Direktlänk till inlägg 3 november 2009

Ett bildmedley till, Tapeter jag kommer att ÅNGRA att jag inte sparar...

Av Gitte - 3 november 2009 10:18

Ni har sett många av dem förut. Men jag visar dem igen, hade nästan kunnat lägga till fler men mina bilder tog slut så jag fick applappa lite. Skall genast ladda till fler bilder men några sådana här gränslösa inlägg med bilder i kilometerlängd skall ni slippa i fortsättningen. Fast nu kände jag för att ta ut svängen, dagen till ära, jag har ingen PMS idag som ni märker.

Alla färger talar till mig.

Och jag får massor av ideer om vad man skulle kunna göra, om man gjorde si eller så, kombinerade den eller den och tänk om jag hade haft ett eget hus? Risken är nämligen överhängande att man får en piska i nacken den dagen man flyttar och någon väser åt en att:

-Återställ genast alla vita väggar, återställ genast alla vita väggar, återställ genast alla vita väggar.

Vi bor nämligen i en helt vitmålad renoverad husände på en ardennergård, och jag vet att vår hyresvärd kämpade idogt innan vi flyttade in och han hade anammat "the white-style" eller den lantliga stilen, själv.

Hm. Stackarn som hyr ut till en retrofil, som måste ha färger omkring sig? Han kämpade som attans för att trolla bort alla 60-70-talstapeter när han skulle göra lägenheten fin, har sett en del småbitar bakom element och annat och grämer mig blå gul och grön. Åh. så fin, tänk om den varit kvar.... *skratt* tur att vi människor är olika!


Den här har jag bara en rulle kvar utav, men den är såå jäddrans fin och intensiv!

  


Här har jag en färgåtergivning som gör tapeten dov. Men den är vackert lysande denimblå i verkligheten. Hoppas jag kommer ihåg att ta en rättvis bild endera dagen!

  


Jag tycker mycket om medaljonger. Här får ni en rad med ett flertal superfina. Och åter, mina färdigheter bakom kameran gör dem inte rättvisa:

 

En helt fantastiskt äldre medaljong. Den gröna är en storfavorit, blir otroligt mäktig uppsatt! 

 

Den här är nästan electriskt lysande limegrön, hur en färg nu kan vara sådan? SUPERFIN!

 

Även i gul-orange-brun är den supersupersuperintensiv! 

   

Här är en tapet som finns i grönt och i beige-brunt åt camel-brunt då: med väldigt mycket guldinslag. En riktigt riktigt pampig medaljong! Bilden gör den platt men den är HELT outstanding! Jag ser den nästan i sådan där pampig fransk inredningssammanhang, med mycket guldbrokad, gamla spetsar och möbler i vitt. Ahh, den är helt utsökt. Dock inte i mitt retro-blandade-cajsa-varg-inspirerade hem. I ljussken är den helt fantastisk!

   

Den här är också fantastiskt storslagen. Bilden visar inte alls intensiteten i den här, den tar andan ur en!

   

Murrigt är fint! Också med gulddekor!

 

Varm, varm, varm, varmare, superhet! 

 

Även helt underbar i grönt! En mycket mycket vacker grön färg! 

  

Den här finns ovan i grönt, i guldaktigt gul är den också väldigt läcker!

Den här nedan.... ojnevojne. Varmt varmt mörkt chokladbrun med gulbeige inslag, och guldkonturer. STORmönstrad. Helt absolut.... *sitter som Ferdinand under min korkek*

 

Skitmisslyckad färgåtergivning. Varmt grön och ton i ton, lime. Tycker ni att jag återupprepar fantastiskt för många gånger? Jag skulle kunna slösa med fler superlativer ärligt talat....

 

Den är inte alls så här kall i verkligheten, utan varmt madrassblå, om ni minns de gammeldagsa madrasserna? 

   


Suckar av hänförelse. Orkar ni fler? Måste säga att det är orättvist att ni inte kan se dem som de verkligen är, på grund av mina misslyckade bildförsök. Måste se till att a: skaffa mig en bättre kamera och b: lära mig att använda den!


Jag ser ett 50-60-tals vardagsrum, ett poprum, eller ett ungdomsrum, där morsan valt tapeterna när jag har dessa framför mig. Väggen täckt av sjögräsmatta, allt för att inte missfärga tapeten. Vet nu hur det ser ut vid huvudändan där det sover någon med brylcreme? JAG vet. Och min första svärmor visste. Det är inget kul alls, ärligt talat. Av just det skälet har jag hindrat mina söner att använda brylcéme till förmån för vax. Man kan få till världens raggarfill ändå, TROTS att brylcreme är det rätta tidsenliga. Och luktar MAN, riktigt gott!

     

Den här är i det närmaste gallgulgrön. Och helt fantastiskt intensiv. Får det att suga i magtrakten.

   

Den här färgåtergivningen är FULLSTÄNDIGT misslyckad. Helt helt underbar och intensiv i färgen!

   

Så även den här. Varmt grön, lila och vinröd.  

  

Den här är absolut det finaste jag vet i prickstänkväg: Optimalt 60-tals POP-ig!

  


Blommor, jag måste ju visa lite favoritblommor...

  

Den här ser ni mer av på denna bilden tror jag.... fantastiskt vacker den med!

  

Fler blommor....

                                         

Tänk om ni hade kunnat se hur fint lysande gul den här är.... *suck!*

 

En fantastiskt rolig och fin liten tapet.     


Andra lite roliga varianter:

En dörrfotoposter. Också en sorts tapet. En varm gul sol förtjänar vi alla att se varje morgon oavsett årstid?

Den här smalrandiga färgkompotten har jag även i blått, ochså en otroligt läcker liten sak! 

Jag gillar dessa randiga tapetvarianter. Skall använda en omvänt färgad variant av den här som är blå i botten och har smala röda och vita ränder. En finsk tapet.

   

De finska äggblommorna har förstås en specialplats i mitt hjärta.

 

En röd variant på den randiga lite längre upp. Finns även med vit bakgrund och smala röda streck, minns inte om det är grönt i den med. Finsk förstås =)!

   

Den gröna äggblomman är slut, finns att hitta i en blogg nära dig. Men även en variant till av de randiga. De går att göra supermycket kul med och visst är det lite kul att de valde att följa färgerna mellan olika mönster?

Ungdomsnostalgisk förälskelse. Jag hade en ljusblå i min egen lägenhet som ung. Den här lite gammalrosa senare sjuttiotalaren eller tidigare åttiotalaren är otroligt snygg till vitt och spets!

   

En personlig storfavorit, men det visste ni nog redan!

 

Finare i verkligheten än på bild bilden är lite suddig. Tänker göra något med en av rullarna inom kort!

 

En bit av den här kommer att bli bakgrund i mitt skåp i affären inom kort. också en jätte-jättefin tapet! 

   

Otroligt gräsligt megakul och superretro tapet!  

I verkligheten är den här så gul att det nästan skär i ögonen. Därför har jag kallat den electric yellow. Skitrolig tapet!!

    

Här kommer majsormstapeten. Säger jag för att färgerna är ganska exakt matchande med färgerna på en majsorm. Finns det någon vackrare ormvariant?

En sista mega-mega-megaläcker blommedaljong, med urdålig färgåtergivning. Den här tapeten är i det närmaste guldfärgad. Superfin och stormönstrad! 

   


Jag tror nu att det här inlägget innehöll 65 bilder och ändå var det bara ett urval av dem jag SKULLE vilja behålla för egen del. Förstår du Tant Grön varför jag sparar väldigt lite tapetrullar till mig själv? *skratt*

 
 
Morgana

Morgana

3 november 2009 18:18

Hejsan!
Såg din kommentar inne hos Persilja ang hårfärg.
Vet inte om de är bra, men jag har en länk till en ekologisk hårfärg om du vill spana: http://lenas.se/?id=33554490

Lycka till!

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
Morgana

Morgana

3 november 2009 18:35

såg precis nu att den inte är ekologisk helt och hållet, men delar av den är det och många av de vanliga kemikalierna är uteslutna.
Vet som sagt var inte om de är bra, men tänkte prova dem själv, då jag är allergisk mot de svarta hårfärgerna som finns på marknaden.

http://queenofnight.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

4 november 2009 08:26

Tack så hjärtligt för tipsen Morgana! Allt som innebär att man slipper lite extra ballast för att man vill göra sig fin är av intresse, då dottern envetet fortsätter färga håret trots att mamma förmanar. Jag anar tonårstrots! =)!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards