Alla inlägg den 3 februari 2010

Av Gitte - 3 februari 2010 10:54

Och DET märks idag. Tänk att lite snö här nere på våra breddgrader kan ställa till så mycket probs i trafiken för oss alla överraskade trafikanter. Måste nog säga, en vinter som den här vet jag inte om jag någonsin har upplevt här nere i södern (halland), eller breddgraderna häromkring. Snö från december och in i februari utan att det slaskar på och tinar emellan måste vara ett otroligt väderrekord!

Hur som haver är det helt underbart, men det skall inte många centimeter till i kombination med blåst för att SMHI skall utfärda massa varningar och vägverket ber folk stanna hemma eller ta med reflexväst,skyffel och en termos med varm dryck om man vågar sig ut. Och faktum är att vi är otroligt sårbara här, minsta lilla och tidningar uteblir och vägplogning hinns inte med.


Jag blir alltid hiskeligt nervös när det varnas och är okontrollerbara väderförhållanden och sambon suckar och sänker sin i vanliga fall inte så höga intensitetsnivå ytterligare, och väser lätt mellan tänderna "ta det lugnt, det blir inga oväder här bara för att de går ut och varnar för det ändå".  Och han fick som vanligt rätt, snö javisst, blåst javisst, men inga snöstormar direkt... min tanke går förvisso till alla er som gav er ut i trafiken igår och som inte kunde stanna hemma i värmen där inget alls märktes om att det pågick något därute.

Vi kopplade av, och la oss relativt nästan tidigt i varje fall och hoppades nästan på oframkomliga vägar och inställda skolbussar så att vi med gott samvete kunde njuta av en snöledig dag; men tji fick vi.

05,00 kastade sig sambon i karetan på sin väg till jobbet i Ullared, och han kunde sedan ringa hem ca trettio minuter senare och meddela att det var bra framkomlighet och att vägröjningen var bra.


Stärkt av detta skulle jag köra barn till bussen. Vad händer? Jo, högen här hemma tog sig inte ens hela vägen som går utanför gårdsplan, (som inte var röjd).*svordom*. Efter mycket om och men och ett irriterat uppgivande och invändande till hemmets varma igen, så ringde gårdsägaren efter en stund. "Jag står här med traktorn, vill du ha hjälp?" Jatack. Ut igen och fram med bilen.


Men! Summasummarum.

Den bilen kör jag inte en meter idag. Ringde och frågade sambon om han kunde sluta tidigare, för att jag skall kunna åka in till stan på möte i eftermiddag. Säg vad man vill om en risig gammal volvokombi. Men den går baske mig fram ur och skur och tar sig fram i oländig terräng. Hoppas jag! För i eftermiddag är det jag som MÅSTE ge mig iväg...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards