Direktlänk till inlägg 24 februari 2012

Från ett gammalt textiltryckeri

Av Gitte - 24 februari 2012 15:37

 
En väninna till mig köpte ett gammalt textiltryckeri för ett gäng år sedan. Det är egentligen en fantastisk historia hur hon kom över det och snart kom att göra iordning ett helt köpcentrum, men den historien är hennes egen, så den får hon berätta själv en gång. Jag hoppas att hon gör det i varje fall, för det är riktigt kul material till en biografi.
Men, det fanns en hel del bilder på det där tryckeriet. Visst var det lite synd att slänga det, när man river ur lokalen, tänkte hon... NÅGON måste ju vara intresserad av det här.
Sagt och gjort. Hon tar hand om grejjerna istället för att skicka det på tippen och hör sen av sig till ett textilmuseum i trakten som kommer och tittar.
Men de vill inte ha det?
De tackar altså nej?
Till det här:
 
Visst låter det sanlöst märkligt att man som museearkivarie inte vill sätta tänderna i det där?
Såg ni bilden längst upp?
Ni skall få en signatur.
 
Visst är det bara så man skriker högt av pur glädje?? Det gjorde i varje fall jag när jag fiskade upp den  här som den första.
Sen har vi gjort ett litet fiskeriarbete, mest för att jag skulle ta lite foton och ville orientera mig en snabb sväng. Eller om jag Skall kalla det, knarka adrenalin.

Dels finns det ett par kartonger igenklistrade kuvärt.
       
De verkar innehålla provtryck och färgrecept.

Och sen är det "paket" med plattor och plakat:
         
Rätt många verkar ha signatur, ex Jerry Rourke, Thea Thanner och Lilo och säkert många många fler, det där är bara ex från ett par buntade paket. Ett var märkt Åhlén & Holm 1960.

Någon låda har prov såhär:
 


Sen har vi rullat ut ett par rullar och ni ser exempel här:
           

Några är rättighetsmärkta, ex Almedahls, Dalsjöfors mfl.

Så.
Nu skall jag klia mig lite i skallen för att komma fram till hur man går vidare. Min väninnans ambition med att ta tillvara var att det inte skulle gå till spillo, utan skulle dokumenteras på något sätt. Men, än så länge så skall jag bara börjar bläddra och se om jag kan hitta någon struktur eller något bra sätt att rulla om alla rullar så man kan få en överblick över vad som är vad.
Men erkänn att det här låter som ett projekt man bara kommer i närheten av en enda gång i sitt liv?

 
 
Nusse

Nusse

24 februari 2012 17:21

Jag säger bara LJUVLIGT LJUVLIGT LJUVLIGT! Det måste finnas folk som kan hjälpa till med att få de här sakerna att hamna på rätt ställe!

http://www.nusse.nu

Gitte

24 februari 2012 17:28

Att få sakerna att hamna rätt tror jag är det minsta problemet. Tänkte göra massa kul saker innan det skall vidare =).

 
Lena Wiman

Lena Wiman

24 februari 2012 18:21

Snacka om skattjakt! Vilket fynd du har gjort!

http://notoriskstickare.blogspot.com

Gitte

24 februari 2012 18:43

Aomen. Jag tänker utrusta mig med både ögonlapp och jolly roger och skrika "allemanpådäck" så skattjakt blir det när vi kommer igång.

Fast jag har inte gjort något fynd utan i det här fallet är det nästan fyndet som har hittat mig =). En gammal och mycket kär vän visste min passion, och på den vägen är det.

 
Randiga Tråden

Randiga Tråden

25 februari 2012 10:32

Vad underbart att få hitta en sådan skatt. Att ingen tar emot är färskräckligt

http://randigatraden.blogspot.com

 
Gila

Gila

25 februari 2012 15:54

Fantastiskt!

http://gilasgrotta.blogspot.com

 
Ingen bild

LenaS

25 juli 2013 12:56

Helt otroligt att man ratar ett sånt här fynd! Men tur att du tar hand om det Gitte... :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards