Alla inlägg under december 2009

Bloppis-annons
Av Gitte - 6 december 2009 15:16

Dekorationsband och textila band.

Olika varianter.

Priser lite flytande, 5-10 för de flesta varianter per meter, eller köp större antal varianter enligt ök. Det är defakto lägre pris än de varit prissatta under decenniernas gång. Alla oanvända från gammalt lager.

Ange variant för närmare prisuppgift. Begränsat tillgång på alla varianter. Jag hoppas att bilderna är klickbara, annars kika i min blogg.

Skickar per post, endast porto tillkommer.

Knappar kommer i inlägg när jag har numrerat även dem.


SLUTSÅLDA: nr 4. nr 8, nr 13, nr 14, nr 19. Nr 28. Nr 29. nr 39, nr 42, nr 45, nr 55, samt bollfrans limegrön och gul.

Av blå och ärtgrön bollfrans återstår ca 2 m vardera.

                                          

OBS! Den här annonsen är inte längre aktuell!
Hobby & Samlarprylar, Säljes - Falkenberg (Hallands län)
Pris:    10:-
Av Gitte - 6 december 2009 14:13

Här kommer resterande dekorband att svischa förbi:


Antikvita dekorband:

  


Helt absolut bedårande dekorband med metallinslag, tunnare band.

  


Kantspets, den nedre med julhälsning på! Den fullkomligt SKRIKER 60-70-tal!

  


Bollfransar:

  


Men hallå Gitte?? Varför vänder du inte dina bilder? Gult och blått prickigt mer som polyesterband eller sidanband, lite bredare. Till girlschool-rosetten? Eller rocka-billy-julgruppen? Förpackning andas äkta från tiden det begav sig...

  


Supersöt grön spets, och flanellkantbandet som man själv får pressa och sy är i flanell. Och ett gediget band som absolut ger allmogekänsla.

  


Mer allmoge:

Rosband i blått och rött, helt underbart, tunnt band. Eller tunnare i varje fall:

     

Här har jag sparat det allra allra allra bästa till sist. Helt underbara, nästan florliknande transparens i tyget och maskinbroderade blommor i mitten. Inte så brett. Men det ljuvligaste jag någonsin har sett tror jag. Den här varianten har jag med mig lite mer av än de andra, för jag tog med mig det som fanns av den här. Sorry, den säljer jag inte ut lika megabilligt som övrigt, utan den här kan jag ligga länge på och njuta, mest för att jag inte vill att den skall ta slut i ett slurp. Den här måste jag väl få lov att kalla Chabby Chic? Lådan säger mig absolut att den INTE är dagsfärsk, utan av äldre variant.

  


Nu tappade jag räkningen helt och hållet på slutet fast jag hade tänkt numrera alla. Men lite dryga 65 varianter måste det i varje fall vara som jag fick med mig? Ojämnt antal, av de enfärgade banden har jag max med mig 25 meter hem, och av några varianter är det närmast slattar. Vill ju liksom se vad det kan finnas intresse av eller ej. Och jo, allt är till salu. Men endast via nätet till på fredag för sen har jag lite andra planer för mig och jag kommer inte att förvara dessa hemma efter det. Att ha varit i lokalen för internetförsäljning fungerar inte för mig alls, eftersom jag måste ha bild och liknande för att få ihop det i sista ändan. Så är du sugen på lite band så hör av dig snarast. Längre fram kan det vara möjligt igen, men nu tickar dagarna på fram till jul och jag har fullt sjå med att organisera för mig själv och familjen, måste snart ta en liten paus om jag inte skall in i väggen igen.


Men duuu, snart jul? Nu fick jag en galen ide, häng kvar eller återkom, det här tar nog en stund! *skratt* Har jag berättat att jag har varit verksam som tomtemor tidigare? ;)

Av Gitte - 6 december 2009 13:18

Blå dekorband;

  


Gult föll jag nog inte för igår, det här är egentligen den enda vanliga gula varianten jag fick med mig hem. Vet inte riktigt varför? Kanske missade jag helt att lägga märke till gult? Den lilla gröna är en kuling, en pytte pytte pytteliten boll. Har nog aldrig sett så litten bollvariant.

  


Här kommer då två varianter där kameran inte alls ville vara med och visa färg. Försök att föreställa er att de är djupt varmt lila, så lila de kan bli. Inte alls det minsta blått altså, utan starklila, speciellt det nedersta som är så djup att man kan lära sig simma i nyansen... i verkligheten är den mer som den översta medan den översta är ljusare...

  

Av Gitte - 6 december 2009 12:52

Nu skall jag inte svamla så mycket mer idag, jag får ju verkligen ingenting gjort. När jag sätter mig ner och skriver så är jag otroligt ineffektiv. Men klockan rinner på och jag har ett möte att passa ikväll. Så en timma till får genomgången ta, sen är det söndagsbestyr och städning och mötesförberedande som gäller!


Bruna band.

  


Bruna fansar:

  


Av Gitte - 6 december 2009 11:53

Svärdottern och jag kom att tala lite om min "branch" innan jag åkte. Jag måste kanske börja med att berätta att hon skrattar friskt åt mig, på ett helskönt sätt. Jag blir glad av henne, en underbart varm människa, så varm och klok som hon är så måste hon helt enkelt ha förbaskat mycket livserfarenhet med sig. Och hon hade det vackraste håret jag har sett på mycket mycket länge måste jag säga! Hon var supermysig hela hon, och jag hade mer än gärna tillbringat några nätter med att diskutera filosofi och livet med henne gärna över en flaska alkoholhaltig dryck, fast jag inte dricker alkohol, men jag tror att vi två hade kunnat lösa alla världsproblem som bara existerar efter en half flaska. Fast kaffe går lika bra. Det var ett möte, ett genuint sådant, som jag kände när vi träffades, fast jag måste medge att jag har kännt det redan via mail och telefon tidigare. Sånt där som man lever på. "Hej jag är människa, jag ser dig och du är också människa och jag har lika mycket att säga som jag är nyfiken på det mesta". Såna människor växer absolut inte på träd! Jag blir glad bara av att tänka på det. Men vi kom i alla fall in på partihandel och liknande när vi pratade om allt annat. Jag halkade in på baksidorna utav det och varför jag vägrar att pruta. Det finns folk till allt och så finns det folk och jag vägrar att bli en sådan. Pengar betyder ingenting för mig i sammahanget utan det är allt utom pengarna som ger mig mitt egentliga driv:  och jag blir rabiat av att få höra vilket bemötande en del äldre har fått eller får. Hon kunde ge mig ett par exempel också. Vem fasen vill ha en miljon knappar räknade när man köper ett parti? Hur kan man ens tänka på att begära något sådant? Du som hade det här kravet, skäms på dig och skyll dig själv. Vem vet, nu kanske jag får möjligheten att slå till istället? För om det inte verkligen var en miljon så skulle priset sättas ned. Jag antar att du hade kunnat tänka dig att ta dem oräknade till ett annat pris? Shame on you!

 

Nu blev jag arg! *skrattar gott* Men ni vet väl att rött inte bara är kärlekens färg och att alla adrenalinreaktioner som existerar i kroppen är närbesläktade? Även om just passion och kärlek sätter igång andra hormonprocesser i kroppen också, utöver bara andrenalin och noradrenalin etc, etc, etc. Stress-reaktioner är ett gammalt kärnämne jag älskade att läsa om när jag var aktiv instruktör på bruks och hade förkärlek för stressrelaterade beteenden, jag lovar att bespara er den besserwisser-utläggningen, för på det ämnet kan jag gå igång i timmar...Men rött är också färgen för vårt första chackra, rotchackrat Mooladhara. Som både är kopplat till såväl vår sexualitet och ilska, bland annat. För den som vill veta mer om våra chackran, googla på, det är intressant att se hur färger är kopplat till och påverkar våra kroppar och sinnen!


Nu kom jag ju in på något helt annat igen? Är ni inte trötta på mig snart? Eller orkar någon ens läsa??


As usual, röd färgåtergivning är överkurs för mig. Man kan säkert joxa med några knappar om man bara vet vilka. Jag och min kamera är inte kompisar, eller rättare sagt, jag har inte lärt mig hennes behov. Fast hon måste nog vara en han, för en kvinna hade absolut återgivit rött bäst av alla färger just för att den är så passionerad...Så min kamera måste vara en trökgubbe!

  


Love, love, love and peace and understanding!

  

Jag drömmer om ett helrött rum, med rött från golv till tak i alla alla alla tänkbara röda nyanser! Behöver jag säga att jag inte har PMS idag?


De sista röda. Med frans, 31:an med lång frans, 30:an djupt varmt vinröd av alla allra vackraste vinröda nyans!

  



Av Gitte - 6 december 2009 11:07

Snart kommer jag till mitt värsta problem. Vad fasen skall jag ta per meter? Jag HATAR att sätta pris. Det värsta jag vet. Måste alltid ta hänsyn till en massa olika faktorer och utlägg jag själv har haft. På det sättet skulle jag absolut inte vara handelskvinna, för köpa går an. Det är absolut inga problem. Vet precis vad jag får och testar mig gärna fram för att se om det finns intresse eller ej, eller om jag är ensam i världen, vågar också chansa mellan varven. Ibland blir det hellyckat, ibland inte. Och så inser jag att jag måste vara lite försiktig med alla "inte-na" och inte göra om dem och så kör jag mycket på det jag själv gillar. Vilket dock inte är helt lyckat när man som jag har ett avvikande skönhetsideal. Men just i och med att min tanke är ganska fri (läs; kaotisk), så kan jag liksom "men åh, och wow och så kan man ju göra" och ibland får jag verkligen verkligen rätt.


Egentligen skall jag inte alls ha butik. Jag skall bara köpa in. Kanske grossa andra? Eller finns det någon som vill betala en horribel hög lön till en kaotisk och spretig inköpare? Hör av er i så fall =)! *skratt* Jag älskar nämligen att handla och att ligga på vägarna, det ger en oerhörd kick: men avskyr att prissätta och sälja och hålla mig hemma och sortera upp och ställa iordning och göra det attraktivt för försäljning: är absolut inte duktig på den biten. Du som vill bli min kollega och ta hand om det tråkiga, skrik högt för fasen! Jag är öppen för ALLT!


De här exempelvis? Hur skall jag prissätta? Jag har haft en ök enligt pris per meter, om det sen blev det i sista ändan är jag inte helt säker på, men det var vad som var sagt. Kanske blev det en avrundning till min fördel, det känns nästan så i efterhand... jag hängde inte alls med i prissättningen överhuvudtaget utan jag betalade vad som frågades efter. (Jag prutar i stort sett ALDRIG, jag avstår hellre ett köp tills eller om vi kan närma oss varandra, hatar att prata om pengar då det oftast bara sårar, men jag tror ärligt talat att det framgick igår och att han prutade en del på sig själv när vi hade gjort upp de första dealarna de flesta handlare förväntar sig en tuff deal. Så tänker jag inte alls. Är priset rimligt i förhållande till vad jag kan ta ut? Här var utgångsläget något ovisst, men jag ville testa om det höll).

Men jag måste altså väga in, inköp, transport utslaget på allt, och moms även om jag vmb-ar. Samt kalkylera med att jag inte blir av med allt heller eller inte får sålt för samma summa som jag har betalat totalt sammantaget i partiet, samt kanske får köra utförsäljning eller loter. Och då kommer jag till mitt stora dilemma, vad skall jag ta, för jag vill ju fortfarande vara billig, helst så det säljer sig snabbt och kan komma till nytta. Det skall ju inte ligga kvar osålt hos mig, för då har jag tappat min mission och det jag håller på med.  

Ytterligare en balansgång; OM jag lägger mig för dyrt så kanske säljaren känner sig grundlurad av mig. Och DET vill jag inte heller. Det hade varit bättre att ha en säljare i verksamheten som inte alls har mina känslomässiga bitar att ta hänsyn till, som bara hade bestämt sig för vad varan är värd!


Men det var då fanken vad jag svamlar bara för att visa lite band. Här kommer de.


De blev inte alls bra i färgen, så den som vågar sig på lite rosa band kommer absolut inte att bli besviken. De flesta ligger åt olika gammalrosa nyanser.

  

Den här bilden visar inte ens bandens strukturer väl... skall försöka ta om den när allt är färdigsorterat.

  


Den här bilden är tagen på mer avstånd. Den babyrosa är ganska tjock, bullig och luftig i konsistensen. Den fransiga väldigt lång.

  

Av Gitte - 6 december 2009 10:34

Dekorband var ett kapitel för sig. Jag lovar, jag hade kunnat handla ihjäl mig fullständigt. Om jag blev försiktig med knappar så var jag inte fullt lika försiktig med dekorband, men många av dem jag tog med mig är rester eller stumpar eller tagna förpackningar. Var ju liksom tvungen att få läget klart för mig, finns det intresse hos andra eller är det bara jag som fullkomligt älskar färgerna? Olika åldrar är det på alla, en del ser betydligt äldre ut förpackningsmässigt än andra, så det är absolut band från olika decennier och olika ändamål. Jag har valt att börja sortera dem i färger och att numrera dem från ett och upp, annars hade jag aldrig kunna sortera ut vad som är vad.

Så fort jag själv har fått lite koll på läget, tar nog merparten av dagen så kommer jag att lägga upp en bloppis på både knappar och band, eftersom de trots allt är till salu, även om det bär emot. Jag skulle helst vilja bo i min egen himmel omgiven av band och knappar av alla de slag. *suck*. Så ni som köper, jag blir absolut glad för att höra vad ni gör med dem, och jag kan varmt lova att det kommer att glädja en äldre man som har sparat och sparat och sparat och till sist bett sin svärdotter om hjälp för att få sakerna att komma till nytta innan det är för sent. Måste återigen säga att alla vackra saker var absolut en jättehöjdare men mötet med människorna omkring dem var ännu, ännu, ännu mer toppat. Undrar vad de tänkte om mig förrästen, jag kan inte ha uppfört mig som normala människor igår... man gör inte det i paradiset och jag måste säga att det var länge sedan jag skrattade så mycket och framförallt väldigt länge sedan någon skrattade så mycket ÅT MIG! =)! För jag tror absolut att svärdottern i huset har fått massor av klarheter i hur tokig jag är när det väl kommer till kritan, och handlar om allvarliga saker som färg och form! Jisses, jag säger bara jisses... en upplevelse för livet är millt uttryckt!


Men nuff said. Här kommer de gröna varianterna dekorband jag tog med mig hem. Med ett litet försök till organisation!


Nyans på nyans, bilden blev färgmässigt inte exakt men helt okej. Det undre, hur underbart är inte det då??

  


Jag har inte tagit några mått på dem, snälla, be mig inte göra det heller. De flesta är ganska tunna. Även här en godtagbar näraliggande färg, men de är förstås absolut ännu ännu ännu vackrare i verkligheten.

  

Av Gitte - 5 december 2009 23:17

Jag har hittills smugit lite med de spännen jag har sedan tidigare och är lite rädd för att lägga på mig mer i lager. Tänk om det bara är jag i hela välrden som gillar dem? Fast idag kunde jag inte låta bli ärligt talat och jag kommer att vältra mig i spännen nästa gång, sen må ni gillar dem eller ej, jag tänker nämligen sitta och sortera spännen tills någon kommer och avlöser mig. Jag råkar gilla breda skärp med mycket spänne fram, har själv ett älskat och väl använt och väl ingått skärp kvar sedan ungdomen, även om mina barn nog använder det numera, och det är länge sedan jag gjorde det själv. Men när jag hade mitt gigantiska spänne i form av en blomma fram, så kände jag mig lika välklädd vare sig jag skulle på coctailparty eller till roskildefestivalen. Det var absolut en del av mitt JAG en längre tid. Tillsammans med någon av alla mina otaliga västar. Idag använder jag varken väst eller skärp. Men när jag har hittat ett lika maffigt spänne igen är det jag som kommenderar sonen att göra ett riktigt riktigt GÖTT skärp till mig, av väldigt tjockt och slitstarkt läder, ni vet ett sånt som bara blir snyggare och mjukare med tiden? De skärp som säljs idag har aldeles för dåligt läder enligt mitt menande. Hårda och inte tusan blir de mjuka, de spricker bara i lädret på baksidan. Vad är det med garvare idag? Vet de inte hur man garvar ett läder som håller? Eller är det marknaden som kräver billiga varor och som inte vill ha dem hållbara?

Men tills jag hittar mitt bältesspänne så tänker jag bara njuta av att dessa är lite roliga.


Roliga? Sa jag roliga? Och så visar jag det här?? Nu får jag la ge mig??

  

Det är altså helt trärent. Men vet ni vad jag genast såg framför mig? Ett par drag med sandpappret och sen sätta igång med miniatyrmålning på dessa... för ett antal år sedan älskade jag att göra miniatyrmålningar, små små små hus och trädgårdar, flaggor och träd och blommor och liknande. Tänk vad mycket läckert man skulle kunna göra med ett sånt här?


Men över till de färdigställda spännena....


Ni får ingen rättvis färgåtergivning. Plast, plast, och åter plast. UNDERBARA!

  


Check this! Fick dock lägga det på det skotskrutiga dekorbandet för att få det att framgå, vit bakgrund var inte så lyckat. Och rött och lila lite mindre spännen!

  


Och sen mina absoluta favoriter! Titta inte så mycket på färgåtergivningen på bilden, de är skarpturkosa och inget annat! Fina, eller hur?

  


Hm, nästa avsnitt får visa dekorband, och dekorband i massor... men nu har jag äntligen landat lite och tänker koppla av för kvällen, när jag har räknat och sorterat massor och åter massor av knappar och spännen!

Det är absolut lika kul varje gång det kommer in något nytt och när det dessutom är såhär fint som det jag har med mig nu, så kan det inte hjälpas, det är absolut EXTRA kul! Ni får ha en riktigt god natt, ni som nattugglar. Ni andra, jag hoppas ni sussar gott!


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards