Alla inlägg den 22 april 2010

Av Gitte - 22 april 2010 23:02

  

Då har jag tagit ut mönster på stommarna. Valde en lite enklare variant, eftersom det är lampskärmspremiär för mig. Var ju lite sugen på stjärnorna, men den här såg lätt lagom ut som förstagångslampskärm.

Klippt till tygerna som skall sitta på, samt lindat.

Till den här lite mindre modellen, höjd ca 18 cm och diameter, 25 cm gick det ca 9 meter linda; men då har jag iofs lindat tätt.

Imorgon nålas första biten. Inser att jag får ha tungan rätt i mun. Använder en nylontråd, egentligen för trikå/underkläder, eftersom jag märker att den dels strechar lite lagom, är tunn och tålig, men även att stygnen inte syns.

Jag limmade inte lindningsbanden, utan sydde på med små stygn när jag fäste den först. Trodde jag skulle kunna hitta ett system som innebär att man kunde linda allt i ett, men där jag jag bet. Fick fästa för två nederbågar och sy om fäste för bandet. När jag klippte tätt så blev det inga lindklumpar eller annat utan den känns ganska homogen. Sitter som berg på stängerna även utan lim tycker jag, får se om jag tycker det med när jag börjar nåla på delar för att sy fast. Jag kan i varje fall inte dra ner eller dra isär lindningen från varandra.

So far, so good. Fortsättning följer.

Har inte valt dekorband eller frans ännu. Får se vad det blir i sista ändan.


Ps. Det tog sjuuukt mycket längre tid att linda än jag trodde. Hann att se/höra både lyxfällan och något märkligt nöjesprogram om festfixning. Om det inte var ännu mer. Vet inte när jag satt still framför teven så länge pvid ett tillfälle sist. Mao, det var en lagom meditativ sysselsättning!

Av Gitte - 22 april 2010 15:36

Nu har jag suttit och googlat på lamskärmstillverkning och diskuterat samma fråga på facebook igår och idag. Var redo att kasta mig iväg igårkväll för att hämta attiraljer för att börja sy en för hand, har ingen maskin ännu, men besinnade mig för man kanske skall ha litet hum om vad man gör eller hur. Jag har aldrig sytt lampskärmar förr, men blev såå inspirerad av mina egna inre bilder på hur en lampskärm skulle kunna bli.

Material har jag, så det räcker och blir över.

Jag har:

*Stommar,

*band att linda med

*lampskärmstyger

*tygbitar från 60-70-talet, det verkar vara en hit me lite strech i tygerna då de skall sträcka. Och strechiga tokiga tygbitar jag har.

*Dekorband.

*Knappar och tillbehör att pimpa med.

Det är egentligen bara att sätta igång.


Samtidigt har jag problemet att mina lager svämmar över på dessa tillbehör, och jag har inte varken plats eller tid just nu.... Därför slog det mig att jag kanske skulle göra retro-kit att göra lampskärmar utav, istället för att lägga upp allt var för sig?




Jag skall åka och göra en provlot och hoppas på  att ni som ser det här inlägget under tiden:

Tycker till!

Återger vad ni tycker skall vara med i en sådan lot!

Och även ger lampskärmslänkar och tips för lampskärmssömnad.

Det är altså retro-skärmar, allt från 50-70-tal och några varianter är riktigt superroliga!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards