Direktlänk till inlägg 3 november 2009

Ta-daaa!

Av Gitte - 3 november 2009 22:54

Nu är ju klockan sen, vi har just tagit en liten pysselpaus, till imorgon eller så. Men just nu kommer det upp hyllor och tavlor och lådor gås igenom, pocketböcker letas fram och mycket smått och gott kommer fram, ungefär sådär som ni vet; "det som göms i snö, kommer fram i tö". Så det torde vara tötider här hos oss just nu då Glad


Dessa tre är nu då satta på plats:

  

(Observera, det är altså en sängstolpe som sticker fram nertill och inget annat märkligt...)

  

Här ser ni lite mer av nämnda sängstolpe. *asg*


Hyllorna håller på som bäst att få lite fyllning, alla utom den röda, då jag tror att den behöver härda ett extra dygn, bara för säkerhets skull. Lackfärger kan ju vara lite sega...

  

Vid sidan har vi placerat en sj-typ-av-vägg-vik-pall. Uppfälld när ingen sitter där.

Och vid behov kan den fällas ner.

  


Den skall dock som ni förstår av nästa bild inte användas till att sitta så mycket på....

  

För då finns det risk att man får ett skåp i huvudet. Men då vi saknar plats för en extra dataplats så blir det ett ypperligt sätt att lösa en tillfällig extra speldator när det behövs. Eller annat... så kan man ligga i sängen och spela.

Skåpet måste jag ju visa:

  

Pellerins växt-margarin. En 12-kilosstorlek. Sitter kanonbra där.


Huset dammsugs på pocket, både i hyllor, skåp och lådor. Jag älskar böcker, har svårt att göra mig av med några egentligen, men när vi flyttade hade jag samlat på mig betydlig betydligt många fler än vi hade väggar till här. Så det var bara att sortera bort i olika omgångar. Jag är rädd att jag har sorterat bort alldeles för många, då jag redan har hunnit leta efter säkert tio böcker som inte verkar finnas någonstans? Har några lådor med böcker till så allt hopp är inte ute. Än.

  

Smygkikar ni i bokhyllor? Jag gör. Skamligt men sant. Ursäkta mig, jag ser inte era gardiner, prydnader, absolut knappt ens barnfoton eller annat, men böcker noterar jag. Eller bristen på sådana.

  

Minns en möbelhandlare som jag pratade böcker med en gång som berättade att han inbland får beställningar på bokatrapperna som han hade i hyllorna. De attrapperna var halvmeterlånga lådor som hade tryck, så att de såg ut som om de vore böcker (det var så vi kom att tala om böcker förrästen, jag försökte gå fram och läsa på sniskan och dra ut en, de var egentligen jättefina!). Han hade hört att det var lättare att damma av atrapper i halvmeterlängd än böcker men det skulle ändå se ut som om man hade massor av franska och halvfranska band i hyllorna. Han svor över att man knappt säljer bokhyllor idag, men prydnadshyllor däremot.

Jag höll aldrig på att komma därifrån, vi pratade i flera timmar.

Fast att det var en säng jag skulle ha den gången. Så kan det gå!

Men jag tror lite på devisen, "säg mig vad ni läser, och jag skall säga dig vem du är".

När sovrummet är klart så har jag absolut några böcker jag måste visa när jag tänker efter.

Handarbetsböcker förstås, retro så det skvätter. Och annat lite smått och gott i kultväg. Jag älskar handarbetsböcker, kan inte få nog.


Apropå böcker.

Har du inte läst en enda Paasilinna, så läs den här:

  

Här är en annan sötig som jag bara måste ha, förstås. Fast att jag inte ens har läst den:

  

Sen är det lite annat smått och gott och älskat och uppskattat som har åkt fram:

  

Helt oumbärlig förstås. En Athamen, dock ej svartskaftad.


Min pall var nästan lite pinsam. Den har jag letat efter länge, nästan trott att jag hade slängt eftersom den är full med målarfärg. (Varför är det alltid målarfärg på den här sortens pallar?). Den låg ovanpå en flyttkartong upp och merpå och i den stod ytterligare en kartong, sen fanns det en kartong vid sidan så den syntes inte. Fast att jag har gått förbi den åtminstone ett par gånger om dagen. Hm. Jag har en grön likadan som jag har varit övertygad om att jag har slängt också. Men det har jag nog inte. Om jag letar efter en hög med flyttkartonger så lär jag nog hitta den?

  

Men vi har i varje fall röjt och röjt och fått undan kartonger, gjort oss av med grejjer, hittat platser för andra grejjer och så vidare och så vidare och så vidare och det är såå roligt att göra fint omkring sig. Om ett par dagar til när alla kartonger är klara, alla böcker (nåja så många som det går) har fått sig en plats, alla tavlor sitter på väggen (idag fick vi i varje fall upp några stycken, en ack så god början!) så skall jag absolut gärna visa hur det blir!


En som tröttnade på oss var däremot Tjockholmen. Han sov som en stock, och det gör nog jag också snart efter en intensiv dag!

  


 
 
Lycke

Lycke

4 november 2009 07:59

Ojs vad fiiint det blir goa du!!!! Gillade hyllorna så gott och pallen och pellerin-lådan...mmm...letar sådana lådor med ljus och lykta - gärna stora men inte så hiskeligt dyra!
Hoppas du kan börja känna dig hemma hos mig igen - är det ögonen du saknar?!? Berätta gärna för jag vill ju att du kikar in, hihi...! Jasså lampskärmen - sikken tur jag visade den igen då, plcokar in lite gamla bilder då och då, så jag kan flytta på riktigt!!!
Böcker finns knappt några synliga hos oss (häckar i källaren), så du skulle förmodligen tro vi var totala analfabeter, hahaha...!

Förresten knappar!!!! Behöver fina blå och gröna och andra fina färger - inte för små!!! ojs måste skjutsa barnen nu!!!

Kramhögar Lycke

http://till-vidas-ara.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

4 november 2009 09:48

Knappar? At your service, of course my dear! Maila mig på bortbytingen@telia.com

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Helena

Helena

5 november 2009 05:37

Vad häftigt det blev! Toksnyggt.... Jag hämtade ut tapeterna du skickade igår. Så jädra nöjd blev jag! Kanonfina.

http://www.svenserud.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

5 november 2009 07:50

=)! Härligt att du blev nöjd med dem! De är absoluuut något särskilt. Det skall bli såå jäddrans spännande att se dem komma upp!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

5 november 2009 11:48

Säger det igen. Hur läckra som helst. Lackar du utanpå tapeterna för att få dom mer hållbara?

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

5 november 2009 12:36

I det här fallet har jag hoppat över det, men rekommenderar alltid att man gör det. Om inte annat för att förlänga livslängden och för att öka avtvättbarheten. Olackade tapeter på annan yta än väggar släpper oftast lättare dessutom, inte roligt i hörn och annat. Jag valde bort det av några olika skäl, jag hade inte lack hemma, och glömde köpa det och orkade inte lägga tiden på det just nu, samtidigt som jag insåg att pocketböcker och sådant som jag skall ha i hyllorna egentligen inte innebär att vi är där och tallar så ofta, (hade det varit en större hylla för andra böcker hade jag gjort det), och så vet jag att om jag behöver göra om det, så kan jag väta ner dem och byta tapeter på dem, om det inte håller. Eller ta ner dem och lacka i efterhand. Men lacka bör man absolut!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

5 november 2009 14:35

Hyllorna blev superläcker! Är sugen på att skapa något liknande.. =)
Böcker finns lite överallt i detta hus..bokskåp, bokhyllor, lådor, fönster, förråd, mm.. Älskar böcker! =)
Kraaaaaam
Sanna

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards