Alla inlägg under juni 2010

Av Gitte - 9 juni 2010 17:33

Mitt öga! Någon som har en bra länk till ett amputeringsset för gör-det-hemma-bruk? Skulle behöva göra upp med den lilla gynnaren som sitter mitt i mitt ansikte och bara ställer till besvär.

Har inte gjort många knop idag, så fort jag får för mig att göra något mår jag bara illa och när jag läser eller kikar på nätet belastar jag ögat som tårar sig och trycker och gör ont. Hade sambon varit hemma på dagtid idag så hade jag nog baske mig sökt akut, så illa kändes det ett tag.

Sitter och tvekar på om jag skulle ringa in till sjukvårdsupplysningen, det värsta är nästan illamåendet som är ett nytt inslag i tillvaron idag. Minsta lilla jag rör mig så är det som om något trycker på en må-illa-nerv.

Jag vet, jag har läst på nätet, man skall söka jäkligt akut när man har symtom som jag har. Men jag hoppas att jag inbillar mig och att de inte alls finns och att de snarare är ett tecken på ett stigande akut fall av hypokondri. Och att jag i sjävla verket mår som en prins -förlåt prinsessa- och att det går bort om jag låtsas att det inte finns.

Fast det gick bort när jag tänker efter, för sambon kom ju hem utan bil idag, det glömde jag bort. Yippie, ett gott skäl att inte ringa någonstans, eftersom jag inte kommer en meter. Och imorgon är det nog borta. Eller hur? (hm, för inte är det väl ett klassiskt fall av förträngning eller förnekelse jag ägnar mig åt nu??).

Av Gitte - 9 juni 2010 12:27

      Jag har varit lite tystare på bloggen än vanligt. Det skylls att jag dels har fått mig en ständig och lite märklig huvudvärk som ibland mest känns som hjärtslag i skallen. Då jag har lite synförändringar samt en lite jobbig ögonkänsla så bokade jag tid till optikern för synundersökning i måndags. Vill ju tro att det är för mycken datoranvändande samt dåliga glasögon som ligger bakom, men jag var lite sådär optiker-eller-läkare,-läkare-eller-optiker-velig. Insåg i varje fall att jag börjar med optikern och ser vad det ger. Det visade sig dock att jag har ett förhöjt ögontryck och han ville mäta om det i början nästa vecka för att se över tid, men tja. Egentligen skulle jag nog lika gärna kunna boka läkartid direkt tror jag. Hade trots en upplevelse av att se sämre sedan ganska lång tid tillbaka en stabil syn och det var inte mycket skilland på styrka som behövdes på mina glasögon. Och den obehagliga ögonkänslan fortsätter att ligga på. Men men, hinner ändå inte mer än det jag gör just den här veckan så någon läkartid hinns inte med. Än.

Men det är lite av skälet till att jag inte är så frekvent här just nu, och samtidigt bygger vi ett hem från grunden då allt packas upp en gång för alla.


Har hållt på med boksortering ett par dagar nu. Konstigt. Fast att vi tyckte att vi packade ner dem hyllvis eller åtminstone områdesvis som de satt uppe i den gamla bostaden måste all sortering ske från grunden igen när vi packar upp. Så mycket gick det att underlätta med en "smart" nedpackning.

För första gången på länge har jag hela min ivar hyllsektion uppsatt och märkligt nog, det är stora hål i den överallt när böckerna kommer upp. Samtidigt som jag letar febrilt:

"vart är den boken, och den och den och den och den?" alla böcker som jag trodde att jag aldrig skulle sakna när jag sorterade ut ungefär 2/3 av mina böcker under flytten till det förra stället har grävt ett hål i min nostalgitarm. Samtidigt undrar jag om det kan finnas lådor med böcker som jag inte har packat upp för det finns ett flertal saknade titlar som jag vet att jag aldrig skulle göra mig av med. Nåja, det ger sig.

En fördel med hål i bokhyllor är annars att man kan springa och köpa nya utan att det blir förvaringspanik.

Det är ju inte så dumt... eller hur?


Textiler och sängkläder och dukar och gardiner har vi också grävt oss igenom. Även där har jag gått fram med en bulldozer tidigare, och trots att sambon suckar och tycker att vi har för mycket så saknar jag massor.  Inte just i gardinväg kanske eftersom jag aldrig har gillat gardiner och gärna undviker detsamma utom i perioder när jag vill känna mig lite mer "normal" så skyr jag dem som pesten. De stjäl ju mitt ljus!

Men här kan jag nog börja överväga om jag inte skall sätta upp i ett par fönster kanske, för fönster finns här massor.

Sängkläder sorteras också bort, trots att vi har gjort massor av utrensningar tidigare. Alla nya sängkläder, antingen sådana som vi själva skaffat eller fått i otaliga presenter av min mor ryker. Kvar blir loppissängkläderna eller de rester jag har kunnat hitta hos mor och moster. Hm, lite tvärtom alla andra där kanske??


Fredag betyder skolavslutning för tonåringarna. Doter går ut nian så det vore trevligt om åtminstone nedervåningen är klart tills dess, så vi kan bjuda på en kopp kaffe för dem i släkten som vill dyka upp.


Nu skall jag gå och packa lite knappar på tradera, och i eftermiddag skall jag gå till lokalen och välja ut de överraskningsknappar som skall följa med i dessa försändelser. Skall bli kul! Försöker kika lite på de knappar man har köpt, och försöker sen översätta vilka varianter jag associerar till som man skulle kunna tänkas uppskatta. Hoppas jag väljer rätt! =)!


Ha en fin dag alla, trots att regnet hänger tungt i skyn!


Ps. knapparna på bild tror jag att jag visade häromdagen. Vet ni vad jag har sprungit runt och missat i ett par månaders tid nu?? De är av GLAS!


Bloppis-annons
Av Gitte - 8 juni 2010 11:43

Medaljongtapeter 100:- rullen oavsett tidigare pris, och priset gäller fram till den 12 juni.


       

mfl varianter, se länk här:

http://www.flickr.com/photos/37532886@N04


Har även ett aktuellt erbjudande till mina traderakunder på knappar till den 15 juni, läs mer här:

http://bortbytingen.bloggplatsen.se/2010/06/08/3085012-traderakampanj-och-tapetrea-extra-knappar-till-alla-knapp-och-dekorbandskopare/


Tapeterna kan ses på plats i mellersta halland, närmare bestämt Långås.

Hobby & Samlarprylar, Säljes - Falkenberg (Hallands län)
Pris:    100:-
Telefon:    0346.94122
 
Av Gitte - 8 juni 2010 11:09

    


Jag har lagt veckovis på att sortera upp knappar från en gammal knapphandlares restknappar. (Och jag har mängder kvar att sortera, nu är det plats som tryter...).

Jag menar verkligen säckar (och påsar och lådor och askar), I mängder. Har massor och åter massor av knappvarianter som endast finns i fåtal exemplar. Samt kartor och jag vet inte vad. På bilderna ser ni bara en omgång av sortering, och jag har dem inte på bild. Färgerna framgår inte alls.

Det här är knappar som jag knappeligen kommer att kunna lägga ut sortvis. Och de sträcker sig allt från 40-tal till 70-tal. Men de måste förstås komma till nytta, inte tu tal om saken. Och jag behöver verkligen bli av med lite.... Har ju också massor av knappar från en lanthandel, en syfabrik och två damekiperingar. Så det finns sorter att välja mellan, milt sagt.


Fram till 15 juni dubblar jag alla beställningar som kommer via min traderabutik på knappar, med överraskningsknappar. Beställer du en omgång knappar får du två, varav den extra varianten kommer att väljas ut med omsorg, jag skickar förstås bara varianter jag själv tycker är fina. Även du som beställer dekorband får knappar, en variant med bruksvänligt antal, per beställd meter.

Min traderabutik hittar du här:


I ren rensningsiver så rear jag även alla medaljongtapeter, och sätter ned priset till 100:- rullen, oavsett medaljongvariant. Dem hittar du här. Erbjudandet gäller till den 12 juni.






Av Gitte - 6 juni 2010 23:02

Hurrar lite för den svenska fanan och viftar med den lite extra för alla svenskar. Som varm anhängare av ett mångkulturellt samhälle så hyllar jag förstås även den svenska kulturen lite extra.

Jag hoppas innerligt att den dagen kommer då alla patrioter lär sig sy hallandsbinge och svartstick, allt beroende från vilket landskap man kommer ifrån och börjar gå med byggdedräkter och knätofs. Som jag ser det, så är det onekligen att hylla den svenska kulturen och dess rötter och att ära svenskt hantverkskonst.


Bortsett från det har jag varit på loppis som absolut var mer välbesökt denna dag. Vi hade ett par chok med mycket folk, även om det var dött i perioder däremellan. Det ger onekligen både nya och roliga kontakter. Idag har jag mött en man som jag absolut bockar och tar av mig hatten för. Det är inte var dag man möter någon som har stått för de främstas scenkläder under tiden det begav sig, (och då menar jag storheter även med internationellt mått!). Och som senare bara liksom gör klart det livet, och ger sig ut på nästa äventyr och fortsätter att leva livet genom många liv liksom. Absolut en värdig förebild, och ja, jag är mycket imponerad. Skulle gärna vara en fluga på väggen under årens lopp i hans skrädderi...


Men nu är det söndagskväll och veckan börjar om imorgon. Måndag igen. Nåja, då är det snart fredag igen också. Hoppas helgen varit god mot er alla!

Av Gitte - 5 juni 2010 10:24

  

Då finns min bild ovan med på traderas samlade bloppislänkar. Och här kan ni se hur det ser ut när man går "in" till mig.


Hoppas ärligt talat att även den här nya vägen till mina knappar kan ge lite fler försäljningar. Klagar inte för egen del, egentligen, den allra sista tiden har inneburit att jag har nästippen över vattenytan och mina krav är inte så stora, men jag skulle ju vilja göra mer kul event och inköp och kunna planera eller kika efter fler lager framöver, nu har det mest känts som om jag har stått ganska länge. Det får vara slut på det nu!


Har förrästen för närvarande en leverans av handplockade gamla knappar som väntar på att komma in. Inom kort. Dvs, de är inte handplockade utav mig, utan valda av en annan person per distans, och jag har knappt en endaste susning om vad som finns. Några exempel på vad jag skulle vilja hitta, eller vad jag gillar, eller vad mina kunder gillar och vad jag tror att jag kan sälja, har jag skickat på bild men sen har jag liksom bara sagt att "tycker du att det står bortbytingen på den, så har du säkert järnkoll på vad jag gillar".   Och det skall bli såå spännande att se resultatet av en sådan uppmaning =)! Det jag vet i nuläget är att det finns dels några säckar med lampskärmar, utan glödlampshållare, som skall komma hitåt samt några lådor knappar och dekorband.... jag är såå nyfiken. Tiden får gärna gå snabbt!


Helgen:

Tja, jag hoppas att jag har koll på senaste tiden på Långås Centrum nu ang dag och tid. Jag tog nog lite för givet förra helgen att man hade "satt" sina tider och att det skulle finnas lite ramar att gå på, men nu ser jag att tiden enligt dagens annons i hn inte heller riktigt stämde med förra tillfällets. Det är nog lite prövotid för att hitta sina rätta tidpunkter.

Men på söndag finns jag inte i lokalen utan kommer att stå på långså Centrum istället. Sist var det väldigt lite folk, men de som kom gjorde att det blev en kanondag i alla fall! Och har också resulterat i åtminstone en tapetspekulant och jag fick ett par goa tapetsamtal. Den här söndagen, dvs, svenska flaggans dag är det loppis 11-16, och nu hoppas jag förstås på människoinvasion den här gången.


Nu kom sambon och ville ha lite hjälp med bilen han reparerar. Jag gissar att jag skall trampa och släppa på bromsar en stund.

Tills vi hörs, ha en god dag!




Av Gitte - 4 juni 2010 13:43

   Bläddrar i klädkataloger och tycker nog att jag ser mycket repriser. Vi har sett det mesta förut? Jag gillar egentligen modet rätt mycket just nu, inte minst för att jag liksom hittar "mig själv" i mångt och mycket, och ser mitt åttiotal fladdra förbi igen. Då inte axelvaddstiden utan de trender som jag själv känner igen, dvs, "vi" de svartklädda, de outfittande eller vi de utmärkande, annorlunda, bohemerna och hippiesinspirerade: tights och stora skjortor och tröjjor och blusar och indiska mönster och skinnpaj och känger och stövlar och trådsandaler och jaa, jag blir absolut 17 igen bara jag tänker på det. Det var en härlig tid!


Men en sak som slår mig när jag tittar på de små små detaljerna som skiljer plaggen åt. Varför inte bara byta knappar på koftan istället för att kassera och köpa nytt? Tänk vilka stora förändringar man kan göra med små medel, varför inte med vintage plaggen? Vet inte om det är likadant idag som förr, dvs under mitt åttiotal, att det var extra spännande att vara ensam om ett plagg eller att ha sånt som ingen annan hade. Att göra små förändringar. Sätta en egen prägel. Det var liksom daa shitt, för randiga skjortor i pastellfärger kunde vem som helst shoppa på HM. Inte såå hett med andra ord. Ibland fick man dock stå till buds med det om inte tillfälle gavs att kasta sig på tåget för att åka till Chock i göteborg. Så då var det nål och tråd, och saxen och byte av detaljer och Herdins textilfärg som gällde.

Hm, världen var mycket större då än nu. Otillgänglig i varje fall. Tänk vad internet har minskat alla avstånd?? Och alla möjligheter till kontakt inte minst!


(Hm, vi som härstammar från dinosauriernas tid minns skolkatalogerna, och peppningsminuterna med telefonkatalogen i högsta hugg och telefonen med drejskiva i knät förstås.... huvva vad pinsamt, tänk om hans mamma svarar?? *skratt*).

Av Gitte - 3 juni 2010 14:56

  

Jag antar att de flesta av er har sett att tradera har startat en bloppissida? Annars kan ni se den här.

Skickade ett mail till dem för ett tag sedan med lite frågor om bloppisfunktionen, på vilket sätt den är kopplad till bloggen eller hur bloggen blir kopplad till auktioner men jag fick tyvärr inget svar utav bloppisredaktionen eller vilka det nu är som jobbar med den delen.

Så, hur går man då vidare om man är nyfiken tro? Jag satte sonen på att göra en bild i anvisad storlek, och resultatet ser ni ovan.

Jag har nu länkat till bloppissidan.

Jag har auktioner ute, dvs inte bara butiksfastpristjosanannonser.

Så nu skickar jag in min bild och ser vad som händer. Är det mer än bara en extra reklamplats på tradden, eller händer det något mellan sidorna också? Det sista är jag riktigt riktigt nyfiken på.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards