Alla inlägg den 6 april 2010

Av Gitte - 6 april 2010 08:37

Inatt gick jag igenom metallknappar lite hastigt. La upp allt bling-bling på bordet och kände mig onekligen som Joakim von Anka. Synd att jag inte har ett kassavalv och kan ta mig ett knappbad....

  

Slogs lite av häpnad innan jag började tänka. Hjälp vilka priser det är på metallknappar.... några varianter var prismärkta 6:- och det var de små eller enklare. Sen var 18:- knappen nästan standard för flertalet. En var märkt med hiskeliga 32:-, och när man betänker att det trots allt är prissatt när det kom in så vågar jag inte ens tänka på vad metallknappar, större och exclusivare kostar idag?

Ytterligare ett belägg för prisbilden på metallknappar fann jag på en gammal låda jag hittade som måste vara från 40-talet, där var de märkta med 2,75. Med tanke på att andra från samma tid ärmärkta med -15, -30 etc, dvs, ören; så inser jag ju att metallknappar alltid varit dyrt. Det här är ju en period i historien då knappar var en bristvara och det var ytterst marginellt under senare krigstid och första efterkrigstid, vad som tillverkades i knappväg. Infrastrukturen hade havererat, och det fanns inte tillgång till råmaterial, och hittade man råmaterial så gick det inte att transportera och gick det att transportera var det hutlöst. Därefter blev ju knappar en storsäljare, och det löpte helt amot med färger och former.


Har ett par knappvarianter som av låda och info är just från den här kristiden. Se så fiffigt man lyckades lösa att få lite färg på knapparna.... De är från AB Lindström skjortfabrik i Gånghester.

    

Skall se om jag kan ta bild på kartongen de ligger i endera dagen, den är verklgien fin! Men det svarta materialet fanns uppenbarligen i lite bättre mängd. Därför är grundknappen svart. Sen om det är ett tunnt-tunnt lager med färgat material eller om de är emalj-lackade är svårt att säga. Undertill är grundmaterialet svart men ändå lite grönmelerat. Säkert någon sorts utdrygning av knappmaterialet...Men jag undrar nästan om krigstid kan ha lite att göra med tillgången på fantastiska svarta knappar under en lång period??


Men för att återgå till metallknappar:

  

Titta på de här... inte undra på att prisbilden är som den är på metallknappar. Huvva, undrar hur en tillverkningsprocess ser ut på dem egentligen?? En dag vill jag baske mig besöka en fabrik som tillverkar metallknappar. En del ser formgjutna ut. Men andra ser ut att vara gjorda i mycket mer omständig tillverkningsprocess i flera olika led.

Hm. Inte undra på att de är kostsamma!


Idag skall jag fortsätta med metallknappar.

Bältesspännen.

Kragspetsar i metall (en typ av nit) för det rätta rockabilly-stuket eller western-stuket.

Och så har jag förstås sparat de bästa knapparna till sist. De skall också läggas ut. Några har jag i få antal och de kommer upp på auktion tror jag. Men jag skall se hur jag gör...det är det här med prissättning som är himla svårt att sätta. Svårt att hitta läget lagom.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards