Alla inlägg den 12 mars 2010

Av Gitte - 12 mars 2010 15:07

Jag ber om ursäkt för att jag just idag behöver bekräfta mig själv. Men jag behöver verkligen verkligen göra det en dag som denna. När jag som bäst sitter och frossar i min egen oduglighet -privat- så ser jag den här artikeln, och solen går upp lite igen.


Rester är rätt 

"Spill är spännande. Rester från textilindustrin, kasserade kretskort eller tid som blir över i väntan på annat … Allt kan användas till en ny helhet." (Lis Landmark, Sköna hem).

  


Ni som har följt min blogg förstår säker min oerhörda glädje när någon annan än jag, konstaterar att spillåtervinning är rätt, att det kan sättas samman till nya helheter som ger insikter och nya livsvärden.....

Ni minns säkert att jag nyligen har åkt ett par vändor bara för att jag hittar ett berg av provbitarav tyger, inte direkt nästgårds och det BARA för att jag liksom VÄGRAR att låta det gå till spillo, VÄGRAR att inse att det är för smått för att hitta användningsområden ("något måste det gå att göra av det") och helt nonchalerar all andra tankar än att det måste finnas möjligheter och väljer att  lägga massor av tid och energi, på provbitar från gammal textilproduktion.


Jag medger. Det var färgerna som förförde mig, jag hade inte sett något liknande tidigare och jag kände att absolut tvång; att jag måste få nöjet att sortera igenom det och se ett enormt urval av gamla tyger, kosta vad det kosta vill.  Min ringa logik fick inte stå i vägen för glädjen av det här fyndet; som säkert ingen vill ha? TROTS att tja, en och annan har ifrågasatt mitt sunda förnuft. Och nej. Jag hade inte förnuftet med mig dessa dagar, det inser jag väl. En förnuftig person tittar inte på provbitar, stora eller små och tror att det är näringsbärigt att kuska fram och tillbaka för att få med så mycket som möjligt, utan en förnuftig person inser att "tja, tid, kontra pris och det rimliga belopp som kan fås vid försäljning av det som avyttras kan, innebär att det här är ett icke-tillräckligt-vinstbringade-projekt". 

Sicken jädrans tur att jag inte är en förnuftig person. Så tack Sköna hem, för den här artikeln som gav mig lite feedback i sekunden och jag blir så hjärtinnerlig glad för att det finns NÅGOT i tillvaron som säger mig, att även om jag är galen, så är jag inte helt tokig i varje fall. NÅGOT i mitt tänk är rätt. Kanske mer än jag själv förstår?


Tack universum, jag behövde verkligen det här precis just nu, innan jag tappade fotfästet och tron på mig själv helt!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards