Alla inlägg den 4 januari 2010

Av Gitte - 4 januari 2010 20:52

Om jag är lite tyst av mig just nu, så är det inte för att jag försvinner eller för att jag är passiv eller inte har något att tillägga om något underligt som jag råkar att flura över för närvarande.

Det är tvärtom, det är så mycket som händer samtidigt att jag blir lite splittrad och mina tankar springer omkring i olika riktningar, och jag vet liksom inte riktigt vart jag skall bli av mitt i alltihop. Som tur är så pågår processen med lillebrors tillhörigheter och rum och det är otroligt avstressande att sortera och tvätta lego, försöka klura ut vilket pussel -av alla åttiofem- just den där pusselbiten tillhör och att sätta igång någon med att försöka klura ut vilka av alla dessa evinnerliga pussel som är kompletta och hela, och vilka som inte är det. Bilar i en hög, fingerboards i en hög, gubbar och allt det där.


Samtidigt går jag och funderar över nytta med ordning. Varför måste man ha ordning på allt egentligen? Jag är världens rörigaste person, men jag har ju alltid en sorts ordning i alla fall, den där som ingen annan kan se eller förstå. Och så har jag mina käpphästar, det som MÅSTE stå i färgordning eller nummerordning eller alfabetsordning. För egentligen är jag en sorteringsmänniska ut i fingertopparna. Bara inte av sånt som andra tycker är världsviktigast att hålla ordning på. (Min mamma ex, en vacker dag skall jag roa mig med att ta lite bilder på hennes klädförvaring och handduksförvaring etc. Finns inte ett dammkorn att uppbringa där, inte heller finns det något spill i hennes kylskåp, hennes bestick ligger i rätt låda och man sölar inte ner ostraffat. Tror hon sover med en disktrasa i handen ärligt talat, för hon skulle nog få abstinens om hon släppte den?).


Men jag har;

* a.n.t.i.n.g.e.n full kaos. (MED en osynlig ordning).

* eller en absolut tvångsordning. Inget mitt emellan.

Och när jag väl skapar en ordning på något, så är jag en mardröm för andra, för då skall det sorteras in absurdum. Och ve den som rör min ordning när jag väl har skapat den. Ta inte ut en bok och ställ den någon annanstans än mellan Sara Lidman och Torgny Lindgren, eller mellan boken som kom ut -72 och -75, beroende på vilken gengre det är, eller om jag har flera av samma så är det upplagsordning eller tryckeriordning...och sådär kan jag hålla på. Gör jag ordning bevakar jag min ordning med risk för liv, hälsa och lem och låter som morran när jag skall beskriva allvarstyngden av att ställa den där den kom ifrån. Och nu står jag då och ägnar mig åt att skapa ordning i lillemans grunkor och är kanonnöjd med den som sakta växer fram. Inte bara står jag och försöker förbereda mig på mentalt på att det faktiskt kommer att lekas där inne och faktiskt kommer att ställas till och försöker komma fram till vad jag egentligen vill med ordningen där. För när det väl är på plats måste jag ju släppa det igen... och -hu hemska tanke- faktiskt låta honom leka som han vill med sina egna saker i sitt egna rum. *ryyyys och skratt*.


Men följande vill jag med ordning i hans rum.

*att det skall vara lättöverskådligt.
*att han skall hitta allt han söker i ett visst område enkelt och lätt utan att behöva leta efter någon del som kanske fattas.
*se till att allt är intakt och helt och att alla delar finns.
*sortera bort alla leksaker som inte längre behövs, eller önskas.

*motivera till fortsatt ordning i rummet. Det skall vara roligt att lägga tillbaka saker där man tog det ifrån (inte minst för att man slipper morrande mammor).


Det här med att det inte är någon mening med att göra iordning för att det snart ser likadant ut igen, accepteras inte den här gången.

Flitpeng införs.

Är rummet färdigstädat fredag eftermiddag så utdelas veckopeng. Den som inte städar sitt rum får ingen sådan. Det systemet hade vi med de stora och det fungerade ypperligt, så det kör vi in igen.


Fast, en oro finns med att börja se ett avslut på att komma iordning fläckvis del för del. Bortsorterande av sånt som inte får plats och sånt vi inte behöver. Ordning och reda, och feng shui och allt det där. Inga röror kvar. Det är nämligen så att varje gång jag har kommit dithän att jag har kännt att "nu har jag full koll på allt och en tydlig struktur, bra förvaring och inget som inte är uppskattat eller behövt" så är det dags att flytta igen.

Jag bävar. Med viss förtjusning dock. Men nog skall väl dottern få lite tillfälle att njuta av sitt rum först, det hoppas jag innerligt! (Its dock a bad omen. Sist vi gjorde en större renovering för hennes rum, byggde väggar, skapade ett tema i rummet, byggde in bokylla etc, etc, etc, så flyttade vi kort efter det var klart).

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards