Direktlänk till inlägg 18 maj 2010

Är små hundar dummare än stora?

Av Gitte - 18 maj 2010 09:15

Den här frågan kan tyckas något märklig, men jag undrar verkligen på riktigt.

Vi har sedan tidigare en Laekenois, och så tog vi ju en omplaceringshund för ett par månader sedan, en liten Jack Russel-tik.


Hon övergår mitt förstånd, så kanske är svaret på frågan att det nog är jag som är dummare än en liten hund. Men jag blir mer och mer förvirrad av denna lilla dam. Hur fasen får man riktig förarkontakt med en liten hund? Är det mig det är fel på, eller är det hon som är ovan, eller går det helt enkelt inte att ha en sådan här liten sak till något annat än en bjäbbig handväska??


Bara en sån enkel sak som att jag är ganska van vid att ha hund som rör sig enligt mitt mönster. Det är inget jag själv styr utan det blir så. Går jag upp på övervåningen följer den stora med och lägger sig någonstans. Går jag ner igen så går han ner. Som en skugga följer han mig och han ser många gånger det jag kommer att göra härnäst innan jag ens vet om det själv. Han vet att man inte tigger. Men han lägger sig gärna osynlig under bordet. Trots att han vet att inga rester faller ner från himlen utan att landa i matskålen när allt är klart, och det har dukats av. Han väntar tåligt på sin tur. Som han är van vid. Och som han har lärt sig av sina föregångare som fanns kvar när han kom som valp. Inget vi har tränat in med andra ord. Dvs, något jag har uppskattat mycket av stora hundar är att de begriper en massa av sig själva. Så länge vi lär oss att läsa dem som hundar förstås och att vi kommunicerar med dem mer med vårt kroppspråk än vi gör med vår mun, så faller de själva in i mönster som passar i familjen där de bor. Sånt bara flyter!



Och så kommer då lilla oemotståndliga Bella till oss; jag är verkligen störtförälskad i denna lilla dam. Men fy tusan vilken krävande och som jag upplever det KORKAD liten sak. Hon kommunicerar ju liksom inte ens med signaler som en hund, i varje fall inte som jag är van vid eller kan tyda. Verkar inte förstå eller ta till sig korrigeringar och förstår inte ens konsekvens på minsta lilla sätt. Ger jag henne en korrigering i kopplet för att hon drar, så ser hon på mig FÖRNÄRMAT som om hon förlåter mig och sen gör hon om samma sak.

"-Öh, hallå, Bella, det är jag som är flockledare och talar om för dig vad du får och inte får, inte du som ger mig LOV att göra det! "

Jag talar för döva öron. Hon och jag, talar uppenbart inte riktigt samma språk...


Det första jag har gjort är förstås att ge henne fyra egna ben. Jag undrar om hon har haft det tidigare. Antingen har hon varit mer i luften än på golvet och sen på någons arm.

I det här huset bärs inga hundar. De kan gå själva. Och faktum är att hon är oerhört mycket lugnare på väldigt kort tid, och har slutat att hoppa upp och ner och studsa runt som en studsboll.


Men koppelvana kan denna dam baske mig inte ha. Blingblingshalsbandet har vi tagit bort helt. Svart läder skall det vara. Funderar på att testa helstryp på henne snart tills hon har fått lite koppelvett. Hon drar nämligen inte nådigt, går huller om buller, försöker gå på höger, korsar vägar i koppletslängd utan förvarning och befinner sig helst överallt utom där hon skall, på VÄNSTER sida i position med mitt knä.


Men, hur tusan får man kontakt med en sån här råtta? Äger de ens kapaciteten? Jag är van att säga höger och vänster och backa och fot och fram och kom och stanna och sitt. Och jag förväntar mig att även en omplaceringshund lär sig det här på nolltid, då de gör allt för att göra mig till lags och ger god ögonkontakt och har full koll på vad jag, som flockledare gör.

Bella skiter fullständigt i alla andra. Bara hon får gå först. Att hon blir korrigerad spelar ingen roll. Det märks inte ens.


"Oj? Något kul? Va? Undrar om det smakar lika gott som det luktar? Svårt att avgöra när det står någon där borta och gastar, bäst jag tar mitt byte och drar, så jag kan få äta i lugn och ro".


Pah.

Ursäkta men hon måste helt enkelt vara dum som ett spån.

Sliter och drar, och är helt blockerad.

Även inomhus är hon såhär.

"Gå och lägg dig" betyder gå och ligg still någonstans, om jag får välja. 

I Bellas öron verkar det låta såhär:

"Åh någon pratade med mig, de älskar mig och hoppelistudseliboink-boink-boink,  åh, nu pratar hon högre och dovare, son leker med mig ÄNNU intensivare".  

Hon kan baske mig aldrig ha hört de orden, för det finns inte minsta respons på det. Och skämmas kan hon inte heller. Inte ens när jag låter stämbandet springa ner i källaren samtidigt som det nästan låter som ett morr. Min Lakke skiter nästan ner sig av pur osäkerhet när jag låter sådär. Han vet att "nu är det allvar, Im in biiiig shit". Men inte Bella.

Hon studsar för säkerhets skull lite till och blir till sig av glädje... tror fasen att det händer hundslagsmålsolyckor mellan stora och små hundar om språken är så här vitt skiljda!


"Gå och lägg dig" är ett kommando som jag i min enfal inbillade mig att alla hundar kunde sedan födsel ungefär. Har aldrig tränat in det och ändå har det bara funkat. Likaså:

"pinka". Det betyder i beteende, "gå och uppsök närmaste buske och lyft benet vare sig du är nödig eller ej".

Har inte ens själv tänkt på att jag uttalar det som ett kommando, men det gör jag och det funkar klockrent. Vet inte hur. Men stora hundar fattar sådant av sig självt, man behöver inte ens träna in det på något märkligt sätt eller visa vad man vill för de vet ändå. Fast Bella hinner inte alltid pinka fast att det är det som är avsett med promenaden. Det är mycket viktigare att flänga och studsa och skälla och nosa och allt annat än dagens måsteliga bestyr.


Gaaah.


Så nä, jag kan inte annat än undra om små hundar är hundar. Eller om de är förklädda marsvin eller något. De är ungefär lika bekanta för mig som marsianer, trots många år som hundägare då jag även varit aktiv på olika vis inom SBK.

Men skam ger sig.

Den HÄR tävlingen tänker jag vinna.

*Om ett halvår kan hon alla kommandon hon behöver.

*Kommer på inkallning.

*Klarar åtminstone linförighet, fritt följ får kanske ta lite längre tid, inte minst för att damen ifråga är helt opålitlig.

*Och vidare har hon slutat tigga vid matbordet.

*Slutat äta upp sängkläder och täcken.

*Slutat att morra på lillebror när han korrigerar.

*Och vet precis att "gå och lägg dig" betyder "gå och lägg dig på anvisad plats och låtsas att du inte FINNS en stund så jag får lite lugn och ro och du får välförtjänt avkoppling för du har du gått upp i varv; You anoing little shit-dog!"


Jag är HELT säker på att den här hunden har mycket SVÅR ADHD!! Men fy fasen vad söt och go hon är!!!

 
 
anna olofsson

anna olofsson

18 maj 2010 11:40

Har också funderat på om våran lilla jack russel blandning har adhd :) Känner igen stilen :)
Våran kan dock gå och lägg dig, akta, sluta, kom. Pinka däremot förstår hon inte, men kissar gör hon ändå :) Men samtidigt är hon lite bångstyrig, har stark vilja, och är ALLTID överexalterad!
Bella kommer nog bli en super bra hund med din träning!

http://anna-olofsson.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

18 maj 2010 12:02

Efter en schäferkorsning, en laekenois, en riesenblandning och ytterligare en laekenois (fördelat på 25 år, varav vi hade tre hundar samtidigt en period, tills vi fick ta bort min gamla) så är den här damen absolut något HELT annat. Det går inte att titta på henne och känna att hon vet vad man tänker.
Men det skall bli en kul utmaning det här med. Söt är hon, det har ingen av de andra varit så hon sticker även ut på det sättet! =)! (Sen att Lakken är världens vackraste ras är något helt annat, de är inte "söta", speciellt inte alltid att tas med).

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Persiilja

18 maj 2010 13:49

ja, Pommac är ju stor och fattar bra. Han skulle förstå alla dina instruktioner. Men om det har med storleken att göra är ju osäkert. Dålig uppväxt bara? Otydligt ledarskap sen förr?

 
Gitte

Gitte

18 maj 2010 16:43

Hm, nej, det känns inte som om det skulle vara hela förklaringen på att hon upplevs så annorlunda som hund. Jag tror nog att det finns faktorer som ligger i rasen ochså? Men då jag är van vid signalkänsliga och förarveka hundar så blir det här en signalkollision på något sätt mellan oss två.... Hon är allmänt... trögfattad??... på något sätt, eller svår att bryta. Kanske har det lite med stress att göra också iofs... förhoppningsvis kommer jag fram till hur man kommunicerar på fotknölsnivå också så småningom. Jag tror att storleken kan spela roll i det här avseendet... och även den postitionen som hon möter signaler på, underifrån?

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Emelie

18 maj 2010 16:58

Jag har haft en liten hund förut och hon var verkligen inte korkad och hon lyssnade på kommando.
Tror alltså inte att det har med storleken i sig att göra, däremot har jag hört mycket om Jack russel och att de är helt spattiga.
Det enda problemet med små hundar (enligt mig) är folk som inte tror att man behöver uppfostra dem lika noga som stora hundar. De är ju så smååååå och söööööta. Tänker man så är risken överhängande att man får ett litet monster till slut, men det har ju egentligen inget med hunden och göra. Där ligger ju felet hos ägaren.

 
Gitte

Gitte

18 maj 2010 19:45

Jag vet inte om jag är orättvis egentligen; för det kanske också hänger på vad man jämför med? I det avseendet är det kanske orättvist att jämföra vilken ras som helst egentligen med en belgare, och det förhållande man får till dem. De blir mer som en förlängd arm än som en hund som går vid sidan på något sätt... just för sin lyhördhet, signalkänslighet och för sin förarvekhet. Vår hane är ju lite ding efter en släng av erlichia i ung ålder; men just i det avseendet är han absolut klockren. Inomhus när man går själv märks han inte av på det viset utan han är bara med, och ligger avkopplad så fort det inte händer något. Är vi hemma själva så ligger han snett bakom mig när jag sitter vid datorn, tills jag ger signalen att vi skall göra något annat (i den stunden jag tänker att jag skall stänga ner sidan, det snappar han direkt) Men visst, händer det något, eller hörs något, är han framme direkt. Den där lilla råttan kräver absolut oerhört mycket mer uppmärksamhet och hon kollar inte av läget. Hon ÄGER arenan liksom.

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Emelie

18 maj 2010 20:27

Jo, det kan nog absolut vara så att det är dumt att jämföra raser i detta fallet.
Men som sagt har jag hört mycket om just Jack russels och de är ju en väldigt aktiv ras kräver mycket av sin ägare. Hittade en sida med lite fakta. Är väldigt troligt att du redan har läst eftersom det är en de första träffarna på google, men här kommer länken ändå:)
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=79836

 
Gitte

Gitte

18 maj 2010 23:02

Jodå, jag har läst beskrivningar av rasen samt rastandarden i flera utföranden. Att det är en grythund och vad det innebär visste jag också sedan tidigare =) Men INGENSTANS står det att de är korkade... ;) En hård eller kaxig hund med skräpa och dådkraft skrämmer mig inte det minsta, piss of kajk; liksom (oavsett storlek). Men jag gillar är saker och ting händer innanför pannbenet också, inte bara pang-pang-your-dead-whos-next: jag vill ha liiite mer än en actionrulle, det får gärna vara lite drama över det med! Men vi ser förstås tiden lite an, kanske lär jag mig läsa hennes personlighet med tiden. (Hm, fast en hund som bannats tre gånger på raken och ändå ger sig på samma sak den fjärde gången har inte hästarna i rätt stall... kan förstås vara stressrelaterat....).

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Wanja

Wanja

19 maj 2010 02:00

Jag har själv inte vidare mycket erfarenhet av hundar, däremot har jag haft rätt många katter i mitt liv. Flera av dem har kommit från miserabla förhållanden (övergivna eller från dysfunktionella hem samt katthem). Ett par av dem har jag varit tvungen att överlåta till vänner då jag själv befann mig i en situation där jag inte kunde ha katt, men de jag haft hos mig en längre tid har blivit helt underbara. När det gäller dessa otrygga varelser så handlar det ju dels om att den energi människor & djur i deras omgivning utstrålar bra energi och trygghet samt att de verkligen känner att de FÅR vara här. Ett djur som aldrig fått ta plats, eller som aldrig fått ha en trygg ledare, mår inte bra och lever under stress. Jag är givetvis medveten om att hundar och katter fungerar olika, men jag tror ändå att det finns hopp för lilla CruBella - det handlar troligtvis mest om tålamod och konsekvens, det senare kan vara svårt att hålla när man är flera som tar hand om (o)djuret. ´När det gäller de katter jag tagit hand om har samtliga efter att ha kommit i trygghet gett en känsla av de är tacksamma, det är något jag tror att lilla otrygga hunden också kommer att göra när hon väl fattat att hon är där hon ska och får vara kvar.
Jag lär väl få träffa henne på fredag, antar jag :) Mig besegrar hon dessvärre lätt, jag har aldrig kunnat styra över hundar. Troligtvis för att jag är så inbiten kattmänniska :)

http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se

 
heidi

heidi

19 maj 2010 18:53

din stora hund är en vallhund = fokus ligger på dig. är ni ute och du är tydlig med vad du vill så "jobbbar" hunden, dvs den gör vad du vill. jack russel är en jakthund, avlad för att jobba självständigt. den har inte fokus på dig, utan på det som händer omrking dig. hennes jobb är ju att ha koll på ev bytesdjur som kan dyka upp. om du rider så kommer du att uptäcka att hon kan följa dig och hästen i timmar utan att komma bort, eller utan att tröttna... jack russels är mycket självständiga hundar. och dom är inte avlade att jobba tätt intill sin förare på det sätt som en vallhund gör. därför krävs väldigt mycket mera arbete från din sida för att fånga hennes uppmärksamhet.

slutsats: små hundar är verkligen inte dummare än stora. bara avlade för att göra hel andra saker än stora hundar.

jack russelklubben kan mycket, och hjälper dig säkert gärna med att förklara typiska rasegenskaper och hur man kan jobba MED dom istället för mot dom:) att tro att du kan jobba på samma sätt som med en vallhund gör att det tar längre tid att lära bella det du vill än vad som är nödvändigt:)

hon kan lära sig, hon är en smart hund, men hon funkar lite annorlund än dom hundar som du har haft hittills:)

http://knitbyheidi.typepad.com

 
Gitte

Gitte

19 maj 2010 21:11

=)! Det är säkert så att jag är van vid en helt annan sorts mentalitet. Men ger inte helt upp; en dressylänk gjorde underverk och på två dagar har vi fått rätt position i slutet av promenaden (dvs, jag har inte lagt på kommando än, utan mest jobbat med att få henne att utföra rätt beteende spontant, när det sitter får jag lägga på kommando) och fått in att när jag stannar betyder det att hunden stannar. Med lite envishet kommer säkert de övriga säkerhetsbeteendena också. Trots allt handlar det om säkerhet i sista ändan att man har lite kontakt med sin hund när man är ute oavsett ras. Och när det funkar MED koppel är det dags att testa utan.

Men du har helt rätt, någon förarvek flockmedveten dam som ger god kontakt, handlar det INTE om. Tur att de inte är större än såhär!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

19 maj 2010 21:17

Wanja; Bella är absolut ingen otrygg hund och har inte alls farit illa, mer än att hon möjligtvis har farit runt lite grann; men med hennes konstellation är det inget hon har tagit "skada" utav, eller något som märks. Hon litar blint på ALLA hon möter.

Hon är bara jäkligt ouppfostrad och van att stå i centrum. Men hon är lätt att hantera på alla sätt och vis, bortsett ifrån att hon har morrat på lillebror ett par gånger. Det plockar vi förstås ur henne snabbt, och så har vi uppmanat lillis att inte ge henne kommando om ingen vuxen är i närheten, så att hon inte lyckas plocka mark från honom vid ett obevakat tillfälle. Annars är hon absolut inte dominant, utan tvärtom, pigg, vaken, glad, alert, uppseendeskrävande och älskvärd. Älskar allt som rör sig och vill helst älska dem mycket och förbehållslöst!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards