Direktlänk till inlägg 21 november 2009

Brun tapet med täta rosor och folkhemstankar

Av Gitte - 21 november 2009 09:50

Satt och undrade nu när jag går igenom bilder om jag någon gång har visat den här bruna med täta rosor med halvstora blommönster? Den är såå fin, men det var länge sedan jag hade fram den nu. Inte någon kioskvältare precis, synd nog, för den är helt ljuvlig. Åh, vad jag känner att man hade kunnat skapa en underbar miljö med den som bakgrund, murrigt och färgglatt allt blandat, lite som känslan som Persil pratad om för ett tag sedan när hon visade bilder från filmen Amélie från Montmartre... ser ni, eller rättare sagt, känner ni?

 

På ett sätt kan jag ibland få lite hybris på den här brighta retrotrenden där det skall vara storblommigt och kaskader av färger, även om jag förstås tycker att även det är kul. Men det är lite på bekostnad av hur tiden verkligen såg ut när den begav sig. Inte var det väl direkt färgprakten och orgier i form folkhemmet stod för en gång i tiden utan det var standard, standard och åter standard det bjöds på. På det viset är jag ändå lite glad över mitt mer "not-so-retro-häftiga" utbud, för när det skall göras film eller det skall skapas interiörer på museum etc, så är det ofta det här man söker, det mer jordbundna och de mer mindre vågade färgställningarna, eftersom man vill visa förgången tid som den var.


Den typen av tapeter har inte sällan ratats och kasserats eller sorterats bort när man köper upp ett lager med retrotapeter om jag förstår de reaktioner jag har fått rätt. Det som går att sälja idag är det som kanske gick i mindre skala då även om det syns i tidningar och kataloger från tiden: men det aktuella dagsattraktiva utbudet fanns sällan i standardkatalogerna från riksbyggen och de kommunala bostadsbolagen; inte minst för att de var mer exclusiva och dryrare men även för att det skulle stå sig till nästa hyresgäst. Likaså kanske man tapetserade max var 5:e eller 10:e år då, och det gällde att välja en variant som stod sig. Idag är det nog inte helt ovanligt att man tapetserar kanske varannat år? Kan det vara så att vi renoverar mellan varven fast att det egentligen inte behövs, bara för att vi behöver pigga upp oss lite och förändra oss som människor, eller är trötta på våra liv, eller har inredning blivit en tävling?


Den här ovan har jag sett i gamla stugor ett par gånger, även i grönt och det verkar vara en variant som har använts mer frekvent och verkligen valts, när tiden var på riktigt. Sånt tycker jag är riktigt riktigt kul!   


 
 
Ingen bild

Persil,ja

21 november 2009 18:51

Håller med dig i dina tankar! Jag känner igen denna i grönt. Hade den nånstans i släkten...minns inte hos vem. Och även jag som älskar färg faller i trans i en murrig miljö med bruna tapeter och mörka möbler. Det är magiskt vackert och kommer (var så säker) som nästa trend. Jag är en färgälskare men bilder jag samlar på mig och sparar och dreglar över är liiika ofta i denna färgskala. Vita/svarta (=moderna) miljöer har jag aldrig älskat. Jag älskar gammalt och då är det detta som gäller. Däremot tror jag inte att mitt hem kommer att omvandlas till ett brunmurrigt mecka...men man ska väl aldrig säga aldrig...:):):) De tapeter jag de facto valt att använda på mina väggar är ganska dämpade trots allt. (Ofta blå...)Sen har vi målat ett rum i starkt rosa och älskar det men då har vi inte försökt efterlikna något annat. Förresten var det sonen som valde och jag som blev nöjdast. Hursomhelst jag tror din instinkt är mycket god och de tapeter du nu visar kommer....snart till och med!!!

 
Helena

Helena

23 november 2009 16:23

Den tapeten var inte helt olik min sovrumsfondstapet som jag fick från dig. Du visar den på rulle ett inlägg längre ner. Jag gillar också de här murriga, varma färgerna och mönstren..... Som fondväggar är det underbart.... Ett helt rum skulle nog kännas för maffigt, iallafall för mig;-)

http://www.retro-tokig.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

23 november 2009 19:33

=)! Det händer att jag tar fel på de rullarna, i hasten om jag inte tittar efter. Din har klarare konturer och inte de här skuggtoningarna, samt klarare färgkonturer liksom, och det skiljer mer i färg på dem på blomma och bakgrund annars håller jag fullt med dig, jag måste titta till! Rullningen är olika på dem, på din syns tapeten, på den här är det ett hörn som syns och jag tror att den här är snäppet äldre än den andra. Gillar bägge två skarpt, den andra är dock lite mer tidstypisk 70-tal.

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards