Alla inlägg den 25 juni 2010

Av Gitte - 25 juni 2010 12:22

Då är årets magiska dag här igen. Dagen som kommer och går och som lever kvar i vår minnesbalk rästen av året till en tid vi längtar efter.

Just nu har familjen packat sig samman i karetan och stryt kostan för att inviga ett självplock för året, ingen midsommar utan gubbar liksom. Själv väntar jag på dem här hemma, medan jag gör klart för eftermiddagens event.


Bolaget? Jodå, vuxenbeståndet i familjen gjorde ett studiebesök på nämnda förvaltning igår. Jag chockerades stort. Det är liksom inte varje dag jag springer där och jag blev superförvånad över att det dels var så stort i Falkenberg, mycket större än sist och dessutom var det självplock som gällde. Och kassor med kö. Sist jag var där fick man handla över disk och tog nummerlapp; men man hade just invigt ölsjälvplocket så man kunde kika lite närmare på de sorter som fanns.


En stor besvikelse fick jag dock. Mjöd såldes inte på nämnda bolag längre, annat än som beställningsvara. (Det kan väl inte BARA ha varit jag som drack mjöd??) Tre flaskor belgiskt körsbärsöl fick jag dock med mig (Timmermans kriek) och den första avnjöts till barnens stora förtjusning vid kvällsvarden igår.

-Mamma dricker öl, hette det. Och man gjorde stora ögon och jag fick minsann kommentaren "jag har aldrig sett dig full innan". Huruvida mamman blev nämnvärt onykter på en enda alkoholhaltig flaska sötöl behöver jag kanske inte gå in på, men jag tror att barnen kände en liten stund att man levde i en normal familj där inte ens mamman spottar i glaset   eller rynkar på näsan, och vi hade en skön alkoholdiskussion under tiden vi åtnjöt vårt grillade plock. (Jag älskar grillade grönsaker!).


Men hur som haver, det var kul att kika in på bolaget. Tror det var 1999 sist. Jag vet inte när eller var jag fick min aversion mot alkohol eller alkoholförtäring för egen del. Till och med sambon kapitulerade och slutade med sin gamla vana, inget kul att dela på en flaska vin ensam till maten kan jag tro... och så är det. Vi har blivit gamla, gaggiga och tråkiga i det här avseendet. Helgerna går för fort ändå, och skall man lägga en halvdag var och varannan lördag eller söndag på att underhålla skallebank eller annat så går de ännu fortare, och sedan behövs arbetsveckan för att ta igen sig igen. Så nä, det gick bort. Men faktum är att jag ofta känner mig torr och tråkig som liksom inte har kvar dessa traditionsenliga helger längre, som inte laddar inför helgen, som inte kastar mig i umgänge som innefattar "fest" och så vidare. Inte för att jag lider utav det, för det är klart, då hade jag ju gjort annorlunda. Men jag inser att ungarna tappar lite av det där med vuxnas förväntningar på helg och social samvaro etc. Och DET är nog baksidan med att INTE nyttja alkohol. Det tror jag de märker ärligt talat.


Idag funderade vi länge och väl på traditionellt firande på AIK-vallen innan det är dags att inmundiga de traditionella sillbitarna med röda gubbar till. Men det lutar just nu åt att det blir Fun City med Camilla och familj, dvs hon som driver det RIKTIGA Bortbytingen numera. Hon är nämligen ungefär lika hopplös som jag. Det är ungar som kliver på varandra överallt i alla de åldrar och detta är deras dag, liksom de flesta andra högtider. Men särskilt "traditionsbundna" är vi nog inte, någon utav oss. Så på med badpaltorna kids, så drar vi!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards