Direktlänk till inlägg 3 januari 2010

Rensa i röran

Av Gitte - 3 januari 2010 10:47

  

Tja, dotterns rum blev inflyttningsklart och sedan åkte hon till sin far dagen före nyår. Och kvar blev kaoset i lillebrors rum. Hm, det är inte lyckat att trycka in två barn i varierande åldrar i ett för litet rum, så litet så det knappt habagerar två sängar, men så har det varit sedan vi flyttade hit tills nu. Ungarna har samsats bra på så sätt, och lillebror har uppskattat att ha storasyster som roomate, men... när vi nu rensar upp efter eventet så är det papilotter och läppglans blandat med toppar och bilar och actionman och pusselbitar. INGENTING är i ordning. Eller var. Och dessutom hade vi tryckt in lite möbler som vi inte tyckte att vi hade plats till någon annanstans "tills vi får klart". Öh. Tror ni att vi har plats med dem nu? Tja, min sneklaff har fått tillfälligt visste i vår tevedel, -vi bor ju verkligen på minimala ytor- och min kista får stå kvar i lillebrors rum, förhoppningsvis lyckas vi trolla fram en plats till julgrunkor när hans gå-in-i-garderob är färdigfylld med annat som måste vara där och så kan han ha den till leksaker... förhoppningsvis. Men vart sjutton sätter vi leopardfåtöljen som jag letade land och rike runt efter -nästan sant, till sist hittade jag den begagnad i halmstad när jag inte hittade någon ny- när vi gjorde dotterns zebra-leopardrum i stan? I stan bodde vi mellan 2000-2004 men fåtöljen hänger förstås med. Och nog är det synd att göra sig av med den... kanske kan den få plats i mellersta sonens rum när det blir klart (snart det sista som återstår) och så håller vi på och kånkar runt allt till olika sålängeplatser tills det blir klart.


Drömmen var att måla om lillemans rum och att slänga upp lite roliga tapetfigurer och liknande men det får vänta ett tag. Tills vi har rumstrerat och omformaterat oss i huset allihop. Nu har vi altså då låtit honom sova i soffan ett par nätter för vi har dragit fram varenda leksakslåda vi har kunnat uppbringa från flytten, och kanske från tidigare flyttar med då sönernas leksaker nog inte packats upp sedan jag lämnade huset år 2000. De hade ett helt underbart lekrum på den tiden, med massor av möjligheter, tarkets vägmatta med spelpjäser, massor av plats, en ribbstege från en gammal gympasal och liknande i sitt lekrum så visst tusan fyllde jag det lite för väl, med mer leksaker än de behövde. När jag lämnade huset så visst, jag gjorde mig av med mycket, insåg att det knappeligen behövs sådana här mängder av leksaker någon mer gång i något sammanhang, så väldigt väldigt mycket åkte tillbaka till platsen det kom ifrån, loppis. Jag är en leksaksråtta när jag går på loppisar nämligen. Kan inte gå förbi en leksakshylla utan att börja inventera den och jag älskar att samla på mig möjliga och omöjliga leksaker. Det märks kan jag väl säga... och nu har vi då lyckats med konsstycket att samla lådor på lådor och lådor på lådor som just nu står i lillebrors rum och skall sorteras igenom. *Pha* Inget kul projekt alls kan jag väl säga. Så nu skall jag endast behålla sådant (JAG???? Menar förstås HAN!) som är antingen:

-lärorikt.

-superduperpedagogiskt.

-har lekvärde.

-som HAN tycker om.

Alla de däringa grunkorna som JAG tycker är superbra som leksaker för ett barn i hans ålder åker nu bort. *suckar*. Egentligen skulle jag låta hans far och han ta hand om projektet så att jag inte förivrar mig och börjar spara sånt som jag tycker skall sparas...

En sak glädjer mig dock.

Så fort My home-dockhuset (dvs, ett dockhus, inte alls så genuspräglat som ex Lundby) åkte fram, så började han leka med det. Mitt feministiska mammahjärta tycker förstås att en pojke skall utrustas med empatileksaker och att man inte skall springa runt och göra så stor skillnad på vad pojkar och flickor leker med. Men jag vet inte vad jag skall säga om att han har gjort om det till en jättelik finger-boardramp???? *hm*.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards