Alla inlägg den 13 april 2010

Av Gitte - 13 april 2010 18:22

      Idag har det mesta gått på räls måste jag säga. Har haft bra fart, som vanligt när jag skall iväg någonstans. Jobbar på som om det brinner i rumpan på mig så jag blir klar medd allt som tänkt att jag måste hinna med innan sista minuten. Nu brukar det oftast bli något som får stryka på foten förstås, för mina listor blir oftast orealistiskt långa, får se hur det går den här gången. Har pappersjobb på agendan ikväll samt en liten stund imorgon förmiddag, sen är det packning förstås och sen bär det iväg. Huvudsaken är att jag sitter på tåget på utsatt tid, så hinner jag det jag hinner och det jag inte hinner får jag al ta en annan gång. Men nu är det två saker som är farligt nära och förestående.

Dels är det deklarationen. Har nog någon timmas jobb kvar med att kontrollera att jag verkligen har samlat ihop alla dokument och att underlaget är fixt och klart. Sen är det bara det värsta kvar. Huvva.

Men sen är det vår flytt. Förstås. Packar i omgångar och vi har lådor nu som står överallt. I högevis. Sambon har bra fart, igår slavdrivade han mig till att få satt igng med mina handarbetsböcker. Just nu fortsätter han i källaren, i vårt sovrum men förväntar sig förstås att jag släntrar ner vilken minut som helst och hjälper till. *suck*. Inte mycket att be för, det är nog bara att hugga i.


Kommande veckas traderautlägg blev en tidsbristslista. En i stort sett identisk med förra veckans, dvs den som gick ut igår. Varför? Helt enkelt för att jag inte hinner leta upp varor och göra beskrivningar, det var lättare att bara ändra antalet dagar så att de går ut rätt dag, kontrollera tillgången och göra iordning min traderaladdning samtidigt som jag bockade av att det var klart. Förhoppningsvis blir det bättre ordning till nästkommande vecka därefter, har ju egentligen en del godbitar jag måste få ut. Och en del som jag offrar mest för att vi flyttar, för att man behöver rensa i lite röror ibland, och tja, ni vet? Men det kommer som sagt inte upp förräns nästa vecka. Likaså brydde jag mig varken om att vakta in utgångstid eller veckodag utan de går ut mitt på dagen på tisdag. Dvs, jag fick måndagen och tis förmiddag på mig att fota och göra beskrivningar, så det blir nog bra. Snart är vi där, dessa dagar kommer att gå väldigt fort, åtminstone för mig som redan nu har lite resnerver, tycker inte om att åka hemifrån utan familjen, eller rättare sagt, tycker om och tycker om. Är helt enkelt inte VAN! Tror att jag kan räkna de senaste 21 årens antal ensamtrippar på en enda hand. Eller i varje fall två. Sau e de å va mossa!


Av Gitte - 13 april 2010 08:56

Den här jävla texten på facebook får mig att gå fullständigt i taket!

 

"Vi har barn som går till sängs utan att äta ..... Äldre som går utan nödvändiga läkemedel ..... Psykiskt sjuka utan behandling ..... Trupper utan ordentlig utrustning ..... Men vi donerar miljoner till andra länder utan att hjälpa våra egna först ...... 99% av er kommer inte att ha modet att kopiera och återanvända texten denna .!!!!!! HAR DU ???"

 

Ursäkta mig, ni som sätter in den, har ni förstått eller tänkt på vad det är ni signalerar att ni står för? Eller ser ni inte att vi i västerländska länder har ett medansvar för jordens befolkning? Och att det finns stora landområden där vi alla bidrar till svält och jordens utarmande?

 

Gå in i garderob. Dra fram alla bomullsplagg odlade i indien. Hur många kubikmeter har dina plagg förgiftat vid ODLINGEN av bomullen? Vid FÖRÄDLINGEN? Vid INFÄRGNINGEN? Vid PRODUKTFRAMSTÄLLAN? Hur många barn eller familjeförsörjare har arbetat med dessa plagg som underbetalda? Har du tänkt på vilken jädrans process det är från bomullsfrö till försäljningen på rea, för 29,90:-/199:-/299:- etc. För att inte tala om hur många mil ditt plagg har fraktats innan det når din garderob?

 

Varför produceras det i tredje land?

Är det bara tillväxtfaktorer för grödan som spelar in?

Eller har faktorer som billig arbetskraft eller bristande kontroller av utsläpp några roller i sammanhanget?

 

När du tänker efter så är jag helt jädrans säker på att du inser att det är åt helvete för dyrt att konsumera billigt! Coca-cola-drycker är ju ytterligare ett exempel som bidrar till att befolkningar i stora landområden har en total brist på RENT JÄVLA VATTEN!

Utan mat och tak över huvudet går det att överleva ett tag. Men man överlever inte många dagar utan vätska. Brist på RENT vatten bör vara ett av de absolut största markörerna på vad fattidom är. Finns det bara förgiftat vatten i ett område, så är det vad man dricker. Och det överlever man inte länge på heller!

 

Och så sitter vi här, gödda och välmående med tak över huvudet och gnäller över att vi får betala skatt och att vi har det för dåligt. Vad liknar det då?

  

Tyvärr kan jag inte ge källhänvisning till bilden då jag stal den från nätet och den såg i sin tur lika stulen ut, om någon känner igen upphovsmannen så säg gärna till. Men titta på det barnet. Och titta på ditt eget. Kom inte och säg att våra brister i minsta avseende ens samma vecka går att jämföra med det där. Även barnet på bild har en mamma. Gissningsvis en förtvivlad sådan. Om hon ens lever.

 

DÄREMOT HÅLLER JAG MED!

Vi behöver ett nytt politiskt styre, andra prioriteringar; vi behöver mer love, peace, understanding and solidarity och en avsevärt återupprustad och ökad välfärd. Nästa gång du röstar så kommer du att medverka till resultatet av nästa regering, må svenska folket sluta tänka med hundringen i plånboken och börja göra lite samhällsnytta istället. Jag kommer förstås att rösta på vänsterpartiet, finns ingen tvekan om det. Skulle mer än gärna se fler göra samma sak; måste ju medge att jag inte alltid betraktar sossarnas politik som särskilt vänster, och att jag anar en kluven tunga här och där; även sossarna tar mellan varven från de fattiga och ger till de rika och sådant har jag absolut noll fördragsamhet mot.

Att jag inte är miljöpartist från första början, handlar uteslutande om att de inte har valt mellan höger och vänster. Jag gillar INTE kryss på alla dörrar.

 

Men ytterligare en sak som jag verkligen högaktar mitt parti för, är att jag ALDRIG EN ENDASTE GÅNG har upplevt att man varken ger mig munkavel eller talar om för mig vad jag skall tycka. Och det kallar jag styrka! Men vi behöver bli fasen så många fler som tycker något och som invänder mot ren idioti!

 

Vi behöver en förbättring i svensk välfärd.

Vi behöver stärka situationen för det ökande antalet barn som växer upp i fattiga familjer.

Vi behöver skapa nya lösningar för människor som hamnar utanför systemen.

Vi skall inte accpetera hemlöshet, ALLA har mänskliga rättiheter oavsett social status.

Men!

VI SKALL FAN ALDRIG EN ENDASTE MINUT STÄLLA DET EMOT GLOBALA STÖDINSATSER!

Ställ inte fattigdom mot fattigdom!

OM vi kan våldta andra befolkningsgrupper dagligen bara genom de strukturer som finns, som vi inte i full utsträckning kan påverka eller ens kan bli medvetandegjorda, vi har mycket på vårt samvete som vi inte ens vet om; så skall vi inte sätta den svenska fattigdomen mot den globala!

Vi har BARA råd att vara människor. Inget annat. Våra kommande generationer hade dessutom tackat oss! Men det kommer att kosta oss en extra hundring i plånboken. Skulle det inte kunna vara värt det?

 

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards