Alla inlägg den 17 januari 2010

Av Gitte - 17 januari 2010 09:53

Jag skall byta företagsnamn.

Bortbytingen (-den alternativa barnbutiken) följer med secondhand-delen och överlämnas varmt till min efterträdare på min ursprungsverksamhetsidé.


Jag kommer framöver att ägna mig åt:

gamla grunkor av olika slag, företrädesvis osålt från lager.

Knappar, dekorband, tapeter, underkläder och allt möjligt, knutet till hus, hem och hushåll.

Det kommer att bli en ytterst spretig verksamhet ärligt talat och jag är ytterst nervös egentligen för hur exponerar man sådant tillsammans på ett roligt eller attraktivt sätt? Tanken från början har ju varit att det skall ligga i magasinet sorterat så jag kommer åt det men så att ingen kan se det när de kommer in om de inte frågar liksom... men nu får den här delen en helt egen hörna i min lokal, som blir gemensam och jag har fått backa tillbaka på butiksdel. Har mer lageryta idag än butiksyta men det är helt ok, det är ändå mer butiksyta till mina gamla lagervaror än jag hade trott från början, så det är trots allt en utveckling och jag får mer yta när vi delar lokal än när jag hade hela. Knäppt va?

Men jag måste komma på ett namn.

Får du upp något halvtokigt i tanken så dela med dig, jag har inte många dagar på mig att fundera nu.

Har ett litet tips som Wanja varjehanda har gett mig tidigare och det ligger i bakhuvudet.


Men namnet skall vara:

färgstarkt på något sätt.

Gärna anspegla till en saga eller ett väsen av något slag. Älskar folksagor etc. Som ex bortbytingen gjorde. Ge gärna tips på intressanta figurer....

Och gärna spegla spretigheten, kaoset, etc som jag ägnar mig åt.

Lagerlusen hade jag funderingar på för några år sedan, men det är ett ganska vedertaget nick på tradera, så det gick bort av det skälet. Helst skall det vara så fantasifullt att det inte kan förknippas med någon annan.

(Ex huldrans gökbo, inte helt dumt faktiskt....

tolkning: huldran vet vi alla vem det är och filmen gökboet har vi väl också sett/om inte se den, en klassiker som står sig! Vidare ansågs göken kunna förespå framtiden och en gökmamma är känd för att ersätta en annan fågelmammas ägg med sina egna, och gökungen puttar senare ut alla andra ur boet om jag inte har fel för mig....så gör väl jag också? Puttar ut allt modernt för gammalt som skall brukas och jag kan nog spå alla som vill också om man vågar och ett gökbo symboliserar nog kaos för många, allt är inte som det skall....)


Låter lätt som en plätt va, att hitta ett tillräckligt roligt namn?


Det MÅSTE vara ett kvinnligt sagoväsen. Inte snällt, utan gärna en riktig riktig jäddra hagga, mara eller morra.... Såna gillas varmt!

har du inget tips på helt namn, så tipsa gärna om sago/mytoligisk figur!

Av Gitte - 17 januari 2010 09:32

  

Överlämningen av min ena verksamhetsdel, barnsecondhanden går framåt med ganska stora kliv.

Pappersarbete och formalia som är knutet till det återstår, därför kan jag inte heller gå ut med detaljer, men alla ni som har tillgogokvitton kvar kan andas ut. Jag överlämnar nu till veckan som det ser ut -om inga märkligheter inträffar- och det är en fördel för alla tidigare (och kommande) kunder för nu kommer det verkligen igång. Hon har alla de krafter för barnkläder som jag totalsaknat det senaste året och det är riktigt riktigt roligt att följa hennes tankar och funderingar och planer och, jag kan lova att det är en eldsjäl som brinner för det här som tar över. Och ändå har jag inte hört ETT enda ord som stavas f.ö.r.ä.n.d.r.i.n.g utan hon tar vid precis där jag slutade åminstone till en början tills hon blivit varm i kläderna.

Igår var vi i lokalen hela eftermiddagen och delade upp; "den är din, den är min, den är din, den är din, den är min, den får du inte, den skall du ha och den kan du göra som du vill med". Ungefär.

Gör det ont? Ja, självklart. Skitont. Ajajajajaj, kill you darling!

Samtidigt är det skönt. Det lättar på samvetet rejält.

Jag har ju lovat gång på gång att det skall komma igång "snart" och inte hållt en enda gång. Jag har kännt min egen press och samtidigt också önskan från alla som hör av sig att för fanken, kom loss nu, gör något, bli klar och så alla de häringa jäsickens löften som jag inte har klarat att hålla och kännt pressen att jag MÅSTE hålla, jag MÅSTE komma igång igen.

Men varje gång jag har satt fart med just barnsecondhanddelen så har det varit ett pladask igen.

Så strax innan nyår så kände jag verkligen att jag inte kan fortsätta såhär, jag måste inse att jag aldrig någonsin kommer att klara av att öppna igen. Det råkade jag säga till EN person, helt utan tanke.

-"Men du Gitte. JAG vill ha det. JAG vill öppna!".

Som man ropar får man svar.

På några dagar hade hon en plan klar, och alla papper väntar nu på slutförande och som sagt, början på veckan lutar det åt. Då är vi nog halvfärdiga eller så för att öppna för nu händer saker. Det var ju inte supermycket jobb kvar iofs, eftersom jag nästan blev färdig för att öppna i november innan det stannade av igen, och jag var tvungen att välja på att jobba med tapeter ett tag eller gå in i backen igen. (Tack och lov, jag hade siktet på Gogol Bordello-konsert och köpenhamnstripp i sikte, annars hade det nog varit kört rejält igen).


Men.

Så fort det här är klart skall jag hämta ett knapparti, kanske ta hem lite mer bollfrans om det önskas. (övriga band har jag kvar utav).

Och så skall jag kika på glasögon till veckan. För egen del förstås. Men nog hade det varit roligt att ligga på lite roliga bågar också, vem vet, det kanske kommer någon förbi en vacker dag som söker ett par sådana? *skratt*.


Jag kan fokusera på det jag tycker är roligt

och på mig själv

och på mina barn

och på mitt hem

och på min kära uthålliga sambo

och på den lilla världen, den som är min och som inte ger dåligt samvete. (inte nödvändigtvis i den ordningen förstås, det vet alla som är egenföretagare och föräldrar....).

På vägen får jag följa min första idé förstås och jag hoppas att det går sk***tbra för henne och att hon blir miljonär på kuppen och gör sitt yttersta för att motivera barnfamiljer till återbruk, om än, hon har lite högre trendmedvetenhet, märkesmedvetenhet och lite bättre koll på prisläge ute i butik än vad jag har och vad som är vad.

Det är absolut ingen dum förutsättning om man skall ha barnsecondhand, att man kan ge folk det folk vill ha och inte bara en ideologisk tanke som största affärside.

Vet ni... en liten hemlighet är nämligen att jag egentligen suger som affärskvinna för jag hatar att ta betalt.

Det tänker jag försöka lära mig framöver, annars klarar jag inte min verksamhet i längden. Det är ju tyvärr så jag måste tänka!

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards