Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Vårt potatisprojekt!

Av Gitte - 12 november 2009 22:50

 

 Vi skrev mat- och inköpslista och så kom vi till potatis.

-Fasen finns det inte alls någon lokal odlare i närheten som har gårdsbutik?

Vi har öppnat tanken att öka vår förbrukning av närproducerade matvaror i den mån det går. Och jodå, en snabb koll i bekantskapskretsen gav napp. Roger på Hedegården har potatisodling och har även hemleveranser av potatis från Morup till Varberg med avstickare i Träslövsläge och Tvååker. Sagt och gjort, slog honom en pling eftersom vi skulle ha pärer samma dag och inte kunde invänta hans utkörsdag. Jag var välkommen.

Och med mig fick jag den här säcken, 25 kilo:

  

Med fin-fin otvättad potatis:

  

Vilket är en stor fördel för livslängden på potatisen! I handel ser vi potatisen tvättad och det beror helt och hållet på livsmedelsverkets och miljö-hälsas krav, eftersom man inte vill ha jordbakterier och jord-damm i närheten av övriga matvaror. Sen tror jag att många föredrar potatisen tvättad av estetiska skäl, dvs, inte nyttomässiga eller som sagt livstidsmässiga skäl. Lite dumt egentligen men är det inte så vi funkar lite till mans? Vi tror per automatik att tvättade och "rena" varor är bättre än ohanterade.


Vi kom att prata lite omkring potatis. Roger berättade att han nyligen varit på ett potatisodlar-konvent och där hade de haft djupa rynkor i pannan. Det är mer eller mindre kris för potatisbranschen för vi konsumenter har helt slutat äta potatis.


Jag rannsakade mig själv... hur ofta äter vi potatis hemma? 2-4 gånger per månad... eller nått.

 

Han berättade vidare att de hade fått uppgiften att det lagas mat i hushållen i genomsnitt 13 minuter om dagen. Vem hinner skala och koka potatis på den tiden?? Självrannsakan fortskred. Jodå, 13 minuter stämde nog ganska bra hos oss...

 

Men på något sätt började jag koppla ihop ytterligare en orosfaktor som faktiskt är en stor miljöbov idag när det gäller ökade koldioxidutsläpp... nämligen vår ökade köttkonsumtion. Jag citerar den här artikeln som inte är dagsfärsk men väl så aktuell (läs den!!): "1990 åt en svensk i genomsnitt knappt 27 kilo köttvaror om året. Femton år senare var motsvarande siffra 43 kilo enligt preliminära beräkningar."


Kan det vara för att vår matlagninstid i hushållen till vardags minskar som den gör, innebär att vår köttkonsumtion ökar lika markant som den gör?


Det här har vi tänkt göra något åt. Vi skall baske mig bli duktiga på att äta potatis!

Makkarakeitto, eller korvsoppa, har vi försvenskat och gör den på falukorv, men en balja på en korv räcker till två dagar. Den är faktiskt nästan godare dagen efter så det är inget nerköp alls!

I övrigt har vi lagat:

Ugnsbakad potatis, med räkröra och sallad.

Sjömansgryta, dvs, en variant på 500 gr köttfärs och utan öl, men köttmängden klarade mer än väl hela familjens behov och det blev baske mig över till hunden med.

Kalops, på 500 gr grytbitar.

Kycklinggryta med potatisklyftor (med olivolja, italiensk salladskrydda /användbar till allt/ och flingsalt). Kycklinggrytan bestod av en kokt kyckling, också det fullt tillräckligt nog för alla.


Faktum är att vi på den här veckan har gjort slut på mer än halva säcken potatis, men sammantaget har vi kommit ner betydligt i matkostnad för familjen. Kött tär inte bara på miljön utan även på plånboken om man ser det i stort, och det gör ju onekligen halv och helfabrikat med. 


Den här veckan har sambon jobbat sent och det innebär att han äter när han kommer hem, (även om han har med matlåda till jobbet) och tänk.. den här veckan har han absolut inte sett ledsen ut när han har satt sig till bords. Det kan inte hjälpas att det här känns mer som riktig mat, än vad ex makaroner och felix frysta köttbullar gör. Jag tänker baske mig mångdubbla vår matlagningstid, och se till att vi äter mer potatis än pasta och ris. Men faktum är att jag inser logiken egentligen.

När jag ökar tiden det får ta att laga mat så sköter maten sig själv och sammantaget blir det till och med mindre omständligt att laga mat!  


Härmed efterlyser jag bra och goda rätter med minimalt köttbestånd till en familj, så snälla ge gärna dina bästa tips i kommentarerna! Har du ett supergott recept? Dela med dig! Kanske är vi fler som vill ha just ditt tips? Även du som läser som aldrig lägger kommentarer nu, gör det nu, för alla har vi väl ett och annat potatisfavoritrecept eller något vi bara måste ha potatis till när vi äter?

 
 
Ingen bild

Persil,ja

13 november 2009 06:27

Potatis och purjolökssoppa är ju en klassiker som går att ändra i det oändliga. Slängi morötter och ingefära och det blir en morotssoppa, potatismos älskar barnen och det tar inte alls lång stund och det bästa är att man kan glömma potatisen det gör inget om det blir sönderkokt.
En annan sak. nu fattar jag var tvååker ligger ungefär. Har nämligen sovit i Träslösvsläge där jag var på stort bröllop.

 
Ingen bild

Persil,ja

13 november 2009 06:28

Vi får potatis av mamma och pappa. de odlar. Så potatis är verkligen vår billigaste mat.

 
Monica Hansen

Monica Hansen

13 november 2009 07:08

Närodlat är livskvalitet:) Fin blogg!

http://stickebloggen.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

13 november 2009 08:51

Tack för tipset Persil! Det skall absolut sättas i verket här!

Tack så mycket Monica! Blir jätteglad när man vinkar, springer genast in till dig och återgäldar ditt besök!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

13 november 2009 14:17

G 1 enligt det ska man inte äta potatis.
Skolbarnen får skalad potatis med hårt skal och mjuk och äcklig innuti. Inte undra på att dom lär sig att inte äta potatis.
Det finns så dålig potatis på affärerna ibland. Mjuk och dålig.
Potatis kan vara hur gott som helst. Jag odlar min egen och det är ganska enkelt. Har man sedan jordkällare har man potatis hela vintern som är GOD.
Ett väldigt enkelt recept på överbliven kokt potatis.
Skär i klyftor eller skivor och lägg i en ungspanna. Strö över italiensk salladkrydda rätt rikligt och klicka på lite smör.
Ställ in i 225 grader till dom blivit fint stekta

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

13 november 2009 14:32

Här äter vi potatis flera ggr i veckan, det är ju både billigt och gott.. Igår blev det kött, potatis och kantarellsås..idag tar jag kallpotatisen och river till potatisplättar..potatis passar ju i det mesta som man annars har ris eller pasta till.. Mmm blev sugen på potatis och purjolökssoppa med ostmacka till, mums, det var ett tag sedan.. =) hihi..
Bara älskar tavlan på fotot! =)
Ha en härlig helg!
Kraaaaaam
Sanna

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

13 november 2009 14:45

Jag behöver verkligen tappa lite vikt men bestämmer mig på stående fot att jag inte tänker tro på metoder som slår ut svenskt lantbruk ärligt talat. Så jag gör min egen Gi-(tte)-metod.
Mer potatis, mindre kött, mer grönsaker och mer motion.
Tror ni jag kan bli miljonär på den metoden och skriva massa böcker och få åka limousine?

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Therese

Therese

13 november 2009 20:55

Vilken bra idé! Har själv varit dålig på att laga mat med potatis till för någon månad sen då jag insåg hur mycket godare det är än makaroner eller pulvermos. Visst tar det lite längre tid, men det blir också mycket godare! Har dock själv haft problem att hitta bra potatis i affärerna, så ska definitivt kolla upp om här finns nån odlare som säljer i närheten.

Ang. tips på vad man kan göra med potatis: Rotfruktssoppa är definitivt min favorit! Potatis, morötter, palsternacka, purjolök och grönsaksbuljong (och ibland lite timjan). Billigt och gott =)
Och potatisklyftor i ugnen så klart! Vi brukar alltid göra med morötter och palsternacka då med.
Vad hungrig jag blev nu :P

http://kossanshandarbete.blogg.se

 
Nell

Nell

13 november 2009 21:05

Potatis är löjligt gott! Fick nästan inspirationen att ta en "potatis-period", dvs hitta på något nytt med potatis varje dag tills fantasin sinar... sen kom jag ihåg... 5 dagar i veckan äter jag inte hemma. Ute på lokal eller matlåda... och mikrouppvärmd potatis är dessvärre ingen kulinarisk höjdare... riktigt otäckt faktiskt... dessvärre...

http://lastbilstanten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Persil,ja

13 november 2009 21:36

Trodde det sku va ett nytt intressant inlägg här...men tji fick jag. :)

 
Gitte

Gitte

14 november 2009 05:27

Nell! =)! Man måste inte klättra i berg, att nöja sig med att testa sig igenom ett potatissortiment rekommenderas i den takt det känns bra! Jag måste ju dra allt till ytterligheter liksom...

Persil; det kommer! =)! Har laddat nu!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards