Direktlänk till inlägg 6 juli 2010

Gotland hägrar!

Av Gitte - 6 juli 2010 09:42

  

Dotter har ju "tyvärr"   kommit in på scenskolan på gotland. (Häng mig inte, det hade väl varit gräsligare om jag var glad att bli AV med henne?? är jätteglad för hennes skull). Och vi inser att vi nog inte bara vill sätta henne på tåget och båten och vinka av henne och hoppas att hon får det bra utan vi vill förstås åka och LÄMNA henne. Så just nu har vi massor av bekymmer, stora som små.


1. Dotter måste hitta boende. I lagom prisnivå för en gymnasist. Bostadstillägget är direkt undermåligt i falkenbergs kommun och ligger LÅNGT under Csn´s nivå, vilket är för dj....gt. Det lönar sig altså att söka till privat gymnasie för då får man bostadstillägg enligt Csn´s tariff. Inte klokt egentligen!


Det är förstås vårt största engagemang just nu och vi har tagit massa kontakter, men inte fått något klart ännu. Så om någon känner till någon i faggorna av visby som har ett rum att hyra ut så hojta gärna till.

 

MEN!

Jag har inte varit på gotland sedan sommaren 1999, då vi hade en avslutningsvecka på samtalspedagogsutbildningen som vi gick. Framåt jul det året så träffade jag nuvarande sambon och han gick liksom inte att få in på spåret att åka till gotland på semester. Han har aldrig varit där och tror inte riktigt på att det är så underbart där som jag säger. Han -som tidigare rest mycket och gärna i längre perioder, drömde om att återvända till Karibien, medan Gotland är mitt paradis. Något jag gärna återvänder till gång på gång om jag får välja, men det har varit bomstopp. Nu letar han på nätet efter boende (om det blir v 33 el 34 vet vi inte riktigt ännu. Det blir tyvär INTE vecka 32, medeltidsveckan, i varje fall, utan vi kopplar det till doters skolstart), så att vi alla kan åka med och placera henne på plats.

Så indirekt ser jag då en liten fördel med att hon valt just gotland som studiemål och försöker i övrigt att glädja mig med henne allt jag kan.


Jag har inte släppt att jag en vacker dag skulle kunna tänka mig att bli ö-bo för en tid. Det finns en arbetsplats där, som jag var i kontakt med just när vi träffades där jag nog har ungefär de kvalifikationer man behöver inkl specialintressen som matchar dem ypperligt.... nu har jag tre år (doters skoltid) på mig att se an, kanske slutar det med att sambo blir lika förälskad i ön som jag.... men så fort vi skojjar med dottern och säger att vi kommer efter så protesterar hon högljutt.

-Jag har la inte sökt skola på annat håll för att ni skall flytta DIT begriper ni väl?

 

En sak har jag dock förberett familjen på. När vi är där vill jag se Marteboljuset igen. Vi var några hågade samtalspedagoger som åkte till martebo sist och ställde oss på en kostig i flera timmar, vägrade ge upp och åka hem om vi så skulle stå där hela natten. Det var fruktsamt. Rätt vad det var var vi omsvepta av ett starkt ljussken, som kändes så nära att vi nästan hade kunnat ta på det, och det var helt otroligt. Ett stort stort stort starkt vitt ljusfenomen, som bara kom utan förvarning, stannade en stund och sen drog sig tillbaka och svepte som en röd ljuslykta bland trädtopparna under en längre stund. Det allra underligaste i sig var inte ljuset utan energikicken man fick av att ha upplevt det. Och redan i bilen sa vi alla i kör:

-Det måste jag uppleva igen! Energin satt i länge. Och vi undrade förstås vad det kunde vara. Men då ingen annan kan svara på det så försökte vi förstås inte ens.

Men där vill jag ställa mig en natt och vänta igen. Det MÅSTE upplevas igen! Fast den här gången tar jag baske mig med en kaffekorg för att väntan kan bli lång, det vet jag ju den här gången.

 
 
Sanna

Sanna

6 juli 2010 14:31

Åhh gotland är paradiset för mig med..har bara varit dit en gång i tonåren men förälskelsen sitter i än.. =)

Tack för dina goa kommentarer gumman! Jag är så nöjd med vårt trädgårdsbröllop och jag är lycklig som få nu.. Önskar vi fick sälja mitt hus nu bara också och fick flytta in i drömkåken istället..
Håll tummarna allt du kan! =)

Ha en fortsatt underbar sommar!
Kraaaaaam
Sanna

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards