Direktlänk till inlägg 1 december 2009

Rusta, epilog

Av Gitte - 1 december 2009 12:28

Vet inte om någon minns inlägget om rustas färg? Eller mitt utandningsinlägg då de var väldigt snabba på att höra av sig? Jag blev påmind om dessa inlägg igår då jag fick ett mail från en familj som hade googlat på rustas färg efter att ha haft samma erfarenhet som jag har haft och de undrade om de fick hänvisa till mina inlägg. Självklart fick de det, fattas bara annat; inte minst sedan Rusta återigen bedyrar att de minsann aldrig fått några klagomål på sin färg. Vilket bevisligen är ren och skär lögn då de haft en mailkonversation med mig bland annat som jag givetvis skickade över till familjen. Ska fan säga att de aldrig fått klagomål till alla, liksom de gjorde till mig, så man får stå där och känna sig som ett fån mitt i alltihop som är ensam om att ha problem med en färg, vilket säkert beror på att man har gjort något fel istället för att färgen är undermålig. Mycket, mycket dåligt Rusta. Skall jag friska upp ert minne lite kanske hur ni förde dialog med mig?


i utandningsinlägget redogör jag för att ni vill ha in kvitto och ersättningskrav.

Det fick ni förstås, jag skickade foto på kvitto, tre 10-liters spannar, 4 rullar maskeringstejp och skrev som sagt att ni själva säkert hade en tariff för vad arbetstimmars värde betingar. Och jag räknade med ca 20-25 arbetstimmar för att göra om det, vilket säkert var satt i underkant, med tanke på att vi liksom inte är proffs. Dvs beräknad mertidsåtgång, inte vad jobbet hade tagit första gången vilket var betydligt mer än de tjugo timmar jag uppgav att jag ville kompenseras för. Det kändes absolut som en rättvis uppställning då jag hade räknat med att göra det EN gång, och att det skulle räcka, så det som var överskjutande jobb för mig var ANDRA gången jag skulle måla om det.


Dvs, en ganska enkel uppställning på Rustas svar på mitt inledande klagomål:

"Hej!
Tack för ditt mail.
Vänligen återkom med en kopia på ditt kvittot, bilder samt ersättningskrav.
"


Med vänliga hälsningar
XX
Rusta Kundtjänst


Eller hur?


Sen hände ingenting. Sen hände ytterligare ingenting. Sen hände det att jag skickade in ett mail "hallå, fick ni mitt mail?". Det fick jag svar på. Vi återkommer när vi har tittat på ärendet.

Ytterligare ett tag går.

Sen kommer ett gulligt svar:


"Hej Gitte!"


Tack för ditt mail.
 Den färg du valt är matt, glans 4. Matta färger har lägre tvättbarhet än
glansig färg. Om man vill ha riktigt matt färg får man göra avkall på
tvättbarheten. Detta innebär att färgen kan fälla vid avtorkning med fuktig
trasa även efter att färgen har torkat. Den ska dock inte färga av sig om
man vidrör med regnvåta kläder exempelvis.

 Rustas vanliga väggfärg har glans 7 som jag rekommenderar om du vill ha hög
tvättbarhet. Vi vill gärna som goodwill erbjuda dig nya burkar av 10301212
VÄGGFÄRG NYANS VIT 5L GLANS 7 (249:-) till samma värde du köpt den andra
färgen av, alltså totalt 1047:-.

Med vänlig hälsning
XX
Rusta Kundtjänst"


Jahaa? Ahaaa? Det var MITT fel således att färgen fällde. Det var bara för att jag valde en matt färg? Fast att jag hade ställt frågan om att färgen var hållbar och av god kvalitet och jag beskrev ändamålet?? Ehh. Där blev jag ärligt talat frustrerad.

Ny färg i "GOODWILL".

Eh, jag vet inte om jag vill kalla sådant goodwill ärligt talat. Och jag skriver tillbaka att färg är ointressant för min del. Då de hade länken till mitt första inlägg så står det också tydligt där att jag aldrig mer kommer att köpa eller använda färg från Rusta, så det kan inte ha varit en överraskning utan jag antar att det är ett fullständigt hån och ironi, och ett lustigt utspel av en alienerad arbetare i kundjtänst som saknar förmåga att känna empati med dess konsumenter och som inte tog till sig grundläggande information i snabbkursen i servicemind, eller företagets policy och förhållningssätt gentemot kunder som de förhoppningsvis fått ta del av på sin arbetsplats. Har ni INTE fått det så skall ni få grundregel nr 1 här: "Inge aldrig falskt förhoppning i kontakt med kunder, eftersom det riskerar att skapa misstillit och kan skada förtroendet för företaget på sikt". Den goodwill-gesten kunde ni ärligt talat stoppa upp någonstans dit lyset inte når vad mig anbelangar.


Som svar på mitt mail får jag då:

"Hej!"


Tack för mailet.
Vi kan erbjuda ett presentkort på 1 500 kr som kompensation. Vänligen
återkom till oss.


Med vänliga hälsningar
XX
Rusta Kundtjänst


Jag kan väl utan att underdriva konstatera att jag inte direkt föll dem om halsen av pur tacksamhet men skickade min adress. Jag orkade inte kivas om det, det räckte mer än gott och väl med att lägga energin på det som den ändå inte räckte till för, min jäddrans lokal som aldrig blir färdig utan som ständigt står där som ett trist monument över min bristande energiska förmåga och jag kan väl säga att blotta tanken på att börja om från början med valda delar tog andan ur mig. Igen. Det var liksom inte det jag behövde när den väl var färdigmålad. Egentligen är jag förbannad på mig själv för att jag vek mig där och inte såg hela situationen glasklart ärligt talat. Men tja, jag har gått vidare istället men blotta tanken på att någon annan orkar ta tag i det glädjer mig oerhört mycket!


Rusta skall veta att det hade varit väldigt enkelt att få stopp på situationen med mig och jag hade absolut tagit bort inlägget om jag hade kännt att jag hade fått ett VÄRDIGT bemötande, dvs, lika trevligt och värdigt som det första inlägget var, om ni hade fortsatt köra rak dialog och stått upp för vad ni själva hade initierat. Det hade varit lätt som en plätt. Ett erkännande att "tja, färgen håller inte för det här, du är felinformerad och givetvis skall vi rätta till så gott vi kan, och vi skall absolut se till att det framgår i texten på burken så ingen annan blir lurad".

Nu får inlägget istället ligga kvar googlingsbart, och med lite tur är det flera missnöjda färgköpare som kan få hjälp av mitt inlägg, eller rättare sagt min dåliga erfarenhet; varje gång ni har påstått att ni ALDRIG har fått klagomål på eran färg!
Shame on you!

 
 
Therese

Therese

1 december 2009 17:58

Vi gjorde också "misstaget" (bryr mig egentligen inte mycket eftersom vi var tvungna att KÖPA färg för att måla om vårt nedrökta tak i en hyreslägenhet, tack hyresgästföreningen för att ni gick med på det avtalet med MKB! Så för oss gick priset först, men hur som helst...) att köpa takfärg på rusta. Var tvungna att måla 3 ggr i hela lägenheten (för att måla vitt på vitt :P) och ändå blev hela taket flammigt. Däremot deras våtrumsfärg hade vi inga problem med. Den täckte helt okej faktiskt! Men är glad att vi valde att köpa väggfärgen på flügger färg, STOR skillnad!
Undrar vad de tyckte du skulle med 1500 kr till att handla hos dem :P Jag menar färg och liknande lär du ju inte köpa där och det måste vara svårt att komma upp i den summan i deras vanliga sortiment :P

http://kossanshandarbete.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards