, man hade "renoverat den" och ersatt ALLA nitar i chassit med skruvar med vingmutter.

FÅR man INTE göra.... Tänk gärna på det....gängerna i skruvarna är INTE ömma mot nithål....


Men nåja, med det var hon nöjd ett tag. Sen blev det aktuellt med sittvagn upptill, nu när tösenär 1. Åtminstone för att ha när man skall iväg med bilen för hon är numera för stor för den svenska (mini-skit-)vagnen och Oddern är INTE den första vagnen man tänker sig för att ta med sig i en bil. Så dottern satte in en annons efter en sittvagn.


Förstår ni hur det går? Man kan inte säga nej till en enda för precis som katter är den ena vackrare än den andra....


Brio liggvagn, slutet på 60-tal:

 

... den skall snart få genomgå en skönhetsbehandling, lite olja här och där och lite uppblänkshjälp. Precis som den här:


Aw Nilsson, omkring skifte 60-70tal:

 


Vi har testat med ett par svintodrag och lite polering med Fulgentin.

Såhär säger Fulgentins tillverkare om miljöpåverkan av polermedlet:

Hej Gitte!
Fulgentin är en oljeemulsion dvs rn blandning av olja och vatten.
Oljan är av samma typ som används till hudprodukter för små barn.
Fulgentinet är fritt från skadliga tillsatser som slipmedel,silikon,
syror och alkohol.Trasor o dyl man använt att torka med kan ej
självantända.
Jag tror att det idag finns väldigt få rengöringsmedel som
miljömässigt kan konkurrera med Fulgentin.
Lycka till med vagnen! Det vore kul att se färdigt resultat.
 
Glad Påsk!
 
// Bengt Palm
  Mapa Produkter"
 
Det tackar vi för, så då kan vi polera utan dåligt samvete!
  
 
Sittdynan måste ju visas, visst är den fin?
  
 
Men... sen kom visst ett svar på kanske drömvagnen: En Emmaljunga från ca 1972.
 
  
 
Sittdynan är väl den hon skall byta ut,och så skall den förstås få lite polering den med så fort det värmer på lite ute.
 
Nåja, vi hade inte hämtat denna när hon fick ett svar till på en duo från omkring -77....altså, ... man kan nästan inte låta bli att åka och titta eller hur?
Och den fick följa med hem den med:
  
 
Liggdelen har varit med om lite musåverkan i nederkant, det går nog att se om man tittar noga. Inte värre än att man kan lappa lite tror vi... men kolla den superfina madradden:
  
 
Och så sittdelen:
  
 
kolla-kolla-kolla vilken FIN sittdyna!!
 
Och här en bild med suffletten på:
 
  
 
Och inte bara det. Fotsack fanns med till ALLA vagnar. DET kan man inte nog uppskatta, för det är inte alltid de finns det....
 
Jag har en känsla av att den sista vagnen INTE har hittat hit! ... och inte mig så mycket emot. :) utan ganska mycket tvärtom.
 
 
 
Lena Wiman

Lena Wiman

4 april 2012 21:00

Tack för de härliga bilerna! Är grymt imponerad över att de finns kvar och i relativt bra skick, och att de hittat hem till dig. Du kanske blir den som startar ett barnvagnsmuseum? Så vitt jag vet finns inget sådant....

http://notoriskstickare.blogspot.com

Gitte

4 april 2012 21:42

Jodå, det finns ett par stycken sådana, även riktigt stora samlare på barnvagnar i sverige. Men visst är det ett roligt ämne!

 
tanten på auktion

tanten på auktion

5 april 2012 07:36

Åh, så många fina. Jag skulle gärna ha så där många, men gubben har förbjudit mig. Han säger att vi redan har fullt överallt ;)

http://tantenpaauktion.blogspot.se

 
Lisa

Lisa

7 april 2012 08:07

hejje förlåt att jag svarar så sent, ute och rest 2 veckor i sverige. Skämms så. Men kan jag få beställa en sån fin rulle att börja med? Om det finns kvar? Hitta ingen bra plats att stta den på men tänkte om jag börja med köpa en så kankse jag kan hitta den bra platse till den då? Hoppas du haft de bra. Stiliga barn vagnar du har, allt va bättre förr! vilket nr kan jag sätta in pengarna på? pinkfriday@live.se :)

http://www.pinkfriday.blogg.se

Gitte

7 april 2012 10:38

Hej!

Självklart kan du beställa en rulle. Jag mailar dig!

 
Lina Söderström

Lina Söderström

22 april 2012 09:18

Oj, oj här fanns det mycket ögongodis!

http://www.butikflorin.se

 
Ingen bild

Elisabeth

26 april 2012 12:52

Men Gitte, här trodde jag att jag för länge sen var botad från barnvagnsbegäret...suck...=)

Gitte

1 maj 2012 12:11

*ha-ha* det trodde jag med, men jag fick visst en dust av lust igen....

 
Ingen bild

Ronny

1 oktober 2013 11:42

Har en Emmaljunga barnvagn från 30 talet, kan det vara något att skicka in en bild på?

Gitte

24 oktober 2013 09:55

jaa! det vore roligt att se Ronny! Maila mig på bortbytingen@telia.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards