Alla inlägg den 14 april 2010

Av Gitte - 14 april 2010 12:12

Äldreriksdagen 2010 - På liv och död

Den 15-16 april 2010 genomför SKL den 4:e Äldreriksdagen på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Den 4:e Äldreriksdagen har fått ett allvarsmättat tema som genomsyrar programmet och samtidigt antyder viss brådska, bl.a att diskutera välfärdens framtida finansiering.  

------------------------------------------------

Detta är vad min agenda består av de närmaste dagarna, så jag rundar av min arbetsvecka på hemmaplan, packar kappsäcken och börjar räkna ner minuterna tills jag sitter på tåget.

Ikväll har jag en date med Wanja och Leo, vilket skall bli jätteroligt. Vi har mötts på mina arenor tidigare, men jag har aldrig besökt deras butik, Wanjas Vardagrum. Ser onekligen fram emot detta.


Imorgon börjar Äldreriksdagen och sen är agendan full. Kommer inte ens ihåg vilka teman jag har bokat mig till, vet att jag applappade och hade velat gå på flera. Hoppas jag kan datera upp mig på det när jag väl är på plats, då jag gjorde min sammanställning på en lapp som skickades in, men jag glömde helt att anteckna det för eget bruk. Sist har jag nämligen för mig att jag fick ett brev i förväg med vilka teman jag var registerad på, kanske får jag det på plats? Detta är min andra äldreriksdag och sist var mycket mycket givande. Äldreomsorgen är ett stort ämne med många punkter på agendan i socialnämnden, där jag nu sitter som ledamot, på mitt femte år i varbergs kommun. (Jag ersatte Svenring under slutet av förra mandatperioden). Men sen är det politiska nämndjobbet ett avslutat kapitel för mig åtminstone för fyra år framöver. Men får jag åter frågan en vacker dag, så tackar jag med glädje åter ja, för det har varit verkligen verkligen givande, lärorika och intressanta år måste jag säga! Ni som inte har aktiverat er politiskt, jag kan bara varmt rekommendera er att överväga tanken.


Jag vet att ALLA politiska partier behöver fler aktiva medlemmar, och inte minst mitt eget förstås. Jag tycker förstås att ni med fördel kan välja att vända er till en lokalavdelning för mitt parti, men samtidigt är jag ju (tyvärr *skratt och bink/obs! skojjar*) för den demokratiskt grundlagstfitade åsiktsfriheten, så därför vägrar jag att utdela en order i den riktningen! *Peace*


I vilket fall som helst. Politik är INTE tråkigt, utan det är just det som sker runtomkring oss och som vi till vardags har massor av synpunkter på. Knyt inte näven i fickan utan kasta dig in i debatten och var en som hörs, syns och låter och märks! Be a big finne in the arsle, of the people that makes a different! Hör massor av gånger att man uttalar att politik är torrt, tråkigt och intetsägande, och att politiker är ett folk för sig själv, samtidigt som man aktiverar sig för att man skall sänka hastigheter utanför barnens skolor,man frustrera sig på riksförsäkringsverkets hårdare linjer som tvingar sjuka människor att stå till arbetsmarknadens förfogande, att pensionärers överlevnandsvillkor är starkt försämrade, att skolor drar ner på resurser, etc, etc, etc, Men vad är just det då, om inte POLITIK?


De allra flesta av oss är ju visst intresserade av politik, vi har bara inte kopplat att just det där, det är politiska frågor och inget annat. Och det är klart, vill ingen jobba politiskt, som har läggningen för det, som har erfarenhet, kunskap och förståelseplattform; då får vi de politiker vi förtjänar, dem som vill satsa just på politik och inget annat, de som aldrig gjort ett levande (praktiskt yrkesmässigt) handtag i sitt liv, annart än att fokuserat på möten och agendor, beslutsprocesser mm; och som inte har en susning om hur det ser ut på en vårdavdelning klockan fyra på morgonen och man är en personal kort, eller de som inte alls har upplevt att det är helt jädrans orimligt att räkna minuter det tar för att hjälpa någon på dass.


Faktum är att jag är väldigt mycket emot minuträknande, men jag ser ändå inte många andra alternativ så som det är idag: så länge vård och omsorg inte får kosta pengar. Svenska folket vill ju SÄNKA sina skatter, och inte tvärtom, det som behövs, EN HÖJNING av det samma.

Vägar och intranät, infratstrukturer får kosta pengar idag.

Fan inte människor!

Utan vård och omsorg och sånt bjafs, det bättrer om vi säljer ut det arbetsgivaransvaret till privata aktörer, så kan de göra vinstberäkningar och stoppa överblivna pengar på bankkontot och till och med göra vinst på kommunal och statlig vård och omsorgsansvar. Att omse att man på centrala nivåer skulle börja tänka i alternativa termer,och själva skapa överskott/ OM det går/, som i sin tur kan stoppas tillbaka till skattebetalarnas favör är ju dumt, eller hur?

 

Jag är så jädrans dum så att jag tror att man kan förbättra vård och omsorg och samtidigt göra den kostnadseffektiv. Se på exempel som fountainhouseverksamhet ex. Eller Lotte-hjemmet i danmark, Lyssna på Thyra Frank. Vad säger hon? Har hon lyckats att öka medmänskligheten i vården, öka kvaliteten för de gamla och dessutom till en lägre kostnad än kommunal traditionell verksamhet? Men vad är problemet? Varför sätter vi inte bara igång och GÖR detta? Thyra räknar inga minuter, enligt vad hon återgav när vi var där och lyssnade på henne när vi gjorde studiebesök. Det finns en outforskad magi, som troligtvis är så självklar och enkel att den är genial. Precis som med Fontänhusets arbetssätt och humana ideologi, som faktiskt utgår ifrån något så enkelt som människovärde... vi behöver tänka om. Inte i pengar. Utan i praktik! En sak som jag påverkades mycket av som Thyra återgav, det var ex att om man var städare på hennes hem och det kom en gamling som behövde hjälp att gå på toa, så var det bara att hjälpa personen på toa, det dög liksom inte att säga att "nej, jag är städare, etc, här, toabestyr ingår inte i mina arbetsuppgifter".

-"Det är väl självklart att man hjälper en medmänniska på toaletten om den behöver det, det är väl ingen som behöver fundera över om det ingår i mina arbetsuppgifter eller ej, tänker jag för länge går det ju galet, så det är bara att släppa det man har i händerna och göra det som behövs. eller hur? Inte nekar man väl en medmänniska hjälp med något så basalt som ett toalettbesök eller ett glas vatten om det behövs? Den som jobbar här eller bor här får hjälpa till med sånt som behövs, och som man klarar av; så är det bara!"

Ibland tror jag att det är så enkel logik som saknas. Logik som i sig inte behöver kosta pengar. Eller att räknas ut på minuten, hur lång tid det tar.


Äsch, nu förstår ni varför jag sällan skriver om politik på min blogg. Jag blir nästan oftast bara irriterad och cynisk. I vilket fall som helst. Politik är KUL och INTRESSANT!

Så googla på ditt lokala parti -oavsett vilket du röstar på och känner med i hjärtat- och gå med. NU!


Ses om inte annat på fredag. Då blir det mer av varan, då sambon kommer med nästa lass! Han gör nämligen en hämtning eller första hämtning av det jag inte fick med mig sist, medan jag är i stockholm, och tar med sig lilleman, och är hemma fredag han med! Så fredag kväll blir det avlastning av flera:

  

Ps. Jag avrundade sista timman hemma med detta inlägg på facebook:

"Äsch, det här går inte. Ni får bestämma min packning. Era ord är min lag! Nå, vad får jag inte glömma på resan?"

 

Jag har nog inte många vänner tror jag. Detta är vad jag får ta med mig....

*Alvedon (Tack Sabina för din omtanke!).

*Jobb!
*några tusen knappar att sitta och sortera på resan?
*Mobilladdare. (TACK!)
*Pankomatkort.
*Morgonrock! (Jag använder inte ens någon morgonrock... sambon blir inte glad, nu måste jag sno med hans...)
*Carina! (hon föreslog att jag skulle packa ner henne, tackar för det, det betyder nog att hon vill umgås med mig? För det är väl inte stocket som drar?? =)!).
*Tandborste (förslaget kommer från Carina, hon vill nog inte umgås med mig annars...).
*100 lampskärmar till Wanja
*312 uppstoppade ekorrar
*Datorn
*Väckarklocka
*Kamelhårsmamelucker
*2 fack ägg.
*5 kg småsten
*öronproppar (om det går livat till på äldremässan).
*ramaskrin (om det är för tyst på äldremässan).  
Det var nog allt. Vojne. Åkej, jag klär genast av mig allt jag har på mig och börjar dra på mig kamelhårsmameluckerna och packar rästen. Skall jag packa äggen över eller under småtenen måntro? Vart tack till mina "vänner" för hjälp med checkpacklistan... ni är helt ovärderliga!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards