Direktlänk till inlägg 11 mars 2010

Ett avskrap till mamma säljes billigt.

Av Gitte - 11 mars 2010 09:37

Igår var inte den bästa dagen jag upplevt ärligt talat. Säg mig, var kan man göra sig av med utgångna morsor som inte duger mycket till? Berätta genast så skall jag slänga ut en auktion till lägstbjudande... Gaaah.

Dagen började starkt med ett samtal att nästäldsta sonen ramlat ihop med kramper i och befinner sig på sjukhuset i Halmstad efter en ambulansfärd. Då sambo skulle ha med sig bilen till jobbet så gick det inte att kasta sig ner, så det blev att jaga information via telefon istället. Och få kontakt med sonen, som var fullständigt urlakad och bara ville sova. Han har inte krampat såhär tidigare, så självklart är det ett stort orosmoment. Men han ligger kvar på sjukhus, och väntar på skicktröntgen så det är bara att avvakta. Förhoppningsvis behöver fortsättning inte följa, utan man kan avskriva det som en utmattningsreaktion, tentorna haglar över honom just nu. Vi får se tiden an just nu. Men det är olustigt som f*n. Ärligt och rent ut talat.


Eftermiddagen blev sedan en strid på en pinne. Adhd-sonen luftade irritation, och jag mitt jävla nöt gick omkring och försökte bara hålla nivån dräglig, allt för att det inte skulle höras in till grannen. Försökte att inte vika, men att undvika konfrontation. Vi får inte skrika. Vi får inte höras. Det blev som ni förstår varken styckat eller malet, och han gick liksom inte "igenom" utan byggde upp och byggde upp och byggde upp. Det hade tagit två minuter att få ner honom på jorden tidigare på dagen om jag bara tagit i och agerat och visat att jag menade allvar; nu blev det istället flera timmars irritation och sedan en sammandrabbning som hette duga, när syster fick nog.


Jag VET att man skall sätta stopp direkt. Jag VET att konfrontationer är oundvikliga när det är på det sättet. ÄNDÅ går jag runt och gör precis tvärtemot allt jag vet och kan bara för att vi bor som vi gör. Trångt och lyhört. Och med en granne som irriterar sig på ljud från oss. För att göra historien kort, så sätter dottern stopp rejält. Lite för högljutt. Så grannen river upp dörren, ber oss hålla käften och sen slängs dörren igen, samtidigt som jag pratar med ungarnas far i telefon.


I vilken ände börjar man?
Hm. Jag började med att sära på barnen förstås. En unge i varsitt rum.
Sen att lugna mig själv; det blev prior 1.
Sen att försöka prata med grannen, men det gick väl inget vidare ärligt talat. Det kunde jag låtit bli.
Sen att försöka få barnen att sitta vid samma bord. Och deras fader kom. Sen gick det några timmar med diskussion och samtal och inte minst en ledsen son, uppgiven syster och en jävligt trött morsa som kände att hon inte gjort en siffra rätt från första början; därför var det jävligt skönt att deras far anlände inte minst för att sonen INTE kan spela ut oss efteråt eller komma med andra versioner om vad som skett 


Men! Återigen, hade jag inte varit så satans feg så hade det här aldrig uppstått eller ballat ur från första början, i vilket fall som helst hade det blivit några minuters skrik och gap men ingen annan än sonen hade gått och mått skit efteråt (fast han hade ändå mått bättre än han gör nu, skillnaden är att han tidigare hade skyllt på alla andra, nu bearbetar han trots allt sig själv), och förstås grannen som fått ytterligare ett skäl att reta upp sig. Nu kostade det på för alla och det blev åt helvete för dyrt. Så idag tycker jag att jag är förbaskat billig, det är nästan så att ni får betalt för att ta emot det avdankade stycket som inte gör ett jota rätt! 


Inte ens nu när vi sovit på det känns det bra. Tack och lov att jag måste ge mig iväg till lokalen några timmar nu!

 
 
Ingen bild

Annica

11 mars 2010 22:25

STOPP STOPP STOPP! - dåliga dagar har vi alla, men du är en värdefull mamma trots det! Även den dag då det mesta går snett!
Jag har läst din blogg några veckor och du verkar vara en härlig, varm och klok person. Till skillnad från grannen... Men han/hon har kanske sina problem...
Din inställning till att ta tillvara saker är fin och gör mig så glad. Tänk om fler tänkte så istället för att kasta saker bara för att man själv inte vill ha dem! Jag dyker nog upp i butiken en söndag framöver, kanske bara för att titta och njuta :-)

 
Gitte

Gitte

12 mars 2010 13:50

Tack Annika för dina snälla ord. Försöker febrilt komma igen. Fast jag måste medge att det just nu tar lite emot. Men du är varmt välkommen förbi!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Helena

Helena

13 mars 2010 22:04

Men vet du vad..... Hur f*****n ska man kunna göra rätt jämt? Inte ens när ungarna följer "regelboken" funkar det alltid.... Och när man då har barn som går utanför ramarna och där det som funkar på andra barn blir helfel...... Jag tycker du dömer dig själv för hårt Gitte! Du är dina ungars BÄSTA morsa! Du kanske inte är din grannes BÄSTA granne.... Men grannen ifråga verkar ju vara en smula too much... Hjälp! Att rycka upp dörren och bete sig sådär. Vilken dåre! Jag hade blivit vansinnig!
Rätta på dig.... Jag tycker att du verkar vara rätt fantastisk faktiskt!!!;-)
Kram Helena

http://www.bloggarmorsan.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

13 mars 2010 22:15

Hm, ja, anledningen till att jag fick lugna ner mig själv först innan jag gick in för att försöka *gick ju inget vidare* be om ursäkt, var ju att jag faktiskt tog väldigt illa upp. Samtidigt som jag vet att det var ett jädrans oväsen. Men ligger man i underläge så är det inte läge att gå in och skälla ut någon för att de sliter upp dörren, även om man har god lust.

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards