Alla inlägg den 16 mars 2010

Av Gitte - 16 mars 2010 11:36

Det här är också något som jag personligen betraktar som en klenod. Ett folklivshistoriskt intressant objekt. Inte bara för att det är ett vackert klänningsmönster från 40-talet i nyskick, då det legat i sitt originalkuvärt sedan det var nytt. Utan för de detaljer som jag hittar på.


Se här: Ett klänningsmönster. I storlek 40 och 46. Jag antar att man i mellanstorlekarna kan sy in modellen som det passar för at även få olika storlekar till stånd?

  

En mycket vacker och tidsenlig modell.

  

Mönsterarken och instruktionen är intakt. Ej tidigare använt mönster.

Datering då mönstret härstammar ifrån: 

  

Och något som för mig direkt till folkhemstankar, kuvärtet som det ligger i. Kika nederst under adressfält:

  

Allers måste altså vid tiden tillhört Kooperativa förbundet? Och vi-mönster har jag ju sett massor från sjuttiotalet, ingick även det i Allers måntro?

Tror jag måste ställa frågan vidare till en man som kan Kooperativets historia, får jag svar på detta så lovar jag återkomma med det!


1949 befann sig förstås sverige i ett efterkrigs- och uppbyggnadsskede, och folkhemsuppbyggnaden gav sig många uttryck. Kooperativet var en viktig bricka i det här och man samlade många produktionsenheter och varumärken under sitt ägande. Sånt där är så spännande så jag nästan ryser. Inte tusan tänker jag kooperativ när jag ser varken Allers eller Vi-mönster i vanliga fall. Fast när jag tänker efter så har nog alla vi-mönster från sjuttiotalet kooperativets logga på? Fast jag har aldrig tänkt på det såhär.

Av Gitte - 16 mars 2010 11:27

Har i dagarna läst igenom den här boken och njutit av bilderna. Jag gillar att brodera, eller gjorde i varje fall en gång i tiden, men jag inser att jag inte kommer att göra det den här sidan pensionen, och den dagen det blir så dags kan jag hitta en ny inspirerande bok. Tja, ni förstår att jag reviderar mitt behov av handarbetsböcker lite, en del släpper jag aldrig, men några får ge vika. Den här är ett exempel. Jag har läst, jag har bläddrat, jag är nöjd och så hoppas jag att den kommer till någon som kan nyttja den som tänkt och alla mönster och skapa massor av vackert med hjälp av den. Därför ligger den på tradera nu.


Rosbroderier, av Jane Fredlund, Ica bokförlag 1988. Gillar man romantiskt hantverk, så är det denna man skall ha!

 


Boken återger inte baraett historiskt perspektiv, utan innehåller massor av rosmönste av olika de slag för olika sömnads- eller broderitekniker:

    


Och massor av bilder återger olika rosbroderityper, visar historiska hantverksskildringar etc. Kika på bilderna. Visst är det så vackert att man nästan blir sjuk?

            


Av Gitte - 16 mars 2010 11:04

Gick igenom ett par symaskinskataloger igår. Den ena måste bara visas, visst är den bara helt underbar?? Den är väldigt speciell i både papper och tryck, skall nästan ses i verkligheten men jag hoppas att lite utav dess säregenhet kan anas på bild.

  

Ser nästan ut som färglagt fotografi. Något jag inte kan få fram på bild är papperskvaliten.

Den är tryckårsmärkt 1948.

Husqvarna Sick-sack.


Jag vill bara flytta in. Direkt.

  

Och visst kan man ana attmaskinen är vacker??  Någon som har en stående som kan visa bild?

  

Kolla den här busen. Mönstret tack!

 

Fast.. det finns nästan oanständiga bilder i katalogen med... Måste lockat en och annan herre till att läsa den i sin helhet? Eller har jag bara fördomar om den tidens moral? Tänker på Mitt liv som hund. Är det inte i den som Ingemar läser postorderkatalogernas underklädessidor högt för den sjuka grannen?

    

Ytterligare en Husqvarnafolder får mig att fundera...

      

Ibladn kan man ju se gamla småbord. Kan det vara symaskinsbord, även när det inte finns luckor i?

  

Inser att jag just har missat ett exakt sånt symaskinspottskåp för någon vecka sedan. Attans också. Det var jättefint men tanken slog mig inte ens att jag kunde räddat det. Det gick nog under grävskopan.... alltid alltid blir man klok i efterhand.


Ytterligare några symaskinsbordsexempel från en annan husqvarnakatalog:

  

Här blir symaskinsborden ännu mindre och nättare, och helt utan symaskinsspår. Kanske är en del av teak- jakaranda och mahognybord man ibland kan se som småbord, telefonbord och annat i själva verket symaskinsbord??


Av Gitte - 16 mars 2010 08:21

Skulle gå och hänga tvätt när jag ser att tvättmaskinen börjat uppföra sig väldigt märkligt inatt. Har inte varit med om det här felet tidigare, så jag blev lite förbryllad. Innan jag ringer hyresvärden och berättar att det är fel på tvättmaskinen skall jag försöka se om jag kan hitta något känt fel som kan åtgärdas. Är det någon som har ett gott felsökningstips så berätta gärna för jag känner inte att jag är i position till att klaga på maskiner som inte fungerar just nu. Men nästa gång jag tvättar vill jag ju inte vara med om det här, inte så kul att få tvätta om för hand nästa dag, då vi tvättar varannan dag.


Vi har en lite inkörd outtalad rutin, bägge hushållen kvällstvättar sista tvätten senare än man vill kliva ner i tvättstugan för att hänga tvätt. Därför lägger vi alltid varandras tvätt ovanpå tvättmaskinen när man lägger på en tvätt om maskinen inte är tom.

Så när jag kom ner så låg tvätten där som vanligt och jag skulle just börja hänga upp när jag upptäcker: 


  

Och... mfl.

  


Tyvärr använde jag pulvertvättmedel igår, och tvättmaskinen lämnar tvättmedelsklumpar i behållaren nästan varje gång man använder pulver (föredrar därför egentligen flytande) men aldrig på plaggen. Så jag tittar förstås i behållaren. Nä, inga tvättmedelsrester, mer än i långa spår, inga klumpar eller så.

 

   Fast på golvet ligger det en del fuktiga tvättmedelsrester. Och i grannens skräpsamlingsvask, så där har varit tvättmedelsrester idag. Stod och tittade på tvättmedelsklumparna som låg på golvet, funderade på att sopa upp dem men nej, jag skiter i det; kanske tar dem sen om inte annat så är tvättmedel halt och någon KAN halka även när det torkat.


Tror att jag skall höra med tvättmaskinstillverkaren för att höra om man kan undvika såväl pulverräster i behållare samt tvättmedelsansamlingar på plagg? Golven tror jag väl inte att tillverkare kan felsöka, för det har nog inte maskinen åstadkommit tror jag...


Edit: har nu konstaterat att tvättmedlet går att borsta av om jag vill, men de får åka på tvättmaskinen imorgon, när jag har tvättdag igen. Har sopat upp tvättmedlesresterna på golvet och har konstaterat att; ni vet han som bor i tvättmaskinen och käkar strumpor? Han finns, nog på RIKTIGT!!   

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards