Alla inlägg den 27 oktober 2009

Av Gitte - 27 oktober 2009 17:07

Här svänger det vill jag lova. Jag kastar allt vad PMS och annat under kategorin självömkan åt hecklefjell. Blir du förvirrad? Äsch, det är inget emot vad jag är.

Min underbara gamla arbetskamrat Tina läste mitt inlägg och chattade över ett tips till på en lanthandel som jag inte kände till. Tittar på klockan men inser att jag inte hinner dit idag. Men inom kort!


Jag får försöka göra annan nytta istället. Inser ju att jag är en tok som samlar på mig grunka för grunka men som aldrig lägger ut det jag har till någon som helst sorts försäljning, men nu är det baske mig dags att göra något åt det.

Övergav att göra den här bloggen till någon sorts bloppis, för jag är aldeles för upptagen med att skriva om allt annat. Kanske borde jag lägga upp en bättre bloppisblogg som är rolig att uppdatera mellan varven än den jag redan har? Det känns som om den är lite långväga bort, trots att den bara ligger några knapptryckningar bort, och är allt för främmande för mig. Får nog börja tänka till lite, och börja sortera även gamla lagervaror så jag kan bli av med lite. Annars kan jag ju inte gärna åka lant och rike runt och köpa nytt, eller hur? *kli i skallen*.

Vad får jag ut av det själv när jag inte behåller alla grunkor eller ens samlar?

Kunskapen.

Möten.

Upplevelsen och förhoppningsvis blir jag lite klokare på vägen också. Jag vet inte om jag har nämnt att det är ett av mina livsmål, att som gammal bli riktigt klok. Hittills får jag oftast höra att jag INTE är riktigt klok, så det måste vara ett självuppfyllande ändamål i sig själv att bli detta, eller hur?

Skall jag vara ärligt så känner jag att jag är något på spåren. En röd tråd börjar att uppenbara sig.

Så jag skall ta och samla ihop alla grunkor, lägga dem till försäljning och hoppas att ni handlar som attans så jag kan fortsätta att nysta i min tråd, den som nog egentligen driver mig.

ho-ho, hee-hee, ha-haaa, hur var det nu?

Av Gitte - 27 oktober 2009 16:52

... vad hände? Helt plötsligt befann jag mig i det svarta hålet, det där som säger mig att jag är besläktad med doctor-no-good och som övertygar mig om att jag är en loser och att jag är helt ute och seglar och att inget jag gör någongång blir tillräckligt bra.


En öppning i solar plexxus var allt som behövdes. Sen tog pms-helvetet över, från den ena sekunden till den andra, och det förhatliga mörkret -såväl det inre som yttre det är vintertid nu ju- tog över.


Gaah, en stund på spikmattan och sen ut i friheten som står på fyra hjul där utanför gör nog susen. Ska f*n sitta här och drunka i min egen bristande otillräcklighet. Jag är snart on track igen!

Av Gitte - 27 oktober 2009 14:49

  

Den öppna lanthandeln ligger ju där, jag var kund själv en gång på 80-talet när jag bodde i faggorna. Och nu skulle jag ändå köra förbi, på väg hem, utan sambo och med bara lillebror i bilen. Väl stärkt av att kanske ha fått napp på lite äldre varuställ, vad fanken, jag stannar och går in, det är ändå ingen som väntar på mig idag.

Och kommer då in i en underbar härlig, levande miljö, med hyllor från golv till tak och alla tänkbara varugrupper man kan tänka sig. Då jag snart skall tillbaka dit, så kommer jag att ta med mig kameran och lägga ett ordentligt inlägg med deras histora och bilder därfrån. Det är i stort sett bara ett stenkast härifrån!


Lillebror tyckte ju kanske inte att det var en höjdare att springa omkring med en tokig mamma som åh-ade och ah-ade och skrek till av förtjusning; "Åh, titta, köpmanstjänst 60-serien, 70-serien" och liknande. Och han var otålig, det skall jag ju inte förneka, speciellt när jag började kika i strumpkorgar och hittade nowa-li moccasiner från 80-talet i rosa och mintgrönt och sånt. Men jag njöt, i mitt rätta element. Det är så det skall vara. Åt fanders med ica kvantum, Coop-forum och de andra. Det är en levande landsbyggd vi behöver, med handlare som förser närboende med vad som behövas kan!

 

Ett par fynd kunde jag inte låta bli att plocka med mig, och det var alla Pop-art etiketter jag kunde hitta, samt de två röda Argö pennställ som fanns kvar. Det finns några vita också, ångrar nästan att jag inte la beslag på dem när jag ändå höll på, och allt det mintgröna och rosa har jag ärligt talat tänkt åka och inventera vidare en annan dag. Och strumpbyxor. Och strumpor, och sånt. Med prislappar kvar från 1978, 1982, 1985 och åren däromkring!

Det var en otrolig energikick, och adrenalin-nivån stod onekligen på topp!


Jag ställde frågan om butiksställ, framförallt en särskild sorts golvexponeringsställ som jag kunde tänkas behöva. De hade nyligen bytat, och de gamla stod kvar i källaren. Jag lämnade förstås mitt nummer och ägaren skall höra av sig till mig endera dagen. Är det kanske min allra första gång då jag inte kommer för sent, dvs, veckan efter att det är borta? Jag håller alla tummar och tår jag kan uppbringa, skulle verkligen verkligen verkligen behöva en golvhylla med olika våningar som nästan går som en pyramid....


Känner du till några sådana här oaser runt om i halland, så glöm inte att tipsa mig! Jag vill lokalisera varenda en av de gamla levande (eller nedlagda) handlarna som finns!


Av Gitte - 27 oktober 2009 14:35

Fick fullständigt frossbryt när det närmade sig dags för sambon att åka till jobbet. En dag till fastlåst här hemma? Nej, inte en dag till, inte en dag till av ungarnas lov, sittande här hemma till ingen nytta. Waaah, me hate att vara fastlåst.

Då en väninna till mig som visserligen bor någon mil från oss skulle jobba med sambon idag så bestämde jag raskt att han skulle åka med henne. Sagt och gjort, för henne var det självklart (och det tog jag också för givet i förväg) och han hade ingen talan; så vi möttes på vägen, och han fick kuska vidare på hennes passagerarsäte, och jag fick sätta mig bakom ratten hem. Wheoow, vad kul det var att köra bil, det är inte för ofta jag har gjort detta det senaste, absolut inte en vardag. LYX! =Optimal frihet!


Eftersom vi ändå fick ta lite bonnavägar hem, så öppnade jag för en gångs skull ögonen. Va? Är den affären nedlagd? Men hallå, här var ju affär på åttiotalet, varför finns den inte kvar? Jag stannade till och gick in i närmaste affär som låg intill den nedlagda affären.

-"Hej, sa jag. Jag har egentligen en konstig fråga; det är så att jag söker gammal affärsinredning och nu såg jag att den gamla butiken är stängd? Vet ni vem som äger fastigheten?"

 

Jag blev mycket mycket vänligt bemött och ett par minuter senare satt jag åter bakom ratten berikad med ett telefonnummer till ägaren.

Jag ringde på stört.

Jag får inte bara komma dit på söndag och titta i uthuset efter golvställningar och ställ och annat utan han funderade vidare... "men det finns ju två nedlagda affärer till i byn, det borde finnas något kvar hos fler", sa han. Och så fick jag ett par namn, och även information till hur jag hittar ägaren till den riktigt gamla lanthandeln. "det sägs att det finns saker kvar i uthuset i varje fall, hur det är med det vet jag inte, men ring och kolla!".

Tack! Det tänker jag absolut göra. Ganska direkt faktiskt. Måste ju säga att information om två eller tre nedlagda affärer på en och samma gång är så otroligt att det ligger i parollen nästan för bra att vara sant! Men det tog inte slut här... vänta skall ni få höra, jag skall bara varva ner mig lite med en kopp kaffe först!

Av Gitte - 27 oktober 2009 10:44

På sidan Tillit som ger ut en tidning med positiva nyheter ser jag följande påstående: "Vi blir vad vi läser till frukost, lunch och middag." Och jag ger dem baske mig 100% rätt. Av det skälet har jag nästan helt minimerat mitt nyhetstidningsintag, just för att jag till sist kände att "fasen, det är bara elände och vinklade nyheter!". Och jag måste ärkligt medge att jag inte ett dugg har saknat att följa olika följetonger om miserabla förhållanden, olika rättsfall som jag inte ens känner mig säker på har fått rätt eller en objektiv vinkling, olika samhällsporrshistorier som får folk att förfasa sig och ger dem något att diskutera sinsemellan. För faktum är att löpsedlar engagerar folk nästan lika mycket som hem till gården och andra serier och dokusåpor. Jag steg av det tåget, för att jag tycker att jag kan göra vettigare saker av min tid som ger mig mer. (Frågan är bara vad? Sitta här och skriva som en besatt?) Men jag mår inte ett dugg dåligt av att minimera min tevetid eller tidningsläsartid, men nog har jag saknat ett bra nyhetsflöde, även om jag förstås bläddrar igenom vår lokalblaska då och då, hör en nyhetssändning på radion eller ser ett nyhetsinslag på teve då och då. Eller har det i bakgrunden när jag gör annat.


Men nyheter och statistik är ett lustigt ämne för sig som går att vrida och vända på åt många håll. Så framöver tänker jag fundera över om inte även till och med tråkiga nyheter faktiskt har positiva sidoeffekter som vi egentligen behöver. Jag är medveten om att vi har en finansiell kris i landet och att många far illa. Jag kan bara förfasas över att socialförsäkringsverkets regler blivit så hårda att människor idag inte har medel för sin överlevnad. Men sorry, någonstans på vägen så är jag lite glad över krisen också för kris har samtidigt en förmåga att väcka kreativitet, nya tankar, nya lösningar och ett nytt sätt att se på tillvaron. Jag är helt säker på att återbruk aldrig hade blivit ett alternativ för många ex, om man inte tvingats att se om sin trappa innan man sopar den? Därför kanske till och med krisen faktiskt bidrar till mer medvetandegörande och mer kunskap om vår värld och hur det faktiskt ser ut, vi tvingas att öppna ögonen lite mer och göra lite annorlunda än vi tidigare har gjort.


Jag tänker ta på mig optimistglasögonen framöver, för nu har jag hittat en tidning som verkar ge det jag vill ha. En förhoppning om en bättre tillvaro, en förhoppning om en varmare värld. More peace and love för folket! (Och nästa gång röstar vi rött, eller hur?).

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards