Direktlänk till inlägg 17 mars 2010

En god lärdom. Bitossi Rimini Blu Animal- Wild Horse

Av Gitte - 17 mars 2010 08:51

 

Jag har för mig att jag tidigare visat en bild på den här blå hästen i dåligt ljus tidigare. För mig har den en lite rolig historia. Jag fick med den här när jag köpte upp resterna efter en flytt, de hade haft loppis och skulle nu flytta till betydligt mindre bohag. Det jag var intresserad utav den gången var en laddning med kläder. Massor av gamla kläder. Men sen var det ju allt annat som råkade följa med, och det var allt eller inget som gällde. Och det var inte lite grunkor skall jag väl säga. Utan ärligt talat, det fyllde massor av mina lagerkapaciteter, och mer därtill. Allt eftersom vi började komma längre och längre in i loppisutrymmet så började det dyka upp märkliga tingestar. Bland annat ett helt jädrans restlager från ett glasbruk. Har massor av det kvar som jag knappt ens gått igenom. Och massor av lampfästen och lampkupor och jag vet inte vad. Det var resterna efter fåglaviks glasbruk det handlade om, och jag fick även med mig en lång och härlig historia samt delar av den sista tömningen av glas, som jag idag har som prydnad. Det är roligt med råglas. Särskilt när man har historian omkring.

Men sen var det den här hästen. Medges skall att det i packningen blev massor av lass till återvinningen. Allt med nagg och kaffefat som saknade koppar och jag vet inte vad. Den här hästen höll på att hamna i bortsorteringen, men när jag stod med den i handen, så tja. Tvekade jag i alla fall. Ingen märkning, intet som sa mig något, men den var varken naggad eller krackelerad, så vad fanken, en grunka till, mer eller mindre, vad spelar det för roll? Den åkte i sparhögen därav.


Sen låg den nerpackad länge och väl tills dottern hittade den i en låda för något år sedan.  

-Mamma. Sa hon. Den är inte vacker. Men den är lite speciell, kan jag inte ta hem den?

-Hm, jo, gör du så, sa jag nog lite frånvarande. Tror först att jag förstod att hon tagit med den hem egentligen när jag började springa på den överallt. Var den än hamnade så stod den i vägen och fick flyttas på. Så höll vi på ett halvår eller så, och flyttade runt den här stackaren, trängde in den i ett hörn, flyttade in den i ett skåp, tog fram den igen, och sen till sist så hittar jag diskussioner på Retro om Bitossis Rimini blu alster och djur.

Nu skall dessa vara märkta med italy och så är inte våran, så inte var den en sådan. Men samtidigt... de figurer jag såg hade stor likhet med den här. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men något i utformningen av dem gör den lite egen. Nog en figur som måste älskas eller hatas och som absolut skall befinnas i samband med flera likaledes rimini blu för att komma till sin rätta. Det gick återigen ett tag. Sen såg jag trådsvar. Och fick klart för mig att alla Rimini Blu har ett B eller Italy ingraverat eller märkt. Det har fortfarande inte den här. Den har dock en liten blå prick under och i den pricken är det säkert ett signum eller något för den som vet. Men inte för mig. Men så fick jag hybris. Jag måste hitta den här, och till sist efter mycket om och men hittar jag en bild på Wild Horse på någon japansk sida. Och den är omissigenkänlig. Att någon skulle kopiera dessa här, har jag inte sett något om, utan en Bitossi är det absolut.


Men den fick mig dock att inse att man inte skall slänga mycket, utan att kolla upp det först. Man skall försöka vara på säkra sidan för man kan lära sig något nytt av det minst väntade.

Värdet är ringa i sig. Men en sak är säker, att nästa gång jag springer på en Bitossi Rimini Blu-grunka så vet jag precis vad det är. Måste ju säga att den blå färgen om inte annat är mycket mycket speciell!


(Har dock lagt upp den på tradera, så den är snart inte längre i min ägo).

 
 
Jessica

Jessica

24 februari 2012 23:04

Den blå färgen är speciell och jag har gått från hat till kärlek.
Men kolla in dem som ligger på min blogg idag. ROSA. De blev till blixtförälskelse direkt :-)

http://retrolyckan.blogg.se

Gitte

24 februari 2012 23:10

wow! Skitsnygga! Fast de kändes inte jätte-bitossi i stilen men wow, förstår verkligen att du blev passionerat förälskad! Vet du mer om dem, vad heter serien etc?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards