Alla inlägg den 21 november 2009

Av Gitte - 21 november 2009 09:50

Satt och undrade nu när jag går igenom bilder om jag någon gång har visat den här bruna med täta rosor med halvstora blommönster? Den är såå fin, men det var länge sedan jag hade fram den nu. Inte någon kioskvältare precis, synd nog, för den är helt ljuvlig. Åh, vad jag känner att man hade kunnat skapa en underbar miljö med den som bakgrund, murrigt och färgglatt allt blandat, lite som känslan som Persil pratad om för ett tag sedan när hon visade bilder från filmen Amélie från Montmartre... ser ni, eller rättare sagt, känner ni?

 

På ett sätt kan jag ibland få lite hybris på den här brighta retrotrenden där det skall vara storblommigt och kaskader av färger, även om jag förstås tycker att även det är kul. Men det är lite på bekostnad av hur tiden verkligen såg ut när den begav sig. Inte var det väl direkt färgprakten och orgier i form folkhemmet stod för en gång i tiden utan det var standard, standard och åter standard det bjöds på. På det viset är jag ändå lite glad över mitt mer "not-so-retro-häftiga" utbud, för när det skall göras film eller det skall skapas interiörer på museum etc, så är det ofta det här man söker, det mer jordbundna och de mer mindre vågade färgställningarna, eftersom man vill visa förgången tid som den var.


Den typen av tapeter har inte sällan ratats och kasserats eller sorterats bort när man köper upp ett lager med retrotapeter om jag förstår de reaktioner jag har fått rätt. Det som går att sälja idag är det som kanske gick i mindre skala då även om det syns i tidningar och kataloger från tiden: men det aktuella dagsattraktiva utbudet fanns sällan i standardkatalogerna från riksbyggen och de kommunala bostadsbolagen; inte minst för att de var mer exclusiva och dryrare men även för att det skulle stå sig till nästa hyresgäst. Likaså kanske man tapetserade max var 5:e eller 10:e år då, och det gällde att välja en variant som stod sig. Idag är det nog inte helt ovanligt att man tapetserar kanske varannat år? Kan det vara så att vi renoverar mellan varven fast att det egentligen inte behövs, bara för att vi behöver pigga upp oss lite och förändra oss som människor, eller är trötta på våra liv, eller har inredning blivit en tävling?


Den här ovan har jag sett i gamla stugor ett par gånger, även i grönt och det verkar vara en variant som har använts mer frekvent och verkligen valts, när tiden var på riktigt. Sånt tycker jag är riktigt riktigt kul!   


Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards