Direktlänk till inlägg 29 augusti 2011

Mitt liv som mormor

Av Gitte - 29 augusti 2011 15:42

 

Tja, då har dottern börjat skolan för drygt en och en halv vecka sedan. Då hennes dotter inte är mer än 4 månader så får hon förstås ingen barnomsorgsplats. Jag börjar tro att man gillar att göra unga mammor bidragsberoende här i sverige, åtminstone eller att försvåra för dem att öka sin prognos att bli självförsörjande. Kanske behövs de för att hålla moralen uppe hos andra som skall akta sig för att "hamna i olycka"? 


Fråga mig inte varför; men är man ensamstående mamma så finns det många system och regelverk som står i vägen om man har motivation att ta sig upp i sadeln så fort som möjligt igen. Det här med att ha levande karriärer, att förverkliga sig själv, att fortsätta sin utbildning eller what-ever man vill med sitt liv, är något som är förbehållet kvinnor som har en man vid sin sida. Alla andra får nog skylla sig själva. För de har åtminstone ingen de kan dela föräldrardagar och liknande med; så jag antar att de flesta gillar läget och är hemma så länge de måste, minst, och sen kan det nog vara svårt för en del att ex göra klart sina gymnasiestudier och annat.

Jag börjar förstå varför vi talade om minderåriga med barn som en "svår målgrupp, med en osäker prognosbild" när jag läste "barn och unga med socioemotionella problem" en gång i tiden... Problemskapandet är ju för tusan inbyggt i systemet. HAR de inte problem från början, så är risken stor att de får det snart!


Nåja. Det här är skälet till att jag får minska mina arbetstimmar markant fram till april och försöka hitta fler timmar på dygnet för att hinna med, för jag är upptagen med att passa mitt underbara barnbarn. Det är inget stort offer i sig, mer än att jag blir lite väl lovligt fjättrad och får börja om med småbarnsåren igen; jag tillbringar gärna massor av tid med henne. Fast jag gillar verkligen inte att gå hemma med späda barn. Det har jag alldrig gjort, ej heller med mina egna. Nej, jag har sett fram emot att börja skola eller jobba nästan varje gång.


Inte nog med det, sög man inte på ramarna sedan tidigare så lär det fasen inte bli bättre nu. Så därför hoppas jag innerligt att tiden fram till April går snabbt och att man sen verkligen erbjuder min dotter en barnomsorgsplats som hon SJÄLV kan ombesörja frakt till och från, utan att vara beroende av att någon annan skall köra. För... barnomsorgsplats kan ju bara garanteras INOM kommunen inom viss kötid.... och eftersom vi bor i långås, -platsen som länstrafiken glömde- så kan det ju bli himla underhållande när den dagen kommer att få se vad det betyder.... Men-men. Kommer tid, kommer råd. Och hon är ju förbaskat go att nypa i kinderna och så söt så mitt hjärta smälter bara jag ser henne. Och till syvende och sist får jag ju så vackert medge att det är en ynnest att få vara med om det här!


En liten Minskij-Dinskij kan bara älskas med hull och hår!  

 
 
Ingen bild

Elin W

28 september 2011 13:27

Skulle lätt hjälpa er med barnpassning om jag hade bott i närheten. Älskar spädbarn och skulle kunna gå hemma hur länge som helst med barn i den åldern :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards